AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Skrevet 16. januar 2023 Lønner det seg virkelig å jobbe når man får trekk i trygd. Ja, man får beholde full lønn, men trygden blir nesten tilsvarende redusert. Ja, man skal selvsagt jobbe og ikke motta trygd om man kan det, men den fysiske prisen en allerede syk person betaler ved å slite seg avgårde på jobb er høyere, enn hva det koster en frisk person. En frisk person får 300,-/time i kompensasjon for jobben. Den trygdede får i realiteten 50,-. Det er jo også en del utgifter forbundet med å ha en jobb. Så kanskje den uføretrygdede i realiteten knapt går i pluss. Er det mange fullt føre som benytter seg av ordningen? Anonymkode: 6ea4c...780 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #2 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er det mange fullt føre som benytter seg av ordningen Hva er det du lurer på egentlig? Anonymkode: d2cef...b58 3
Commander Skrevet 16. januar 2023 #3 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hva er det du lurer på egentlig? Anonymkode: d2cef...b58 Er vel bare en poengtering om at hvis man har fått innvilget trygd så kan forskjellen mellom trygd og arbeid ofte bli så liten at det kanskje ikke lønner seg. Eller gir marginal gevinst , som igjen forsvinner i transportkostnader Hvis en person sitter hjemme slipper man utgifter til transport, kan reise på ferie utenfor høy sesong, pensjonspriser på off.transport osv. Hvis en person jobber 150t pr.mnd og full lønn gir 28.000 og trygd gir 22.000 (tenkt eksempel) gir det en forskjell på 40 kr timen. Og de 40 kr. timen blir fort borte bare i transport. Og spørsmålet er om det er verdt det? Veit at mange vil hevde at det sosiale teller, føler seg nyttig osv. Og det stemmer sikkert hvis man jobber på et temperert kontor med hyggelige kolleger og fine oppgaver som gir mestring og egenverdi.. Men har man en jobb som reingjøringsassistent, lagersjauer eller står på et sorteringsbånd med manuelt / tungt arbeid? Og må kjøre 30 minutter , betale for bensin, bompenger, service, vedlikehold og forsikringen på en bil? Man kan ikke satse på at bare idealistene jobber av moralske grunner. Det fungerer ikke sånn. Ikke lett for politikere å finne balansen mellom at de på trygd skal leve verdige liv, samtidig skal det lønne seg å stå opp om morgenen. 2 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 Det er mye arbeidslivet gir, som en går glipp av dersom man blir fullt trygdet. Men dette kommer jo også an på hvor i livet man er, når man havner på trygd. Selv havnet jeg utenfor da jeg var ferdig på VGS, og mistet alt av nettverk da venner gjerne flyttet ut av byen. Så å gå hjemme med sykdom 24/7, og eneste gangene jeg «er» med folk, er når jeg er på butikken for å handle. En person godt oppi åra, har kanskje familie og venner fra arbeidsplassen, slik at man klarer å holde det sosiale ved like selv om man har helseplager. Problemet er jo ikke at «det skal lønne seg å jobbe», men at det føles mer som «det skal straffe seg å bli syk». Alle skjønner at det å jobbe gir mange gevinster = noe å stå opp om morgenen for, får brukt hode/kropp, får penger på konto, kan jobbe seg oppover eller bytte yrke, kan få større sosial omkrets, føle seg nyttig, føle på økonomisk trygghet, større sjanse for boliglån/billån, etc. Lista er lang. Når man havner på trygd, får man økonomisk trygghet, men man sitter fast med akkurat den sumnen til man dør da - med mindre helsa om noen år skulle snu eller det kommer ny medisin, avhengig av hva som «feiler» personen. Anonymkode: b3a45...f23 2 1
Kokeplate Skrevet 16. januar 2023 #5 Skrevet 16. januar 2023 Med mindre mam har usannsynlig mye utgifter i forbindelse med jobb, så lønner det seg.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #6 Skrevet 16. januar 2023 Uføretrygd er noe man får fra fellesskapet fordi man ikke har evne til å forsørge seg selv. De som jobber fullt gir dermed i praksis en del av det de tjener til de som av ulike årsaker ikke kan stå i en fulltidsjobb. Når en ufør da allikevel klarer å tjene noe, forsørge seg litt, hvorfor skal ikke trygden da avkortes? Det er vel rimelig at man ikke får dobbelt opp - både en del av andres inntekt i tillegg til den man tjener selv. Anonymkode: 90c01...1ef 15
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #7 Skrevet 16. januar 2023 Jeg jobber gjerne, elsker å bruke hjernen min og kunnskapen. Jeg betaler også gjerne skatt for å bidra til fellesskapet og hjelpe de som (faktisk) trenger det i en fase de faktisk trenger det. At man lar vær å jobbe fordi det "knapt lønner seg" er uhørt, og jeg har ingenting til overs for trygdesnyltere og kjeltringer. Anonymkode: a9913...8dd 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #8 Skrevet 16. januar 2023 Mener jeg har hatt diskusjoner om at det lønner seg ikke å jobbe. For man vil i helheten tape penger på det, da man får mer om man er helt enten eller. Og når helt i jobb ikke er et alternativ, så vil heltid hos nav være det beste. Selv om nav selv ønsker at folk skal tilbake i arbeid. Anonymkode: 2bfb9...140
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #9 Skrevet 16. januar 2023 Du får mer i pensjon om du jobber siden arbeidsgiver også betaler inn til pensjonsordning. Anonymkode: 0eb6f...3f2 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #10 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg jobber gjerne, elsker å bruke hjernen min og kunnskapen. Jeg betaler også gjerne skatt for å bidra til fellesskapet og hjelpe de som (faktisk) trenger det i en fase de faktisk trenger det. At man lar vær å jobbe fordi det "knapt lønner seg" er uhørt, og jeg har ingenting til overs for trygdesnyltere og kjeltringer. Anonymkode: a9913...8dd Det er lett å si det. Og ser politikere fra en del partier hevder at alle ønsker å jobbe! Tror det er naivt. Stemmer kanskje sikkert at "alle" vil jobbe hvis det innbefatter: Reiser, prestisje, spennende jobber, hyggelige kolleger, mestring, høy lønn osv. Men verden er ikke sånn. Det finnes tunge jobber på kalde plasser med dårlig lønn, ingen karriere muligheter og dårlig arbeidsmiljø. Og forvente at folk reiser på jobb av idealisme til en kjip jobb når det knapp nok lønner seg kan man dessverre ikke forvente. Da vil mange heller dropp de 25kr pr.time og fortsette på trygd. Anonymkode: fffc5...746 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #11 Skrevet 16. januar 2023 Jeg fatter ikke hvilke forventninger som ligger hos bortskjemte nordmenn. SELVFØLGELIG skal ytelsen man får for å ikke kunne jobbe, reduseres når man kan jobbe allikevel! Kanskje burde de på dagpenger klage på at ytelsen blir stoppet når de begynner å jobbe igjen også? Anonymkode: 20ef4...bf4 8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #12 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Lønner det seg virkelig å jobbe når man får trekk i trygd. Ja, man får beholde full lønn, men trygden blir nesten tilsvarende redusert. Ja, man skal selvsagt jobbe og ikke motta trygd om man kan det, men den fysiske prisen en allerede syk person betaler ved å slite seg avgårde på jobb er høyere, enn hva det koster en frisk person. En frisk person får 300,-/time i kompensasjon for jobben. Den trygdede får i realiteten 50,-. Det er jo også en del utgifter forbundet med å ha en jobb. Så kanskje den uføretrygdede i realiteten knapt går i pluss. Er det mange fullt føre som benytter seg av ordningen? Anonymkode: 6ea4c...780 Dette regnestykket ditt skjønner jeg ikke. ja, jeg er 100% ufør, og ble litt bedre for noen år siden og begynte og jobbe litt, og har fortsatt og bli bedre og økt arbeid. Du har rett i at jeg blir trukket i trygd etter og ha tjent over fribeløpet ( ca 45 000) , men økonomien min nå er helt annerledes enn når jeg levde på trygd. Håper virkelig ikke jeg kommer dit igjen. Nei jeg får ikke i realiteten 50 kr i timen. Jeg får ca 30 000 fra arbeidsgiver , og ca 10 000 mindre i trygd i måneden. Jeg klarer ikke og jobbe fullt, og ja jeg er syk og sliter meg på jobb , og orker ikke så mye sosialt ( det hadde jeg jo uansett ikke råd til før heller), men føler både at det er moralskt riktig, og at jeg ikke har råd til og lavere og doble inntekten min når jeg klarer. Anonymkode: f873d...6d6 5 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #13 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Mener jeg har hatt diskusjoner om at det lønner seg ikke å jobbe. For man vil i helheten tape penger på det, da man får mer om man er helt enten eller. Og når helt i jobb ikke er et alternativ, så vil heltid hos nav være det beste. Selv om nav selv ønsker at folk skal tilbake i arbeid. Anonymkode: 2bfb9...140 Hvordan i alle dager har du kommet fram til dette? De fleste arbeidsgivere betaler mer enn nav, og du blir uansett ikke trukket alt? Hvis du får 150 kr fra nav i timen er det mer lønnsomt enn og få 80 kr fra nav+ 260 fra arbeidsgiver? Anonymkode: f873d...6d6 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #14 Skrevet 16. januar 2023 Vært sykemeldt en periode på 6 uker nå, med sengeliggende som som årsak. 