Gå til innhold

Bør vi flytte fra Sandefjord ? Får ikke bygget nettverk og bekymrer meg for barna sin fremtid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann flyttet til Sandefjord da det var her vi fikk jobb i våre yrker. Etterhvert fikk vi to barn som nå er i barnehage alder.

verken jeg eller mannen har lyktes å få noe særlig nettverk her i Sandefjord . Han har noen kolleger med koner vi treffer litt men de er barnløse. 

har tatt initiativ i barnehagen og invitert til oss på playdates, turer i parken, spør om noen vil bli med oss på lekeland, Foldvik gård  går osv. Som ofte får vi ja og barn og voksne koser seg, men vi har aldri noe invitation tilbake . Aldri!  Og eldste er nå 5år og skolestarten til høsten

når vi er på lekeland oss 4 observerer jeg at alle andre der er med vennepar og flere barn sammen. Og der sitter vi der på vårt vår lille familie med bare oss.  Kjenner da på en frykt på hvordan dette skal gå når barna havner på skolen og skal bygge venner og nettverk. De vil gå på en stor skole som heter Haukerød . 

hvordan er sandefjordinger egentlig? Bør vi raska på oss å flytte vekk helst før eldste begynner på skolen ? Ble bommet og utfryst selv på skolen i min egen oppvekst, mitt værete mareritt er om barna mine skal måtte oppleve det samme.

eldte er et flott barn. Men litt sensitiv og «ikke den som snakker høyest» i et rom. Hadde hen vært veldig utadvendt kunne man jo stolt på at det sosiale for barnas del fikser de selv . Men tror ikke det i hen sitt tilfelle .

Anonymkode: c7740...5b6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

JA, flytt før skolestart.

Anonymkode: 60c42...145

Skrevet

Har barna venner i barnehagen?

Skrevet

Tror jeg ville vurdert å flytte om det var så vanskelig å komme inn på folk. Kanskje en noe større by vil bli bedre, de mindre stedene virker det som at folk kan ha tendens til å klikke seg mer sammen med gamle kjente.

Dere har åpenbart gjort alt for å bli kjent med andre, det er ikke dere det står på. Begynn å se dere om etter steder der det kan være aktuelt for dere å flytte, jeg ville som nevnt valgt en større by der det kan være flere innflyttere som dere. Da er det mange i samme situasjon, og lettere å bli kjent.

Anonymkode: 22bc8...eb2

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor i nabobyen, og kjenner folk som har vært innflyttere i Sandefjord. De har samme erfaring som dere, veldig vanskelig å knytte relasjoner. 

Anonymkode: 973a5...fad

• Nyttig 1
Skrevet

Flytt til et sted der det er flere innflyttere enn hva det er i Sandefjord. Sandefjord er en småby der de fleste som bor der er født og oppvokst i byen, eller har flyttet hjem etter noen år med utdanning, og på slike steder er folk alltid litt navlebeskuende og har nok med sitt og sine.

Anonymkode: 31de0...a62

• Liker 4
Skrevet

Er ikke alle Vestfoldbyene slik? Fordelen med Sandefjord er at du har en flyplass så du kommer fort langt vekk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Snok1 skrev (13 minutter siden):

Er ikke alle Vestfoldbyene slik? Fordelen med Sandefjord er at du har en flyplass så du kommer fort langt vekk.

Det er spådd at den må legges ned om taxfree fjernes, da det er en privat flyplass som er veldig avhengig av salgsinntektene 😅😭

Anonymkode: bb687...4ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er spådd at den må legges ned om taxfree fjernes, da det er en privat flyplass som er veldig avhengig av salgsinntektene 😅😭

Anonymkode: bb687...4ab

Alternativet er jo at flyreisende må begynne å betale det flyreiser virkelig koster. Det må for all del ikke skje!

#ironivarsel

• Liker 1
Skrevet

Har dere noe sted å flytte til hvor dere allerede har et nettverk? Hvis flytting betyr å flytte til et fremmed sted hvor dere ikke kjenner noen og så bygge nytt nettverk igjen, er det ikke sikkert det lykkes noe bedre enn der dere er nå.

Nå går barna i barnehage og kjenner mange barn der. Om barnehagen er i nabolaget vil de vel fortsette på skolen med noen av de som de kjenner fra barnehagen. Med skolestart åpner det seg vel muligheter for flere fritidsaktiviteter barna kan være med på. Sandefjord har vel alt fra barnegospel til fotball, bueskyting og svømming. Fritidsaktiviteter er også et sted å knytte nettverk, spesielt for barna, men også for foreldre, og kanskje spesielt om man engasjerer seg i styre og stell.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg og min mann flyttet til Sandefjord da det var her vi fikk jobb i våre yrker. Etterhvert fikk vi to barn som nå er i barnehage alder.

verken jeg eller mannen har lyktes å få noe særlig nettverk her i Sandefjord . Han har noen kolleger med koner vi treffer litt men de er barnløse. 

har tatt initiativ i barnehagen og invitert til oss på playdates, turer i parken, spør om noen vil bli med oss på lekeland, Foldvik gård  går osv. Som ofte får vi ja og barn og voksne koser seg, men vi har aldri noe invitation tilbake . Aldri!  Og eldste er nå 5år og skolestarten til høsten

når vi er på lekeland oss 4 observerer jeg at alle andre der er med vennepar og flere barn sammen. Og der sitter vi der på vårt vår lille familie med bare oss.  Kjenner da på en frykt på hvordan dette skal gå når barna havner på skolen og skal bygge venner og nettverk. De vil gå på en stor skole som heter Haukerød . 

hvordan er sandefjordinger egentlig? Bør vi raska på oss å flytte vekk helst før eldste begynner på skolen ? Ble bommet og utfryst selv på skolen i min egen oppvekst, mitt værete mareritt er om barna mine skal måtte oppleve det samme.

eldte er et flott barn. Men litt sensitiv og «ikke den som snakker høyest» i et rom. Hadde hen vært veldig utadvendt kunne man jo stolt på at det sosiale for barnas del fikser de selv . Men tror ikke det i hen sitt tilfelle .

Jeg ville vært mest bekymret for rus, både Sandefjord og Tønsberg er versting byene i Vestfold iht unge og rus. 

Anonymkode: ddd80...918

Skrevet

Det er det samme i Kongsberg

Helt umulig å knytte nettverk

Anonymkode: fb008...68a

Skrevet

Har bodd i Sandefjord og hadde ikke noen problemer med å skaffe venner. 
Flyttet til en større by i innlandet og her syns jeg det er kjempevanskelig å bli venn med folk

Hører mange si det er vanskelig å bygge nettverk i Sandefjord, men jeg har da helt motsatt opplevelse av det enda jeg ikke er noen typisk sandefjording 😅 

(har heller ingen opplevelse av at det er et større problem med rus i Sandefjord om man sammenligner med andre byer. Her jeg bor nå er det vanlig at selv politifolk drar noen linjer med kokain i helgene…)

Anonymkode: 0e92f...b3d

Skrevet

Om du har vanskelig for å bli kjent med andre og bygge nettverk der, tror jeg ikke du vil få det lettere andre steder. Husk at barna også må begynne helt på nytt, noe som kan gå bra....eller ikke. Å være innflytter handler om å gjøre en innsats selv og kan ta litt tid.

Skrevet

Jeg bodde i Vestfold og jobba i Sandefjord. Opplevde at det var litt vanskelig å komme innpå, og de har ofte et miljø og en vennegjeng som de har hatt fra tidenes morgen. Fikk noen gode venner gjennom hobby, så min anbefaling er eventuelt å finne en sosial hobby og treffe folk gjennom det.

Jeg ville ikke bekymret meg for barna, de får nok venner de som vokser opp der 😊 Men for dere voksne kan det hende at det er bedre å flytte nærmere eget miljø om dere har muligheten.

Anonymkode: 3d27b...9b1

Skrevet

Synd at du opplever det slik:/ 

Bor i Sandefjord selv og vet at mange har det inntrykket selv om det slettes ikke gjelder alle. Det er nok tilfeldigheter som spiller inn og jeg ville ikke gått til det skrittet å flytte når det ikke er noen garanti for at det blir noe bedre et annet sted. 
På Haukerød vil det komme flere barn fra andre barnehager og skoletiden gir mange muligheter til å knytte vennskap både for barna og dere. De siste årene har det kommet vanvittig mange tilflyttere fra spesielt Oslo (covid flyktninger), og mange er i samme båt som dere. Så se på skolestarten som en ny unik mulighet. Jeg tror det vil gå bedre etterhvert. 

Anonymkode: d6cfe...4e5

• Liker 1
Skrevet

Meld dere på svinger fest, det er et stort miljø og det hadde vert fint med et nytt ungt par 🤩

Anonymkode: 6062b...119

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Meld dere på svinger fest, det er et stort miljø og det hadde vert fint med et nytt ungt par 🤩

Men ikke ta med barna!!!

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg bodde i Vestfold og jobba i Sandefjord. Opplevde at det var litt vanskelig å komme innpå, og de har ofte et miljø og en vennegjeng som de har hatt fra tidenes morgen. Fikk noen gode venner gjennom hobby, så min anbefaling er eventuelt å finne en sosial hobby og treffe folk gjennom det.

Jeg ville ikke bekymret meg for barna, de får nok venner de som vokser opp der 😊 Men for dere voksne kan det hende at det er bedre å flytte nærmere eget miljø om dere har muligheten.

Anonymkode: 3d27b...9b1

Ts her

ja det er vel noe i det at mange har et nettverk de har hatt her fra tidenes morgen og er fornøyd og tilfreds med det. Har inntrykk av mange småbarnsfamilier her er par som vaks opp i sa sandefjord , som har bodd andre steder før de fikk barn men sp flyttet hjem til Sandefjord når de skulle få barn/fikk barn. Sandefjord er en veldig barnevennlig by med masse kultur tilbud, parker, fine barnehager med rause åpningstider og ikke sommerstengt . Så forstår mange vil flytte tilbake og det samme gjor «alle vennene deres» , å ha plass til noen utenbys fra i nettverket da er vel ikke så lett

jeg vil si vi har mange bekjentskaper etter noen år her. Men ikke nære venner eller noen som inkluderer oss i ting andre enn noen av kollegaene til mannen med fruer (takknemmelig for de altså) 

men dere alle har vel rett i at det ikke noe magic fix å flytte. Da stater vi på hele blanke tomme ark igjen både vi og ungene. Får bare håpe og krysse fingrene for at barna klarer å fikse set varige venner selv. Vi gjør det vi kan og eldste går også på turn nå . 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

hahaha jeg tror ikke svingers fest er rette miljøet å bygge nettverk til barna sine 😂? Eller?  *mindt i sex økten med Petter * ja du Petter du har barn har du ikke? Skal vi treffes på metros på søndag? *

Gjest takinova
Skrevet

Hvis dere kjenner på dette, og det ellers er ikke noe i veien for å flytte på seg, så er det vel greit å gjøre det før skolestart.

Men hva ser dere etter da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...