AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Skrevet 16. januar 2023 Jeg har ingen grønne fingre men lyst på en enkel stor plante i stua som kan vokse seg STOR, men klarer ikke velge mellom Arekapalme (120cm) eller Monstera (70cm) som de selger og har tilbud på nå på Plantasjen. Hvilke er lettest å ha? Takk om noen kan hjelpe! 🪴 Anonymkode: 94c46...0d8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #2 Skrevet 16. januar 2023 Ca like lette. Min Monstera har blitt ganske stor og eneste dillemmaet her er at røttene vokser ut av potten. Så ser jeg må i gang med et skikkelig tiltak med å kjøpe større potte, blomsterjord og da sikkert gjødsel for at planten skal tåle overgangen. Det blir altså fort litt jobb med plantene etterhvert likevel og dette er jo ting man gjerne ikke tenker på når man skaffer seg en liten plante som man satser på skal få vokse seg stor. Anonymkode: e11bf...f5b 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #3 Skrevet 16. januar 2023 Jeg sliter med arekapalmen. Den er fin i ett års tid, så begynner den bli tørr i tuppene. Og når den først er tørr, så blir det bare verre. Har ikke grønne fingre, men prøver følge alle råd, uten hell på den. Monstera har jeg ikke prøvd. Anonymkode: 351de...64b 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 Begge er tropiske planter. Monstera er en ganske lett plante, så lenge den får dagslys og dusjes lett med vann noen ganger i uken er den ganske lettstelt. Palmen er vanskeligere å holde vedlike, blir ofte litt tynn etterhvert som stilkene dør. Anonymkode: 5e87e...033 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #5 Skrevet 16. januar 2023 Den siste arekapalmen fra Plantasjen jeg var borti var full av skjoldlus, som det var helt umulig å bli kvitt. Samme hvor mye jeg sprayet og spritet den var det alltid mer lus. 😣 Til slutt ble den kastet ut. Anonymkode: 04096...d47
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #6 Skrevet 18. januar 2023 av de to, ville valgt monstera. Arekapalmen, som nevnt her tidligere, også i min erfaring, er lett å få sykdommer (diverse lus) og blir stadig tynnere med årene, og må til slutt erstates. Monstera virker å være enklere, sånn for å få til å overleve. Men er kanskje vanskeligere å forme, for å få den til å se pen ut og ikke som en uryddig busk som tar for mye plass. Anonymkode: 7a2b5...b9c
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #7 Skrevet 18. januar 2023 Monstera er klart enklere! Anonymkode: b5293...8ac
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #8 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 16.1.2023 den 10.03): Begge er tropiske planter. Monstera er en ganske lett plante, så lenge den får dagslys og dusjes lett med vann noen ganger i uken er den ganske lettstelt. Palmen er vanskeligere å holde vedlike, blir ofte litt tynn etterhvert som stilkene dør. Anonymkode: 5e87e...033 Om "lett" betyr stell flere ganger i uka, så skjønner jeg jo hvorfor alle mine lettstelte planter dør... Mine er heldige om de får vann hver uke... Anonymkode: 351de...64b
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #9 Skrevet 18. januar 2023 Monstera er lettere å få til å trives over tid. Arekapalmer blir nesten uunngåelig brune etter en stund. Anonymkode: 3bc9c...cc0
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #10 Skrevet 18. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Om "lett" betyr stell flere ganger i uka, så skjønner jeg jo hvorfor alle mine lettstelte planter dør... Mine er heldige om de får vann hver uke... Anonymkode: 351de...64b Hehe, det er ikke slik at alle "lettstelte" planter trenger stell hver uke. Min absolutte anbefaling til folk som vil ha en lettstelt plante; Gullranke. Den vokser RASKT, så lenge den får dagslys, så vokser den og klarer seg stort sett selv. Men ja, alle planter trenger både lys og vann for å overleve, og nå om vinteren er det veldig mange planter som dør fordi vi vanner dem mye mer enn de trenger og de får altfor lite lys. Anonymkode: 5e87e...033 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #11 Skrevet 18. januar 2023 Arekapalmen min var fin en stund, og så døde nesten alle stilkene! Men jeg lot den stå der å se miserabel ut, og etter et års tid eller noe så begynte det å komme nye! Og nå ser den nesten helt vanlig ut igjen. Den får en skvett vann en gang i uka, og skulle sikkert hatt ny jord 🤣 Anonymkode: 5823b...18b
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #12 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hehe, det er ikke slik at alle "lettstelte" planter trenger stell hver uke. Min absolutte anbefaling til folk som vil ha en lettstelt plante; Gullranke. Den vokser RASKT, så lenge den får dagslys, så vokser den og klarer seg stort sett selv. Men ja, alle planter trenger både lys og vann for å overleve, og nå om vinteren er det veldig mange planter som dør fordi vi vanner dem mye mer enn de trenger og de får altfor lite lys. Anonymkode: 5e87e...033 Min erfaring er at elefantfot også er en veldig lettstelt plante, som absolutt ikke krever noe særlig Gullranke er jeg usikker på om jeg tørr, fordi jeg har katt. Anonymkode: 351de...64b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå