Gå til innhold

Normalt å planlegge neste jul allerede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I løpet av de siste dagene har jeg blitt kontaktet både av min mor og min bror som allerede har begynt å planlegge neste jul. Selv ble jeg tatt på senga av det her, og sa rett ut til begge to at jeg synes det er helt merkelig å planlegge neste jul allerede, når vi tross alt nettopp har feiret jul.

De virket overrasket over det synspunktet, og spesielt moren min sa at det er normalt å planlegge såpass langt i forveien.

Hva tenker dere? Er det bare jeg som er sær på det, og ikke planlegger ting så langt i forveien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du er ikke sær. Har aldri hørt om noen som planlegger jul når den nettopp har vært...

Anonymkode: a6fb3...817

• Liker 8
Skrevet

Nei, det er de som er sære. Aldri hørt om noen som planlegger så lenge før. Pleier å planlegge jula en månedstid før jul.

• Liker 2
Skrevet
Just now, Ugresset said:

Nei, det er de som er sære. Aldri hørt om noen som planlegger så lenge før. Pleier å planlegge jula en månedstid før jul.

Ja, ikke sant. Jeg tenker også at en måned før jul er mer normal tid å planlegge på.

• Liker 1
Skrevet

Det er spesielt å ligge så langt i forkant, men ikke nødvendigvis feil.

Det kan jo være praktisk også, dersom man ønsker å samle en spredt familie og vil unngå at de planlegger noe annet før du rekker å spørre dem.

• Liker 11
Skrevet
Just now, aksase said:

Det er spesielt å ligge så langt i forkant, men ikke nødvendigvis feil.

Det kan jo være praktisk også, dersom man ønsker å samle en spredt familie og vil unngå at de planlegger noe annet før du rekker å spørre dem.

Vi er en ganske liten familie, og vi er alle bosatt maks 1 1/2 kjøring fra hverandre. Hadde forstått det om jeg bodde på den andre siden av landet, men tror det er maks tre kvarter å kjøre fra meg til hvor foreldrene mine bor. Ble bare helt paff av at det ble brakt på bane såpass raskt. 

• Nyttig 1
Skrevet

Synes hverken det er merkelig eller sært. Planla julen i fjor en uke før, og planlegger nå for nesteår sammen med familien da vi skal noe spesifikt. Med spredt familie, mange involverte og bookinger som må gjøres planlegges og bookes det viktigste nå. 

Anonymkode: 3957a...afe

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Synes hverken det er merkelig eller sært. Planla julen i fjor en uke før, og planlegger nå for nesteår sammen med familien da vi skal noe spesifikt. Med spredt familie, mange involverte og bookinger som må gjøres planlegges og bookes det viktigste nå. 

Anonymkode: 3957a...afe

Har absolutt forståelse for at det må planlegges lenger tid i forveien dersom familien er spredt, men det er ikke tilfelle for min familie.

Skrevet

Hva er det de mener må planlegges da, når det ikke er reisen? Maten, gavene, bordpynten? Selv gleder jeg meg alltid til jul, men planlegger ikke stort bortsett fra at jeg kan finne på å kjøpe en julegave i januar om jeg finner noe passende. 

Anonymkode: 67aeb...a95

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva er det de mener må planlegges da, når det ikke er reisen? Maten, gavene, bordpynten? Selv gleder jeg meg alltid til jul, men planlegger ikke stort bortsett fra at jeg kan finne på å kjøpe en julegave i januar om jeg finner noe passende. 

Anonymkode: 67aeb...a95

Det er sånn at de spør hvor jeg og min forlovede skal være, om vi skal være sammen med de, og de ønsker å dra til onkelen min sitt hus (han bor ikke langt unna, for ordens skyld) og slike ting. Så det er planlegging på et ganske lavt nivå, men ble likevel overrasket over at de ville ha orden i sysakene såpass fort, liksom.

Skrevet

Jeg er ferdig med alle julegaver allerede. Kjøpt ting vet jeg folk trenger: kosetepper i ull med duse farger, diverse sjerf, sokker, servise barna samler på, julepapir, kalendergaver, yttertøy, til og fra lapper og alt til 70 prosent avslag i relativt dyre, ikke kjedetilknyttede forretninger.  Kjøpte også fine kjelesett, knitvsett og diserse julepynt til tantebarna (på ett eller nivå må de begynne å samle pynt før de flytter hjemmefra) og dette har jeg gjort i mange år. I tillegg dyre, nedsatte herresokker, skjerf og gensere, Det er fantastisk å være ferdig med handling til julen -23 og det betyr at jeg bruker mindre penger, og kan spe på med hjemmelagd likør og 7 slag kaker til de som ikke har tid til å bake selv på grunn av mye jobb eller små barn. Jeg anbefaler alle å gjøre det samme; skaff deg en liten bok hvor du noterer et "det ønsker jeg meg" gjennom året,og gi gaver som du vet vil komme til nytte, og desember kan brukes til kos, mat og gaveinnpakking - totalt uten stress,og litt mer penger på konto.

Skrevet

Helt normalt det 😊 Jeg har allerede flere julegaver i boks 👍🏻

Anonymkode: 28504...ee6

• Liker 1
Skrevet

Som i hvor man skal være er det jo helt normalt. Hender også vi snakker om neste jul før årets jul, da det er stor familie på begge sider. Så greit å ha en oversikt tidlig. 

Jeg har kjøpt papir og slikt på salg.

Jeg har begynt å få en formening om gaver, og kommer til å handle løpende gjennom året når jeg kommer over passende ting.

Vet jo også hva menyen blir, når og hvor mat skal bestilles, hvor og når treet skal kjøpes, hva som skal lages av pålegg og slikt, men der ruller jeg jo bare frem lista og tidsplanen hvert år. Så det er ville jo heller ikke vært unormalt med en kort prat om hvor fornøyd vi var med ribba fra produsent xxx, eller at treet begynte å drysse litt tidlig i år, nå når alt er friskt i minne. 

Anonymkode: 63b9a...3b3

• Liker 2
Skrevet

Finnes ikke normalt. 

Anonymkode: 49f69...a12

Skrevet

Gud - det er kjempe sært å planlegge neste jul allerede ja! 

Skrevet

Sagt hjemme hos meg litt sent på julaften:

-Samme sted neste år?

-Jepp. Vi fortsetter med det.

Så, vi begynner -og avslutter- planleggingen tidlig.

• Liker 4
Skrevet

Vi har planlagt et mønster fremover til det eventuelt måtte endres. Alle vet at vi er annenhver julaften med min familie, og annenhver julaften med min manns familie. Den andre familien er vi med 1. juledag. I tillegg har vi avtalt hvordan vi veksler på å være hos oss og hos min søster. Det å avtale hvor man skal være, synes jeg ikke er rart i det hele tatt. Men det må være lov å si at man ikke kan svare sikkert enda pga. at dere tenker på en reise eller lignende. Det å planlegge aktiviteter i romjula synes jeg er litt tidlig. 

Anonymkode: 07600...7b6

Skrevet

Her er julaften bestandig hos oss så den delen er veldig lett å planlegge. Og menyen er den samme hvert år. Gavene begynner jeg med til høsten tenker jeg.

Anonymkode: 22dd6...311

Skrevet

Høres ut som min mor og min søster. De har allerede begynt å mase. Jeg har svart at jeg skal jobbe formiddag både julaften og 1. juledag og mannen er på sjøen hele uka, så hvis vi skal feire sammen må de komme hit (bor 3 timer fra min søster, 6 timer fra mine foreldre). Da klager de over at det er så langt å kjøre. Vel, det er like langt for meg å kjøre til dem, og jeg bytter ikke bort vakten 1. juledag, for jeg trenger de ekstra kronene.

Anonymkode: 03175...3e5

Skrevet

Det er så sært og rart å bruke ordet "normalt " om ting, ordet "vanlig" er det som bør brukes. Unormalt er noe helt annet. 

Jeg planlegger måter så neste jul blir bedre og lettere, etter å ha hatt noen vanskelige julehelger. 

Anonymkode: e5eef...97a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...