Gå til innhold

Hva kreves for å bli medlem og kjøpe leilighet i borettslag/sameie? Må man bo der selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er kanskje ulike regler for ulike bolag, men vil gjerne høre hva som er vanlig.

Kan man få medlemsskap og kjøpe leilighet i sameie/borettslag med fellesutgifter pr. mnd, hvis man har betalingsanmerkning?

Og hva om noen andre (familiemedlem) uten betalingsanmerkning kjøper leilighet og så leier den ut til 3. person (meg), er det lov eller må vedkommende bo i leiligheten selv?

Anonymkode: 22ad6...903

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sameier og borettslag har ingen regler for folk med betalingsanmerkninger eller ikke, spørsmålet er vel heller hvordan du skal finansiere boligen helt uten hjelp fra banken som definitivt ser på betalingsanmerkninger. Har du pengene selv så er det bare å kjøpe.

Om en slektning får kjøpe og leie ut eller ikke kommer an på retningslinjene for borettslaget mtp utleie, men det har ingenting med betalingsanmerkninger å gjøre. Sameier er somregel en samling av selveiere og har sjeldent slike regler.

Anonymkode: 7a520...535

Skrevet

Hos oss så for man ikke lov å kjøpe leiligheter for utleie, veldig greit for da vet man at man aldri får kommunale leiligheter i bygget. Kjøper du og skal leie ut så må det være for en kortere periode og du må ha bodde i leiligheten minst et år. 

Det hadde ikke vært et problem for meg som forelder og leie ut eller la barnet mitt disponere leiligheten, Skal jeg leie på vanlig måte så spør jeg styret som sier ja så lenge det ikke blir noe tull med leietaker. 

Bor i borettslag. 

Anonymkode: c1598...a21

Skrevet

Man blir "medlem" når man kjøper leilighet.

Styret har ikke mulighet til å sjekke betalingsanmerkning, men man går ut i fra at det er gjort av banken som gir lån.

Det er lov å leie ut til nærmeste familie i borettslag. Ellers er det lov til å leie ut maks tre år, og de fleste borettslag har vedtekter om at eier (eller nærmeste familie) må bo ett år først før utleie.

Skrevet

Når det gjelder og leie ut til familie med en gang den blir kjøpt så regnes det kun enten søsken eller foreldre. Ellers så må man bo der minst 1 år. Styret må ha søknad på utleie og godkjenning derfra. Som regel kan man leie ut maks 3 år. Det nytter ikke å få nye leieboere etter dette. Hvis man da ikke flytter inn selv må den selges. Dette er veldig vanlig i borettslag. 

Anonymkode: a7750...f60

Skrevet

Selveierleiligheter derimot, kan man gjøre som man vil. Er det din første leilighet siden det er så lite du vet?

Anonymkode: 5fc01...9d7

• Liker 1
Skrevet

Naboen min bor i morens leilighet. Hun flyttet ut. Om han betaler henne leie, aner jeg ikke 🤪

Anonymkode: 86316...6fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...