Gå til innhold

Kan man (med kausjonist) øke egenkapitalen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at man kan øke EK til 15 % gjennom kausjonist for å få boliglån. Men kan kausjonist også stå for mer enn dette?

Si at man trenger 800 K i ek. Har 500 k selv, men en foreldre stiller som hjelp for resterende. Kan man f. eks øke kausjonistens del til 500 K slik at man "går inn" med 1 million?

Anonymkode: 29ae7...e6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De stiller jo som sikring for lånet, så du må jo bare ta opp mer lån, men de kan jo sikre mer enn 15% ja.

Anonymkode: 4703e...088

Skrevet

Usikker på om jeg forstår spørsmålet ditt. Du ønsker at banken skal ta mer pant i boligen til kausjonisten enn nødvendig i tillegg til din egenkapital? Hvorfor?

I utgangspunktet så trenger du ikke egenkapital i det heletatt så lenge kausjonisten kan stille med sikkerhet i egen bolig for hele garantibeløpet, om det er det du lurer på.

Anonymkode: b8fee...1d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Usikker på om jeg forstår spørsmålet ditt. Du ønsker at banken skal ta mer pant i boligen til kausjonisten enn nødvendig i tillegg til din egenkapital? Hvorfor?

I utgangspunktet så trenger du ikke egenkapital i det heletatt så lenge kausjonisten kan stille med sikkerhet i egen bolig for hele garantibeløpet, om det er det du lurer på.

Ja skjønner det er knotete...

Med mer enn 15 % EK vil jo betjeningen av lånet bli lettere. Så hvis de kan sikre med noen hundretusen mer enn EK, så vil jo det hjelpe veldig! (Ifølge beregningene på boligkalkulatorer!).

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med mer enn 15 % EK vil jo betjeningen av lånet bli lettere. Så hvis de kan sikre med noen hundretusen mer enn EK, så vil jo det hjelpe veldig! (Ifølge beregningene på boligkalkulatorer!).

Du spør altså om du kan få mindre lån fordi man har kausjonist med mer sikkerhet?

Fortell gjerne logikken bak det spørsmålet 😅

Svaret er veldig nei. Du må ta mer lån dess mer av sikkerheten kausjonisten stiller med.

Å ha kausjonist betyr bare at banken tar pant i kausjonistens bolig for å oppfylle kravet om sikret lån, der har ingenting med egenkapitalen din eller mindre lån å gjøre. Om du kun har kausjonist så må du belåne hele verdien av boligen.

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at du kan få høyere lån med en god kausjonist, uten å måtte ha mer egenkapital.

Anonymkode: 2460f...559

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du spør altså om du kan få mindre lån fordi man har kausjonist med mer sikkerhet?

Svaret er veldig nei. Du må ta mer lån dess mer av sikkerheten kausjonisten stiller med.

Å ha kausjonist betyr bare at banken tar pant i kausjonistens bolig for å oppfylle kravet om sikret lån, der har ingenting med egenkapitalen din eller mindre lån å gjøre. Om du kun har kausjonist så må du belåne hele verdien av boligen.

ja okei. er helt ny i dette, så derfor jeg spør..

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Antar at det stiller seg annerledes dersom man får pengene f. eks via forskudd på arv?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ja okei. er helt ny i dette, så derfor jeg spør..

Helt greit å spørre, jeg sliter bare med å forstå logikken bak spørsmålet og er derfor usikker på om jeg forstår spørsmålet og faktisk svarer på det du lurer på 😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Antar at det stiller seg annerledes dersom man får pengene f. eks via forskudd på arv?

Ja har du midler å betale ned mer av lånet så vil lånet reduseres tilsvarende.

Skrevet

Dersom du har kausjonist på 1mill, så får du den millionen i lån. Det betyr at om du ikke betaler lånet ditt så står kausjonisten ansvarlig på denne summen ovenfor banken.

Får du 1mill som arv er det jo dine penger, din egenkapital og tilsvarende mindre lån.

Anonymkode: fedaa...ddf

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men hele poenget med EK er jo at du skal betale så mye som mulig av egen lomme for å slippe å ha så stort lån. Kausjonisten kan sikkert dekke 100% av egenkapitalen, men det blir jo desto verre for deg: Enda større lån fordi du ikke har noe å spytte inn på forhånd. Alt skal jo betales ned. Bruk heller noen ekstra år på å spare opp flere hundre tusen.

Anonymkode: 39def...e37

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Beregningen på boligkalkulator tar utgangspunkt i penger du allerede har. Hvor skal disse «noen hundretusen» komme fra da tenker du? Du lurer ikke banken ved å maxe egenkapitalen ved hjelp av kausjonist. Det eneste du oppnår er å få et så stort lån at du ikke klarer å betjene det.

Anonymkode: 39def...e37

Skrevet

Jeg lurer litt på hva du tror en kausjonist er og hva den gjør?

Anonymkode: e9710...20c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...