Gå til innhold

Hvor mye tid bruker du på/med hunden din i løpet av en dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Lurer på hva som er "normalen" for hvor mye tid man bruker på/med hunden sin? Føler det går så mye tid med til valpen, men samtidig at jeg bruker ikke nok tid med han 😅 Han virker veldig glad og fornøyd, så virker jo som han trives med det "opplegget" vi har. 

Vår på 8,5 måneder får en 15-30 minutters tur på morgenen før jobb (skulle gjerne gått lenger, men han er ikke en morgenfugl 😂), deretter får han ca. 1-2 timers tur med en gang vi kommer hjem fra jobb (da trener vi lydighet på turen, han får snuse fritt, osv.), deretter er vi inne i 2-3 timer (hvor han får kos og oppmerksomhet selvfølgelig), deretter er det ut igjen for å enten gå tur eller leke utendørs i alt fra 20 minutter-1 time (kommer an på været egentlig, går vi inn tidligere fortsetter vi eventuelt leken innendørs), deretter er vi inne i rundt 2 timer igjen også på kveldstid (rett før leggetid) får han som regel en 15-30 minutters tur. Han får noen kjappe lufteturer for å gjøre fra seg før siste turen også. Er sikkert noe jeg glemmer i farta nå altså 😂 Tidene varierer veldig på grunn av at det varierer veldig når på dagen jeg er ferdig på jobb. 

Så hvordan ser din hverdag ut med hunden?

Anonymkode: 990ac...cb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to stykker - om morran lufter de seg selv i hagen mens jeg er på badet, så er det frokost og deretter blir yngste hunden (4,5 mnd.) med meg på jobb. Etter jobb så er vi ute alt fra 40 min til halvannen time på tur eller på hundetrening 1-2 timer. De dagene vi ikke er på organisert trening så bli det fort litt trening i hytt og gevær noen minutter hjemme. 

Men det viktigste er faktisk ikke hva vi gjør og hvor lange turer vi går, men at hundene er med på ALT jeg måtte finne på å foreta meg. Måker vi snø så er det med, klipper vi gress så er de med, vasker vi bil så er de med, slapper vi bare av foran tv'n eller med ei god bok så er det med. :)

Skrevet

Hvor gammel er valpen? Må være obs på at en valp fort kan bli overstinulert og de bør ikke ha lengre turer på over 1 time før di er 1 år. 

Bruker nok rundt 1-2 time på hunden alt etter hvor god tid vi har. Men har en regel om at hun i hvertfall skal få 1 time tur til dagen, enten fordelt på flere små eller en lengre. Ellers har vi inngjerdet hage så hu får være en del ute, er også pelsrase så hvis vi har vask og stell en dag og bruker en time på stellebordet før hun slappe mer av utenom, forsøker å ta henne med om vi skal på besøk eller liknende. God stimulering med miljøbytte. Hun er en medium aktiv hund på 10 kg, 3 år

Anonymkode: dbeef...162

• Liker 2
Skrevet

Vi har flere små barn og en ung schæfer. Den får en ca 30 min tur på morgenen. Deretter aktiviserer vi den ifb med frokosten. Får sjeldent måltidet sin i en skål. Etter jobb er det ca 45 - 90 minutters tur.. spørs veldig på været, haha.. men tiden går fort når man et ute med vofsen ☺️ barna leker gjerne med den. Dragkamp, jaging av leke, eller gjemme en leke og så må den finne den ved å snuse seg frem. Siste turen er før vi legger oss. Nå i det grusomme været har det bare blitt 15 - 30 minutter for å gjøre fra seg.

Hunden vår pleier å gå i buret sitt eller en annen favorittplass i mellom disse aktivitetene. Skulle faktisk ønske den var mer kosete. Jeg på oppsøke den for kos, den kommer aldri til meg 😂

Anonymkode: f5a2f...6f9

Skrevet

Her er det tre turer om dagen; morgentur (cirka 30 min), lang ettermiddagstur (30 min - 3 timer, avhenger av været), og kveldstur før leggetid (15-30 min). I tillegg noe situasjonsbetinget trening innendørs (spesifikt å ikke bjeffe på hjemmehjelpen til naboen). Ellers er han jo med på alt vi gjør, om det er å lese bok, gå på kafé, se på TV, rydde kjøkkenet...vi er flokken hans :)

• Nyttig 1
Skrevet

Går like lange turer uansett vær. Det fortjener hunden! Bare å ta på seg riktige klær.

Anonymkode: f91da...ead

Skrevet

Jeg har hjemmekontor så jeg er sammen med hunden ca. 24 timer i døgnet. Spesifikk hundetid er 3-4 lufteturer i nabolaget, pluss en lengre tur daglig. Så trener vi litt søk eller noe annet gøy et par ganger om dagen.

Anonymkode: 21215...1d9

Skrevet

Kan dere evaluere min hunde tid?

går 45 minutter hver dag.

koser 1-2 timer.

bruker 10 minutter på å lage mat.

sover i samme rom, og er sammen mesteparten av dagen

Anonymkode: 8d5e0...47c

Skrevet

Aktiv aktivisering av hunden er vel ca 2 timer pr dag, men han er jo med på det vi driver med da. Han er med flokken sin og lever sitt liv med oss. Han leker også ganske mye med katten og barna i huset. 
Hvor mye tur og sånt hunden skal ha kommer jo an på rasen. vi har en liten vakthundrase, så det er i utgangspunktet ikke behov for timesvis med tur. Hadde vi hatt en husky hadde timeplanen sett annerledes ut. 

Anonymkode: 33017...2cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aktiv aktivisering av hunden er vel ca 2 timer pr dag, men han er jo med på det vi driver med da. Han er med flokken sin og lever sitt liv med oss. Han leker også ganske mye med katten og barna i huset. 
Hvor mye tur og sånt hunden skal ha kommer jo an på rasen. vi har en liten vakthundrase, så det er i utgangspunktet ikke behov for timesvis med tur. Hadde vi hatt en husky hadde timeplanen sett annerledes ut. 

For noe tull. alle hunder fortjener et aktivt liv.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva som er et aktivt og godt liv vil jo variere fra hund til hund.

Jeg har en som hater å gå tur i regnet og synes det er noe herk å bade. Retrieveren til naboen skulle helst bodd i en innsjø. Min synes snø er helt ok, men er kort i bena og kan trenge en hvil eller pause i sekken om vi er på langtur om vinteren. En husky kunne holdt det gående i timer. Til gjengjeld trenger min mye hjernetrim, og storkoser seg med sporsøk både inne og ute. Tror jeg kan telle på én hånd hvor mange måltider han har fått fra matskål.

Jeg er helt enig i at alle hunder fortjener et aktivt liv, de fortjener et aktivt liv der deres spesifikke behov blir dekket :)

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alle hunder fortjener et aktivt liv, men det er forskjell på aktivitetsbehovet til forskjellige raser. Både ift mosjon og mental trening.  Kvinneguiden ass, det slår aldri feil at noen står klare for å hugge deg ned🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...