6 uker tok det før hode var rimelig kokt av å gjøre ingenting, følte jeg mista hjerneceller, sosial intelligens, faglig kompetanse og generell samfunnskunnskap for hver dag som gikk. Det å være en del av noe er så utrolig viktig og så sykt undervurdert både for det psykiske, sosiale og fysiske. Jeg tror mange på diverse trygde ytelser hadde hatt god nytte av å komme seg i arbeid av å til. Man trenger jo ikke ta bil om det er for dyrt, man kan kjøre flere i lag på tur og orden, man kan ta kollektivtransport, man kan gå, sykkle. Men jeg er enig i at mange jobber kanskje ikke egner seg i slike situasjoner, skulle helst sett at det fantes langt flere alternative tilrettelagte arbeidsplasser hvor man kunne få inn en bredere gruppe og man kunne hatt ulike typer jobber å tilby i et å samme bygg. Anonymkode: baeb6...36d
Gjest Adobyen Skrevet 16. januar 2023 #15 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er mye arbeidslivet gir, som en går glipp av dersom man blir fullt trygdet. Men dette kommer jo også an på hvor i livet man er, når man havner på trygd. Selv havnet jeg utenfor da jeg var ferdig på VGS, og mistet alt av nettverk da venner gjerne flyttet ut av byen. Så å gå hjemme med sykdom 24/7, og eneste gangene jeg «er» med folk, er når jeg er på butikken for å handle. En person godt oppi åra, har kanskje familie og venner fra arbeidsplassen, slik at man klarer å holde det sosiale ved like selv om man har helseplager. Problemet er jo ikke at «det skal lønne seg å jobbe», men at det føles mer som «det skal straffe seg å bli syk». Alle skjønner at det å jobbe gir mange gevinster = noe å stå opp om morgenen for, får brukt hode/kropp, får penger på konto, kan jobbe seg oppover eller bytte yrke, kan få større sosial omkrets, føle seg nyttig, føle på økonomisk trygghet, større sjanse for boliglån/billån, etc. Lista er lang. Når man havner på trygd, får man økonomisk trygghet, men man sitter fast med akkurat den sumnen til man dør da - med mindre helsa om noen år skulle snu eller det kommer ny medisin, avhengig av hva som «feiler» personen. Anonymkode: b3a45...f23 Enig! Jobben er en stor del av livene våre. Jeg var også sliten og lei noen ganger, og gledet meg til ferie og fridager. Talte ned til fredag. Men det blir ikke det samme å være hjemme og ikke skulle tilbake. Jeg har inntrykk av at ganske mange prøver å beholde en liten del av jobben eller prøver noe annet noen timer, mye pga det sosiale, men selvfølgelig pga ønske og stort behov for ekstra inntekt. Men det kan være vanskelig å gjennomføre, og pengemotivet svekkes om det ikke lønner seg.
Gjest Adobyen Skrevet 16. januar 2023 #16 Skrevet 16. januar 2023 «Arbeidslinja» er et dårlig ord, og når det brukes slik det ofte gjøres, så er det på en måte det samme som «mistillitslinja». Akkurat som om det er viljen som er problemet. Det er så feil. Det er jo helsen og arbeidsevnen det står på.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #17 Skrevet 16. januar 2023 Ikke alle uføre er istand til å jobbe må man huske. Anonymkode: 164da...523 1 1
Kokeplate Skrevet 16. januar 2023 #18 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ikke alle uføre er istand til å jobbe må man huske. Anonymkode: 164da...523 Nei, det er jo av den grunn det heter å være arbeidsufør. Når en som mottar uføretrygd er i stand til å jobbe i en ordinær jobb såpass mye at inntekten overstiger 0,4G er vedkommende i stand til å jobbe. Følgelig skal ikke vedkommende ha både uføretrygd og lønn for den tiden vedkommende jobber.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #19 Skrevet 16. januar 2023 29 minutter siden, Kokeplate said: Nei, det er jo av den grunn det heter å være arbeidsufør. Når en som mottar uføretrygd er i stand til å jobbe i en ordinær jobb såpass mye at inntekten overstiger 0,4G er vedkommende i stand til å jobbe. Følgelig skal ikke vedkommende ha både uføretrygd og lønn for den tiden vedkommende jobber. Om man har en privat uføreforsikring, så spiser jo den opp disse 0,4 G. Anonymkode: 6ea4c...780
Leo Skrevet 16. januar 2023 #20 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om man har en privat uføreforsikring, så spiser jo den opp disse 0,4 G. Anonymkode: 6ea4c...780 Nei, den regnes ikke som arbeidsinntekt i denne sammenhengen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå