AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #1 Skrevet 15. januar 2023 Hei Noen som vet hvordan det påvirker boliglån at boligen man ønsker å kjøpe har utleie del? Må man fremdeles ha 15% EK og det man ev. får i inntekt på utleie regnes «bare» som en ekstra inntekt? Anonymkode: 47d2d...a55
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #2 Skrevet 15. januar 2023 Utleie har ingenting med egenkapitalen å gjøre og kravet er det samme ja. Bolig er bolig kravmessig. Evt utleie kan regnes som inntekt, men så lenge du ikke har en faktisk signert kontrakt, som man sjeldent har når man ikke eier allerede, så bruker vi et system som regner ut ish utleieinntekt og her kan man altså velge å ta sikkerhetsmarginer. Ulike banker kan ha ulike måter å beregne dette på. Mvh finansrådgiver Anonymkode: a8a43...aea 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #3 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Utleie har ingenting med egenkapitalen å gjøre og kravet er det samme ja. Bolig er bolig kravmessig. Evt utleie kan regnes som inntekt, men så lenge du ikke har en faktisk signert kontrakt, som man sjeldent har når man ikke eier allerede, så bruker vi et system som regner ut ish utleieinntekt og her kan man altså velge å ta sikkerhetsmarginer. Ulike banker kan ha ulike måter å beregne dette på. Mvh finansrådgiver Anonymkode: a8a43...aea Hei - kan jeg spørre deg - hvordan legges leieinntekter til inntekt? Jeg har 1.1 mill i inntekt (brutto) og kan leie ut for 12000 pr mnd, men tenkte beregne det til 100 000 i leieinntekt i året. Beregnes det da at man har 1,2 i inntekt? Leieinntektene er skattefrie så de 100 000 bidrar jo mer i måneden enn om jeg går opp 100 000 i lønn. Hvordan hensyntas skattefrie leieinntekter? supert om du vil svare☺️ Anonymkode: 7b421...9ad
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei - kan jeg spørre deg - hvordan legges leieinntekter til inntekt? Jeg har 1.1 mill i inntekt (brutto) og kan leie ut for 12000 pr mnd, men tenkte beregne det til 100 000 i leieinntekt i året. Beregnes det da at man har 1,2 i inntekt? Leieinntektene er skattefrie så de 100 000 bidrar jo mer i måneden enn om jeg går opp 100 000 i lønn. Hvordan hensyntas skattefrie leieinntekter? supert om du vil svare☺️ Anonymkode: 7b421...9ad De legges inn som skattefri inntekt, ikke værre enn det. Hvordan banken din velger å beregne utleieinntekten og om de ønsker å ha en buffer eller lignende er opp til banken. Noen velger å gange månedssum med 10 mnd, noen godtar hele beløpet og noen bruker eksterne systemer for å gi pekepinn på hva de godtar i totalvurderingen. Også trekkes som oftest vedlikeholdsutgifter og evt strøm inkl ifra der igjen. Anonymkode: a8a43...aea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå