AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #1 Skrevet 15. januar 2023 Faren min flyttet til Spania da han ble pensjonist for snart 20 år siden. Han har vært sløv på å holde kontakt, særlig etter han giftet seg på nytt der nede (var ikke engang invitert i bryllupet). De var begge litt småalkoholiserte. Saken er at jeg begynner å lure på om faren min er død. Ingen av dem bor lengre på adressen de bodde på. Han svarte ikke på meldinger på over et år, og jeg tok til slutt mot til meg og ringte, men telefonnummeret jeg har, er ikke i bruk lenger. Faren min var svensk statsborger, kona vet jeg ikke. Jeg er norsk, og han bodde i Norge da han fikk meg. Ville jeg fått beskjed om han døde i Spania? Eller kan det være at den nye kona har stukket av med arven min? Anonymkode: af526...dcf
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #2 Skrevet 15. januar 2023 Tingretten hadde tatt kontakt med dersom din far var falt fra. Anonymkode: 9e900...ce0 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #3 Skrevet 15. januar 2023 Det er spansk arvelov som gjelder for personer som er bosatt i Spania, hvis din far er gift og ikke har nevnt deg spesifikk som arving i testamentet så er det ikke sikkert at du en gang har krav på arv. Anonymkode: 4171c...18a 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #4 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tingretten hadde tatt kontakt med dersom din far var falt fra. Anonymkode: 9e900...ce0 Det er ikke gitt. Vi vet ikke om Spania ville varslet Norge. Jeg ville sjekket om det finnes noe a la folkeregisteret i Sverige eller Spania og sendt forespørsel om innsyn. Anonymkode: 459d8...239 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #5 Skrevet 15. januar 2023 Spanske ambassaden? Anonymkode: 25cf7...4e9 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #7 Skrevet 15. januar 2023 Du vet ikke hvor faren din er, eller om han er i live. Og du er opptatt av arven din. Er det mulig å være så kynisk? Anonymkode: 34318...db8 20 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #8 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vet ikke hvor faren din er, eller om han er i live. Og du er opptatt av arven din. Er det mulig å være så kynisk? Anonymkode: 34318...db8 Mulig, men 20 års sorg over at han plutselig ga blaffen i meg gjør at det på en måte hadde vært bedre om han var død, en om han levde og ikke brydde seg nok til å i det minste la meg vite hvor han bodde og hvordan jeg kunne kontakte han. Anonymkode: af526...dcf 20 19 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #9 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mulig, men 20 års sorg over at han plutselig ga blaffen i meg gjør at det på en måte hadde vært bedre om han var død, en om han levde og ikke brydde seg nok til å i det minste la meg vite hvor han bodde og hvordan jeg kunne kontakte han. Anonymkode: af526...dcf Sykt Anonymkode: b5335...abb
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #10 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke gitt. Vi vet ikke om Spania ville varslet Norge. Jeg ville sjekket om det finnes noe a la folkeregisteret i Sverige eller Spania og sendt forespørsel om innsyn. Anonymkode: 459d8...239 Nemlig, hvordan skulle Spania vite at han har en norsk datter? Det er jo ikke engang sikkert at Sverige vet at han har en norsk datter, han bodde jo aldri der etter at han fikk meg. Men god idè å sjekke med svensk folkeregister om de har fått inn noen dødsmelding på han. Hva kan jeg bruke som dokumentasjon? Jeg har ikke min egen fødselsattest og ble heller aldri døpt. Anonymkode: af526...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #11 Skrevet 15. januar 2023 Om din far var svensk statsborger, så ville jeg ha startet med den svenske ambassaden og hørt om de kunne være behjelpelig med å få kontakt med han eller evt hans spanske kone. Anonymkode: e707b...26c 1 1
Hulderen Skrevet 15. januar 2023 #12 Skrevet 15. januar 2023 Dette advokatfirmaet har spesialisert seg på arv i Spania. Kanskje du skulle kontakte dem? https://www.abwiig.no/kompetanse-i-spania/arv-i-spania Jeg kjenner ikke til firmaet ut over at jeg fant dem når jeg googlet. Så du må selv vurdere om du tror de er flinke nok. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #13 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nemlig, hvordan skulle Spania vite at han har en norsk datter? Det er jo ikke engang sikkert at Sverige vet at han har en norsk datter, han bodde jo aldri der etter at han fikk meg. Men god idè å sjekke med svensk folkeregister om de har fått inn noen dødsmelding på han. Hva kan jeg bruke som dokumentasjon? Jeg har ikke min egen fødselsattest og ble heller aldri døpt. Anonymkode: af526...dcf Din egen fødselsattest får du av Skatteetaten, bare logg inn og bestill. Anonymkode: dfaa1...287 5 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #14 Skrevet 15. januar 2023 Kanskje du kan sjekke om han enda får pensjonen sin? Anonymkode: 52b5c...99f
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #15 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mulig, men 20 års sorg over at han plutselig ga blaffen i meg gjør at det på en måte hadde vært bedre om han var død, en om han levde og ikke brydde seg nok til å i det minste la meg vite hvor han bodde og hvordan jeg kunne kontakte han. Anonymkode: af526...dcf Men pengene hans (arv) vil du ha… Anonymkode: 9f0f8...dd5 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #16 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nemlig, hvordan skulle Spania vite at han har en norsk datter? Det er jo ikke engang sikkert at Sverige vet at han har en norsk datter, han bodde jo aldri der etter at han fikk meg. Men god idè å sjekke med svensk folkeregister om de har fått inn noen dødsmelding på han. Hva kan jeg bruke som dokumentasjon? Jeg har ikke min egen fødselsattest og ble heller aldri døpt. Anonymkode: af526...dcf Står han oppført som din far? Det er vel det første du bør finne ut. Det skal stå på fødselsattesten i så fall, som du får kopi av hos Skatteetaten. Kan du ikke dokumentere at han er din far blir det vanskelig å komme noen vei. Finnes det samværsavtale? Har han betalt bidrag? Var foreldrene dine gift da du ble født? Da registreres han automatisk som far. Hvis ikke måtte de registrere farskapet. https://www.helsenorge.no/etter-fodsel/fodselsmelding-og-farskapserklaring/ Anonymkode: 69abb...6b1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #17 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men pengene hans (arv) vil du ha… Anonymkode: 9f0f8...dd5 Selvfølgelig skal hun det Anonymkode: 9c52e...94a 10 8
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #18 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mulig, men 20 års sorg over at han plutselig ga blaffen i meg gjør at det på en måte hadde vært bedre om han var død, en om han levde og ikke brydde seg nok til å i det minste la meg vite hvor han bodde og hvordan jeg kunne kontakte han. Anonymkode: af526...dcf Og hvorfor kom ikke dette frem i hi? Anonymkode: 91850...fc9 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #19 Skrevet 16. januar 2023 Her er det vel ikke den nye kona (onde stemor) som stikker av med noe, men far som er ubrukelig. Utfra det som fortelles, virker det ikke som det er snakk om mye penger? Anonymkode: b22be...2b3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #20 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Mulig, men 20 års sorg over at han plutselig ga blaffen i meg gjør at det på en måte hadde vært bedre om han var død, en om han levde og ikke brydde seg nok til å i det minste la meg vite hvor han bodde og hvordan jeg kunne kontakte han. Anonymkode: af526...dcf Hahaha dårligste pynting på kynisme jeg har sett. Anonymkode: 25418...305 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå