AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #1 Skrevet 15. januar 2023 Hei på dere! Leier en liten, flott leiligheten. Strømmen er inkludert i leien. Leide for ca. 1 år siden. Huseier har de siste måned krevd at jeg Vippser 1500kr for strøm hver måned. Hun stoppet meg utenfor en gang og sa at strømmen er så dyr, så da måtte jeg være med å betale. Det er totalt 3 familier på dette huset. Huseier bor i hovedetasjen, jeg i kjelleren og sønnen hennes med flere barn bor også på dette huset. Det er kun en strømmåler, så jeg vet en gang ikke hva jeg bruker i strøm. Jeg jobber i tredelt turnus og jobber mye ekstra (helsevesenet), jeg har ikke komfyr/ovn, kun liten hybelkomfyr som ser ut som en mikro. Jeg har ingen vaske maskin og vasker klær veldig sjeldent. Dusjer hver dag, men dusjer fort i kaldt vann etter eget ønske. Jeg tror IKKE at jeg bruker 1500kr hver måned og jeg har prøvd å spørre om å montere egen strømmåler til leiligheten min, men hun mener at det for dyrt. Jeg skjønner at strømmen er dyr og at jeg bør betale litt, men for det første så er den inkl. I leie og for det andre så vet jeg ikke hva jeg bruker i strøm. Jeg er så fortvilt. Jeg hater krangling! jeg er den MEST!! Konfliktskye personen i hele verden, men nå gidder jeg ikke! Hva skal jeg gjøre? Skal jeg nekte å betale 1500kr hver måned via vipps? Skal jeg kreve egen strømmåler. Jeg tror IKKE at jeg bruker i nærheten av 1500kr. Jeg er jo nesten aldri hjemme og de timene sover jeg! jente, 25. Anonymkode: 188fa...0f7 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #2 Skrevet 15. januar 2023 Har du seriøst betalt dette i flere måneder? Anonymkode: a1bdb...f55 27
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 15. januar 2023 Selvfølgelig skal du ikke betale dette, vis til kontrakten hvor strømmen er inkludert. Si at du gjerne betaler for din egen strøm da du er veldig sparsom, men da må leia reduseres til ikke inkludert strøm og egen strømmåler instaleres. Anonymkode: edc24...c0d 43 1 20
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #4 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du seriøst betalt dette i flere måneder? Anonymkode: a1bdb...f55 Ja. Helt seriøst. Jeg har vært så dum og naiv. Jeg har så mye annet å tenke på mtp min psykiske helse, så jeg har ikke orket å ta tak i dette. Jeg tror kanskje at hun ser det på meg og utnytter det…. Anonymkode: 188fa...0f7 17
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #5 Skrevet 15. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja. Helt seriøst. Jeg har vært så dum og naiv. Jeg har så mye annet å tenke på mtp min psykiske helse, så jeg har ikke orket å ta tak i dette. Jeg tror kanskje at hun ser det på meg og utnytter det…. Anonymkode: 188fa...0f7 Det tror jeg også hun gjør. Ta rådet til Anonymkode: edc24...c0d over her. Og ta det skriftlig. Anonymkode: a1bdb...f55 10 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #6 Skrevet 15. januar 2023 Hun har ikke lov til dette. Står det i kontrakten at strøm er inkludert, så er det ulovlig det hun gjør. Har du oppsigelsestid i kontrakten? Det skal stå spesifisert i kontakten at huseier kan øke husleie med varsel, da gjerne 3 måneders varsel om du har 3 måneders oppsigelsestid. Hadde jeg vært deg hadde jeg sagt sagt opp og flyttet ut. Huseieren virker spesiell... Anonymkode: 8a0af...a26 9 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #7 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja. Helt seriøst. Jeg har vært så dum og naiv. Jeg har så mye annet å tenke på mtp min psykiske helse, så jeg har ikke orket å ta tak i dette. Jeg tror kanskje at hun ser det på meg og utnytter det…. Anonymkode: 188fa...0f7 Ta kontakt med https://www.leieboerforeningen.no/! Det hun har gjort er ikke lov. Anonymkode: 8a0af...a26 5 10
Iterion Skrevet 15. januar 2023 #8 Skrevet 15. januar 2023 Står det noe om ”unormalt høyt strømforbruk” i avtalen? F.eks om man lader en elbil feks som jeg gjør, da er det noe helt annet. Men virker ikke som du bruker så mange kWh med det du skriver over. 1500 kr er ganske så mye så da ville jeg ihvertfall ha krevd å få en egen strømmåler så du faktisk vet hvor mye du bruker. Og du skal bruke ganske mange kWh for å komme opp i 1500 kr.. 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #9 Skrevet 15. januar 2023 Jeg kan skjønne at man føler seg presset. Det blir litt som å stå hardt på lønnsøkning. Man risikerer jo at hun sier opp / man blir sagt opp. Anonymkode: 2a207...cde 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #10 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan skjønne at man føler seg presset. Det blir litt som å stå hardt på lønnsøkning. Man risikerer jo at hun sier opp / man blir sagt opp. Anonymkode: 2a207...cde Strømforbruk, når strømforbruka er inkludert i husleien, er ikke oppsigelsesgrunn! Anonymkode: 9eb6a...182 20 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #11 Skrevet 15. januar 2023 Om husleiekontrakten din sier at strøm er inkludert, skal du ikke betale en krone ut over husleien som står i leiekontrakten din. Ta en telefon til Husleietvistutvalget. Anonymkode: 9eb6a...182 3
Vandelay Skrevet 16. januar 2023 #12 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hva skal jeg gjøre? Skal jeg nekte å betale 1500kr hver måned via vipps? Skal jeg kreve egen strømmåler. Jeg tror IKKE at jeg bruker i nærheten av 1500kr. Jeg er jo nesten aldri hjemme og de timene sover jeg! Hva du skal gjøre? Si opp og finne et annet sted. Trekk fra det du har betalt ekstra for strøm på siste husleia og dokumenter overførslene til banken når du krever depositumet ditt. Vippstransaksjoner blir registrert i nettbanken. 6 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #13 Skrevet 16. januar 2023 Utleier kan ikke kreve ekstra penger fra deg når strømmen er inkludert i leien. Økning av husleien kan bare skje en gang i året,skal varsles skriftlig 30 dager før endring, og er indeksregulert. Du kan dermed dusje og sette opp varmen så mye du vil uten at det koster deg ett eneste øre🤗 Hilsen en utleier Anonymkode: 78746...f1d 6 3
Rotemor Skrevet 16. januar 2023 #14 Skrevet 16. januar 2023 Du må få hjelp umiddelbart. Dette er strengt ulovlig. 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #15 Skrevet 16. januar 2023 Iterion skrev (8 minutter siden): Står det noe om ”unormalt høyt strømforbruk” i avtalen? F.eks om man lader en elbil feks som jeg gjør, da er det noe helt annet. Men virker ikke som du bruker så mange kWh med det du skriver over. 1500 kr er ganske så mye så da ville jeg ihvertfall ha krevd å få en egen strømmåler så du faktisk vet hvor mye du bruker. Og du skal bruke ganske mange kWh for å komme opp i 1500 kr.. Nei. Det gjør det ikke. Det står bare «strøm inkl.» Ikke noe som helst mer om strøm. Jeg bruker veldig lite strøm mener jeg. Jeg jobber som sagt i skift, mest natt, sover på dagen, trener mye osv. Jeg er sååå lite hjemme til å betale 1500kr hver måned i strøm! ts Anonymkode: 188fa...0f7 8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #16 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Strømforbruk, når strømforbruka er inkludert i husleien, er ikke oppsigelsesgrunn! Anonymkode: 9eb6a...182 Men hun kan kan begrunne det med noe annet da. ts Anonymkode: 188fa...0f7 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #17 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Strømforbruk, når strømforbruka er inkludert i husleien, er ikke oppsigelsesgrunn! Anonymkode: 9eb6a...182 En utleier kan jo si opp leietaker så lengen hen forholder seg til kontrakten? Trenger jo ingen grunn. Med det sagt, jeg ville ikke betalt TS. Lureri. Anonymkode: 2a207...cde
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #18 Skrevet 16. januar 2023 Sultan skrev (7 minutter siden): Hva du skal gjøre? Si opp og finne et annet sted. Trekk fra det du har betalt ekstra for strøm på siste husleia og dokumenter overførslene til banken når du krever depositumet ditt. Vippstransaksjoner blir registrert i nettbanken. Det er ikke så lett å finne et annet sted. Jeg har akkurat begynt å trives her. Livet har akkurat blitt stabilt for meg etter mye hardt arbeid😩. Men må jeg så må jeg bare😩😩😩 ts Anonymkode: 188fa...0f7 1
Gjest supernova_87 Skrevet 16. januar 2023 #19 Skrevet 16. januar 2023 Leietakere har et sterkt vern mot å bli kastet ut, så hun må nok slite mye om hun skal få deg ut. Ønsker du å få tilbake de pengene du har betalt? Enten kan du la det gå, eller så skrive en mail sånn her f.eks "Hei, Jeg har sett nøyere på leiekontrakten, og i følge den er strøm inkludert i leien, som jeg sa til deg da vi møttes ute. Derfor vil jeg betale 1500 mindre i leie neste måned, for å kompensere for det jeg har overført for strøm unødig. Kommer selvfølgelig heller ikke til å betale ekstra for strøm i det videre. Legger ved dokumentasjon på at jeg har betalt ekstra i strøm." Det hun kan gjøre er å heve leien, det kan man vel gjøre 1 gang i året, og innenfor rimelighetens grenser, men må gjøres med 3 mnd varsel, tror jeg. Ikke vær for hard mot deg selv her. Det er ubehagelig med utleiere, særlig når de bor så tett på.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #20 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei. Det gjør det ikke. Det står bare «strøm inkl.» Ikke noe som helst mer om strøm. Jeg bruker veldig lite strøm mener jeg. Jeg jobber som sagt i skift, mest natt, sover på dagen, trener mye osv. Jeg er sååå lite hjemme til å betale 1500kr hver måned i strøm! ts Anonymkode: 188fa...0f7 Dette er regelrett svindel fra huseiers side. Som så mange andre har sagt her. Du skal ikke betale ekstra for strømmen. Anonymkode: d4839...9c9 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå