AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #1 Skrevet 15. januar 2023 Jeg leser rundt på nett for å prøve å sammenligne med hvordan andre har det. Detaljer rundt dagens form finnes det lite av, syns jeg. Hvordan var formen din før diagnose? Hva gjorde at du gikk til lege? For min del: Jeg dro til lege første gang for 2.5 år siden pga brennende smerte i knærne. Jeg tenkte ikke på leddgikt da, jeg ville bare finne ut av hva det var. Legen sa at det kunne være begynnelsen på noe, men at de ikke kunne gi noe mer svar. Jeg fikk paracet på resept og det var alt. Så tenkte jeg kun at her er det jo ikke noe så jeg fortsatte som før. Daglig har jeg brennende knær, både i bevegelse og hvile. Knærne er verken røde eller hovne når de føles slik. Så jeg har endret kosthold, gikk ned 10kg, økte aktivitetsnivået og strakk ut hver kveld. Smertene ga seg ikke, det ble bare verre, men nå begynte hendene mine også. Det første jeg merket godt var manglende styrke, plutselig fantes det ikke kraft i hendene mine lengre. Jeg mister alt jeg holder i, så jeg må holde godt med to hender eller så mister jeg det. I julen mistet jeg en halvfull glassflaske (julebrus) så brått at jeg ble overrasket. Knærne mine begynte å miste sin styrke, skjelvene knær i alt av trapper og jeg begynte å bli nervøs for å gå trapper. Så jeg tenkte mer på å bygge opp disse musklene. Jeg går 10-20k skritt om dagen, basisøvelser styrke annen hver kveld, veier 57 kg på 167 høy. Det er ingenting som skal tilsi at jeg har blitt så brått så svak når jeg gjør det samme uke etter uke. Jeg er ofte trøtt og sliten, selv om jeg spiser riktig og får i meg ekstra vitaminer. Jeg kan sove 10t per natt og 1t på dagtid i flere uker uten å føle meg mer våken. Søvn har blitt høyeste prioritet hos meg, hvordan og når skal jeg føle meg uthvilt.. For 6 mnd siden begynte smerter i tærne, kjempe rar følelse av å ha brukket flere tær. Hvis jeg strekker hele meg og tærne så kommer det. Hvis jeg sitter på huk, står på tå eller ruller litt med tærne på gulvet eller i skoene så begynner det. Ingenting hjelper mot den stikkende vonde smerten! Mine brennende knær er mye verre nå enn i starten av dette. Det stikker som kniver i bevegelse og brennende følelse ved hvile. En helt vanlig bevegelse som å ta av sokken skaper stor smerte. Jeg må bøye meg, gjøre det sakte mens foten er på gulvet. Ned trapper svikter det, ned bakker så svikter det. Å reise meg er i slow motion for å unngå smerter. Nå har det også kommet rødhet og ekstra tykk kneskål. Fingrene mine er tykkere rundt enkelte ledd. I blant klarer jeg ikke å røre i gryte, henge opp klær, skifte sengetøy, skrive på mobil eller for hånd. Det gir en skarp smerte. I dag la jeg merke til at pekefinger på høyre side har vridd seg, er ikke det rart? Og hånden klarer jeg ikke bevege på samme måte som før, det er som om den ikke vil vri seg så jeg kan se oppå hånden. Jeg føler jeg har gjort mine tiltak for å bli bedre, jeg har også støtte til enkelte ledd når det kommer til jobb. Alt jeg ønsker er å få en løsning til å få det bedre i hverdagen. Jeg er dårlig på å hvile, jeg vil helst gjøre som før. Nettene er vonde, det tar lang tid å sovne. Og hvorfor på begge sider på likt? Jeg har tenkt at jeg har sikkert bare en vanlig betennelse, men hvorfor så lenge, økende og så mange steder på likt? Noen med leddgikt som kjenner igjen noe av dette? Anonymkode: 5a6a1...cd4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #2 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg leser rundt på nett for å prøve å sammenligne med hvordan andre har det. Detaljer rundt dagens form finnes det lite av, syns jeg. Hvordan var formen din før diagnose? Hva gjorde at du gikk til lege? For min del: Jeg dro til lege første gang for 2.5 år siden pga brennende smerte i knærne. Jeg tenkte ikke på leddgikt da, jeg ville bare finne ut av hva det var. Legen sa at det kunne være begynnelsen på noe, men at de ikke kunne gi noe mer svar. Jeg fikk paracet på resept og det var alt. Så tenkte jeg kun at her er det jo ikke noe så jeg fortsatte som før. Daglig har jeg brennende knær, både i bevegelse og hvile. Knærne er verken røde eller hovne når de føles slik. Så jeg har endret kosthold, gikk ned 10kg, økte aktivitetsnivået og strakk ut hver kveld. Smertene ga seg ikke, det ble bare verre, men nå begynte hendene mine også. Det første jeg merket godt var manglende styrke, plutselig fantes det ikke kraft i hendene mine lengre. Jeg mister alt jeg holder i, så jeg må holde godt med to hender eller så mister jeg det. I julen mistet jeg en halvfull glassflaske (julebrus) så brått at jeg ble overrasket. Knærne mine begynte å miste sin styrke, skjelvene knær i alt av trapper og jeg begynte å bli nervøs for å gå trapper. Så jeg tenkte mer på å bygge opp disse musklene. Jeg går 10-20k skritt om dagen, basisøvelser styrke annen hver kveld, veier 57 kg på 167 høy. Det er ingenting som skal tilsi at jeg har blitt så brått så svak når jeg gjør det samme uke etter uke. Jeg er ofte trøtt og sliten, selv om jeg spiser riktig og får i meg ekstra vitaminer. Jeg kan sove 10t per natt og 1t på dagtid i flere uker uten å føle meg mer våken. Søvn har blitt høyeste prioritet hos meg, hvordan og når skal jeg føle meg uthvilt.. For 6 mnd siden begynte smerter i tærne, kjempe rar følelse av å ha brukket flere tær. Hvis jeg strekker hele meg og tærne så kommer det. Hvis jeg sitter på huk, står på tå eller ruller litt med tærne på gulvet eller i skoene så begynner det. Ingenting hjelper mot den stikkende vonde smerten! Mine brennende knær er mye verre nå enn i starten av dette. Det stikker som kniver i bevegelse og brennende følelse ved hvile. En helt vanlig bevegelse som å ta av sokken skaper stor smerte. Jeg må bøye meg, gjøre det sakte mens foten er på gulvet. Ned trapper svikter det, ned bakker så svikter det. Å reise meg er i slow motion for å unngå smerter. Nå har det også kommet rødhet og ekstra tykk kneskål. Fingrene mine er tykkere rundt enkelte ledd. I blant klarer jeg ikke å røre i gryte, henge opp klær, skifte sengetøy, skrive på mobil eller for hånd. Det gir en skarp smerte. I dag la jeg merke til at pekefinger på høyre side har vridd seg, er ikke det rart? Og hånden klarer jeg ikke bevege på samme måte som før, det er som om den ikke vil vri seg så jeg kan se oppå hånden. Jeg føler jeg har gjort mine tiltak for å bli bedre, jeg har også støtte til enkelte ledd når det kommer til jobb. Alt jeg ønsker er å få en løsning til å få det bedre i hverdagen. Jeg er dårlig på å hvile, jeg vil helst gjøre som før. Nettene er vonde, det tar lang tid å sovne. Og hvorfor på begge sider på likt? Jeg har tenkt at jeg har sikkert bare en vanlig betennelse, men hvorfor så lenge, økende og så mange steder på likt? Noen med leddgikt som kjenner igjen noe av dette? Anonymkode: 5a6a1...cd4 Gå til fastlegen og be om MR bilder av leddene og blodprøver for revmatisk sykdom. Det finnes medisiner som kan dempe utviklingen. Anonymkode: 7ecc3...c16
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2024 #3 Skrevet 27. juni 2024 Hei, hvordan gikk det med deg? Var det leddgikt? Anonymkode: 6e276...fdd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå