Gå til innhold

Tips mot masebjeffing ønskes

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en valp, 5 mnd. Trygg, sosial, frisk. Har fler dyr hjemme, så ofte liv og røre og lek. Men - valpen bjeffer når de andre dyrene har sovna og ingenting skjer… (!) Og hvis vi vil se på tv f.eks. Går rundt og masebjeffer. (Har selvsagt fått både tur og mental trening). Vi prøver å ikke gi oppmerksomhet for det, men det skingrer i ørene noen ganger av den lyse bjeffingen. Den bjeffer særlig mot den andre hunden og katten, for å leke. Eller kan stå å se ut av vinduet og bjeffe. Eller bare gå rundt i rommet og bjeffe på ingenting. Har prøvd å avgrense området og fokusere på ro. Men tror ikke det er mangel på søvn som er problemet, for hun kan også drive med denne uvanen rett etter hun har våknet. 
Tips? Er det ok å stenge henne inne på et annet rom og la henne bjeffe i fred der? Hun har ikke separasjonsangst, vært alene mange ganger 5 min - 3 timer, går helt fint og bjeffer ikke noe særlig da. 

Anonymkode: cd5c7...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få hunden på plassen sin, senga, teppe eller lignende. Er hunden stille 1-2 sekund, kast godtbit i senga uten å si noe. Vent gradvis lenger og lenger mellom hver godbit, og kun når hunden er stille. Etterhvert kaster du en godbit i ny og ne, belønn ro og stillhet. 

Anonymkode: 6a97f...75f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rammer inn valpen med å ta på den et bånd og ha den ved meg i slike perioder om den trenger hjelp til å lære å slappe av. Å la den utøve adferden ved å gå rundt og finne noe å bjeffe på hjelper ikke. Å ignorere en adferd er ikke det samme som å la hunden oppdra seg selv. 

Anonymkode: 5dfff...3b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, skal prøve begge disse tipsene. Enten det med å trene på å ligge i senga og få godbiter, og dét med å ha henne i bånd ved siden av meg.  
Begge deler er jo ro-trening, sikkert lurt å fokusere mer på det ja. Så håper jeg bjeffingen gir seg når hun blir bedre på ro. Takk!

Anonymkode: cd5c7...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Tok over en omplasserings unghund med dette problemet. 

I tillegg til tiltak over - ignorere mas/overse, og satte lapp i oppgangen om at jeg trener hunden til ikke å mase, så det blir sikkert en del bjeffing noen dager. Tok et par dager, så skjønte hun det, og naboene fikk fred.

Fikk nok aktivitet osv, så det var bare en uvane hunden hadde fått hos tidligere eier, der den ikke fikk turer (stor brukshund rase kjøpt inn for beskyttelse av førstegangs hundeeier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Gå og legg deg" er verdens mest undervurderte kommando, og den kan læres tidlig. Å ignorere det hjelper ikke nødvendigvis om man har en kvikk hund med mye energi. Aktiv kommando mot aktivt mas! Her i huset får han velge selg HVOR han vil legge seg, men vet at det betyr at han skal slappe av. Det at "gå og legg deg deg" betyr slapp av i periferen, og ikke en bestemt plass betyr at v kan bruke kommandoen hos svigers, på jobb, på trening etc. Så her må du nesten se hva som passer dere :)

Anonymkode: edfd6...367

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...