AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #1 Skrevet 15. januar 2023 Er det mange som tar master ved siden av jobb eller blir det for krevende? Lurer på om det er mulig å jobbe deltid ved siden av, eller er en master i seg selv som en fulltidsjobb? Tenker å ta en master som passer til ledelse. Anonymkode: 5848c...390
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #2 Skrevet 15. januar 2023 Jeg tar master og jobber 100% i tillegg. Første året var tøft, men nå er det lettere. Anonymkode: 7d8df...6e9 1
Nordic99 Skrevet 15. januar 2023 #3 Skrevet 15. januar 2023 Kjenner en som tok sivilingeniør ved siden av jobb (fulltid), skal sies at han tok den på 4 år. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #4 Skrevet 15. januar 2023 Da jeg tok master jobbet jeg ved siden av. Jeg hadde ca 50 kolleger som også var masterstudenter. Anonymkode: 3f754...2d0 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #5 Skrevet 15. januar 2023 Dette er oppløftende å lese! 👍 Anonymkode: 5848c...390 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #6 Skrevet 15. januar 2023 Jeg har tatt master på deltid ved siden av en veldig tidkrevende jobb og små barn i tillegg. Det har gått greit. Nå skal jeg skrive selve masteren og har valgt å redusere arbeidsmengden noe det neste året. Alt går! Anonymkode: fd422...870 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #7 Skrevet 15. januar 2023 Dette var kjekt å lese! Jeg har selv planer om fulltidsmaster og fulltidsjobb til høsten. Mulig jeg søker 50% studiepermisjon dersom det viser seg helt umulig.. Anonymkode: 36e3e...760 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #8 Skrevet 15. januar 2023 Jeg tar en master ved siden av fulltidsjobb (men jobber rundt 50 timer i uken). Har ingen barn. Synes første semester var tungt, men det løsnet etter det. Det verste er den evigvarende samvittigheten over å balansere jobb, studier, familie, venner, trening osv. Dette sliter jeg fremdeles med! I lønnsoppgjøret sørget jeg for å få automatisk opprykk fra rådgiver til seniorrådgiver når jeg er ferdig. Det betyr også ett lønnshopp på 100' ca. Betaler masteren selv, og har utsatt nedbetaling av studielånet fra bacheloren til jeg er ferdig med masteren, hvis ikke ville jeg ha betalt rundt 10.000 i mnd for både studielån fra bacheloren og studiepenher for masteren. Anonymkode: ffa5b...231 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #9 Skrevet 15. januar 2023 Synes ikke det høres lurt ut. Ja du tar master, men hvor mye lærer du faktisk når du har fulltidsjobb og samtidig master. Blir jo vanvittig slitsomt. Mye bedre å være fulltids masterstudent så du faktiskt lærer noe. Anonymkode: 9a1b2...ca7 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #10 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes ikke det høres lurt ut. Ja du tar master, men hvor mye lærer du faktisk når du har fulltidsjobb og samtidig master. Blir jo vanvittig slitsomt. Mye bedre å være fulltids masterstudent så du faktiskt lærer noe. Anonymkode: 9a1b2...ca7 Er man strukturert og organisert så lærer man masse. Og jeg som jobber fulltid må levere inn akkurat de samme arbeidskravene og ta akkurat samme eksamener som de som ikke jobber ved siden av. Jeg prioriterer steinhardt og bruker ettermiddager, og helger, når ungene er på trening og ute med venner, til å lese. Anonymkode: 7d8df...6e9 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #11 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er man strukturert og organisert så lærer man masse. Og jeg som jobber fulltid må levere inn akkurat de samme arbeidskravene og ta akkurat samme eksamener som de som ikke jobber ved siden av. Jeg prioriterer steinhardt og bruker ettermiddager, og helger, når ungene er på trening og ute med venner, til å lese. Anonymkode: 7d8df...6e9 Høres trist ut at man ikke har noe fritid? Jeg verdsetter fritiden min høyt, og kunne ikke jobbet 100% mens jeg tar master. Herregud, man må slappe av litt også Anonymkode: 9a1b2...ca7 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #12 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres trist ut at man ikke har noe fritid? Jeg verdsetter fritiden min høyt, og kunne ikke jobbet 100% mens jeg tar master. Herregud, man må slappe av litt også Anonymkode: 9a1b2...ca7 Å ta master er min fritidsaktivitet Jeg liker det og synes det er supergøy. Tøft til tider ja, men det er mye som er tøft og vanskelig innimellom. Anonymkode: 7d8df...6e9 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #13 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Synes ikke det høres lurt ut. Ja du tar master, men hvor mye lærer du faktisk når du har fulltidsjobb og samtidig master. Blir jo vanvittig slitsomt. Mye bedre å være fulltids masterstudent så du faktiskt lærer noe. Anonymkode: 9a1b2...ca7 Veldig enig, selv om vi to ødelegger nok "halleluja" stemningen her i tråden 😆 Det må være flere her i tråden som har ganske så fin og behagelig jobb, for hvis man jobber 100% og ikke trenger å slappe av eller gjøre noe annet på fritiden, ja, faktisk dusje, drite i toalettskåla og lage noe mat selv, i tillegg til å sove, og vaske klær, så går tiden fort. Slike tråder som dette er også litt intetsigende, for å si det mildt. Når man starter tråden med "jobb og master", uten at verken jobb (hva stillinger innebærer) og hva slags master det er snakk om, som blir nevnt, så blir det som sagt veldig intetsigende. En singel dame som slapper av på biblioteket eller på kontoret med å hamre litt på laptoppen, greier sikkert å ta en mastergrad i historie emner som hun er allerede opptatt av fra før av, og fullføre med C i snitt, men så er det mye mellom dette eksempelet jeg har nevnt. Blir alltid overrasket over folk som sier at de har tatt master, uten å se nyanser i hvert eneste eksempel. Anonymkode: ed23f...170 6 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #14 Skrevet 15. januar 2023 Jeg hadde fulltidsjobb og tok master på deltid (4 år). Gikk greit. Anonymkode: c0f5e...f43 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #15 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Veldig enig, selv om vi to ødelegger nok "halleluja" stemningen her i tråden 😆 Det må være flere her i tråden som har ganske så fin og behagelig jobb, for hvis man jobber 100% og ikke trenger å slappe av eller gjøre noe annet på fritiden, ja, faktisk dusje, drite i toalettskåla og lage noe mat selv, i tillegg til å sove, og vaske klær, så går tiden fort. Slike tråder som dette er også litt intetsigende, for å si det mildt. Når man starter tråden med "jobb og master", uten at verken jobb (hva stillinger innebærer) og hva slags master det er snakk om, som blir nevnt, så blir det som sagt veldig intetsigende. En singel dame som slapper av på biblioteket eller på kontoret med å hamre litt på laptoppen, greier sikkert å ta en mastergrad i historie emner som hun er allerede opptatt av fra før av, og fullføre med C i snitt, men så er det mye mellom dette eksempelet jeg har nevnt. Blir alltid overrasket over folk som sier at de har tatt master, uten å se nyanser i hvert eneste eksempel. Anonymkode: ed23f...170 Enig i at utgangspunkt og situasjon er ulik. Men det er fullt mulig med 100% jobb som TS spør om. Jeg jobber 100% i barneverntjenesten og tar master i adferdsvitenskap. Vil tro at de fleste i jobb tar master i noe som relaterer seg til yrket man allerede har Anonymkode: 7d8df...6e9 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #16 Skrevet 15. januar 2023 Kommer vel helt an på hva slags master det er snakk om. Anonymkode: 91f81...3f6 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #17 Skrevet 15. januar 2023 Jeg jobber 100%, og er på år 2 av master deltid. Har 3 barn. Jeg synes det er tungt, og tenker jeg skal slutte før hver eksamen, men på et vis går det. Gjør det absolutte minimum, men har fått gode karakterer-utrolig nok. Vil anbefale deltid, eller gå ned i stilling Anonymkode: c1185...788 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #18 Skrevet 15. januar 2023 Hvis du har stor arbeidskapasitet og er god til å skrive, er det fullt mulig. 8 timer jobb, 8 timer studie, 8 timer sove. Og helg innimellom. Anonymkode: 6945a...f43
Majer Skrevet 16. januar 2023 #19 Skrevet 16. januar 2023 Spørs vel litt på oppmøte og hvor du tar masteren. I Frankrike og USA regner man eks med at folk bruker 20t i uka på masteren. I Norge regner man fort med noe mer. Så er det med oppmøte. Ikke alle studier der det står tydelig hvor mye obligatorisk oppmøte det er. Noen har 80% og andre 0%.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #20 Skrevet 16. januar 2023 Når det gjelder emnene varierer det mye hvor mye obligatorisk oppmøte det er, som andre er inne på. Obligatorisk oppmøte kan være både enkelttimer og opptil flere uker i strekk. Når man skal skrive masteroppgave (omfang varierer, fra 30-60 studiepoeng), varierer det også hvor mye jobb det er, og hvordan datainnsamlingen foregår. Må du ut i felt? Reise for å foreta intervju? +++ Jeg veileder/underviser på master, og har erfart at i alle fall kombinasjonen jobb og skriving av masteroppgave kan være meget krevende. Jobben har en tendens til å ta over. Anonymkode: bf081...b60 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå