Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten og jeg har avstandsforhold, men vi besøker hverandre 1 gang i måneden. 

Kjæresten sliter med ensomhet og med avstanden til både meg, venner og familie. Dette har hun slitt så mye med at det har påvirket henne psykisk.

Jeg har det siste halvåret mistenkt og bekymret meg over at hun misbruker alkohol. Det startet med fest hver eneste helg, til litt drikking i hverdagen en gang i blant, til litt drikking hver dag.

Hun er vanligvis ei jente med typisk «flink-pike syndrom», så dette er så ulikt henne. Jeg har forsøkt å snakke med henne om mistankene og bekymringene mine, men hun har avfeid dette blankt.

Nå nylig sendte ei venninne av henne melding til meg, hvor hun skrev at hun er bekymret for kjæresten min, fordi det har gått så langt at hun har møtt opp med promille på flere forelesninger eller vært bakfull på både forelesninger og jobb. 

Hva i all verden skal jeg gjøre?

Anonymkode: e8d67...60f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter min erfaring mtp rusmisbruk/alkoholisme, er det lite å få gjort annet enn å vise at du er bekyrmret og se hva som skjer.

Du kan enten bli en tilrettelegger, eller trekke deg tilbake. Men det er, til syvende og sist, hennes valg som avgjør situasjonen.

Lykke til❤

Anonymkode: 592df...c49

• Nyttig 1
Skrevet

Vanskelig, spesielt med avstanden.. 

Kanskje dere kunne hatt en liten "intervention"? 

At du og venninnen/r tar for dere problemet med henne samlet og sier dere er bekymret. 

Det blir nok ubehagelig, og hun kan bli sint og fornærmet, men hun vil tenke mer over alkoholbruken sin, kanskje skjønne at hun har et problem. Det er nå i all fall et steg på veien mot å bli rusfri - for det må komme fra henne. Det blir vanskelig å tvinge henne til noe.

Hvis det blir for ille, så burde hun kanskje vurdere å reise hjem?

Anonymkode: 63035...dc5

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mange som drikker alkohol bør være bevisst at det er et skummelt rusmiddel og det er veldig lett å tippe over i misbruk.

Jeg opplever (og det kan man godt snakke om) at problemstillingen rundt misbruk av alkohol oppstår når man benytter alkohol for å løse et problem (ensomhet, sorg, angst, depresjon, dårlig søvn osv.) - alkohol bør etter min mening utelukkende brukes hva gjelder glede (fest, til et godt måltid, osv.) - og da selvfølgelig i forsvarlige mengder.

Det er kanskje ikke så vanskelig å snakke med henne om motivasjonen hennes for å drikke alkohol. Du bør ikke være dømmende, men kanskje si at bruk av alkohol blir hyggeligere når man gjør det for å kose seg og at å drikke for å "slukke sorgene" sjelden fører noe godt med seg. Hvis hun fortsetter å gjøre det tror jeg hun vil trenge hjelp, og dette kan også bli en stor belastning for deg hvis hun ikke vil.

Endret av isw
Skrevet

Du kan sende et brev til fastlegen hennes der du forteller at du er bekymret for at hun misbruker rus. Få gjerne også med at hun er en typisk flink pike, da det å undertrykke seg selv i så stor grad som disse ofte gjør ofte ender med store psykiske vansker, herunder rusmisbruk. 

Anonymkode: 6259a...a50

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...