Gå til innhold

Mest unødvendig kjøp til nyfødt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne tråden engasjerte meg, kjente jeg😂 Så ulike behov vi har! Ikke rart man kan bli forvirra som førstegangs.. feks dette med seng - vi kunne aldri samsovet med babyen vår, det er vi altfor urolige til! Så hos oss er bedsiden brukt hver natt🤷🏻‍♀️ 

En ting jeg angrer på at jeg ikke kjøpte, er ammepute. Selvmom jeg gir flaske. Testet en hos noen og fy så avlastning det var😅

Så ja, behovene er vidt forskjellige…

Anonymkode: 4b9ab...d63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er umulig å vite hva dere kommer til å trenge og hva som blir bortkasta. Alle babyer er forskjellig, og de liker forskjellige ting. Her er i alle fall noen av våre erfaringer:

Vogn og bilstol har vi brukt mye helt fra starten. Vi trengte også masse klær, for fikk en gulper som bæsja ned alle klær (veldig tynne lår, så ingen bleier ble helt tette nok). Han brukte strl 50 de første to mnd, men klarte oss greit med for store klær (hadde mest av 56). Stellematte og stellebord også mye brukt. Ammepute var jeg avhengig av, men var kun en type som fungerte (IKEA sin). Bb-hug me fungerte ikke. Badebalje var gull, men brukte ikke nyfødtsetet (lettere å bare holde han). 

Vi er også sånne som spiser i sofaen, og da lå baby bare i babynest mellom oss. Så babynest ble masse brukt. 

Men tripp trapp med nyfødtsetet ble brukt flere ganger daglig fra starten. Han lå oppi der mens jeg lagde mat, men jeg dusja ol. Han hatet vipoestolen i starten, men elsket denne. Nyfødtsetet er virkelig den baby-greia vi har verdsatt aller mest. 

Ulltepper brukte vi masse, over alt (i vogn, i sofaen, i bilen ol). Hadde flere, og alle ble brukt mye. Helsepledd brukte vi ikke særlig, vi foretrakk de i ull. 

Vippestol begynte han først å like da leker ble spennende, så det gikk noen måneder. Da ble den stående fast på badet, så han satt der under doturer. Ellers i huset brukte vi kun tripp trapp. 

Bæresele kunne vi venta med, den hatet han i starten. Da han var rundt fem måneder, ca da vi snudde han med ansiktet ut, begynte han å elske den. 

Sprinkelsenga ble brukt de første månedene, men da han ble 6mnd begynte han plutselig å nekte. Så nå er den ikke i bruk lenger, men var veldig nyttig i starten. 

Uro likte han aldri, den var helt bortkastet. 

Pumpe fikk jeg aldri til, hadde rikelig melk men fikk ikke noe ut. Smokker trengte vi ikke, det nekta han å bruke. Samme med flasker. Leker tar litt tid før er spennende, men babygym er likevel greit for variasjon i hvor baby ligger. Alt av greier for pleie av såre pupper og lekkasje trengte jeg ikke (ble ikke sår og lakk aldri). 

Anonymkode: ffaf0...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest unødvendige vi kjøpte var bæresjal. Jeg kan ikke bruke bæresele og bæresjal pga. ryggskade og mannen syntes det virket skummelt og ville heller ikke bruke det, men jeg følte meg presset av folk rundt meg til å kjøpe det. Sjalet kostet heldigvis bare 150 kr og ligger fremdeles uåpnet i skapet. 😂

Anonymkode: adbd5...e46

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vugge til dagsoving og vippestol var ubrukelig for vår del. Skulle bæres 😅

Anonymkode: b2ff0...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det mest unødvendige vi kjøpte var bæresjal. Jeg kan ikke bruke bæresele og bæresjal pga. ryggskade og mannen syntes det virket skummelt og ville heller ikke bruke det, men jeg følte meg presset av folk rundt meg til å kjøpe det. Sjalet kostet heldigvis bare 150 kr og ligger fremdeles uåpnet i skapet. 😂

Det var mitt beste kjøp! 🙈

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er baby 3 mnd og har aldri brukt noen tripp trapp stol enda! Hub ligger enten på babygym (som blir brukt mye hver dag!) eller sitter i vippestol når jeg trenger hendene fri til å gå på do ol. 

For oss var bedside crib bortkastet, da baby kun sover ved siden av oss om natten. Men sa hun var helt nyfødt sov hun også godt i babynest på dagtid, den ble brukt til så og si hver lur. 

Ellers kjøpe vi altfor mye luer og votter til innebruk. Det har vel aldri blitt brukt. 

Anonymkode: 5e946...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bæresjal bruker jeg hver dag, ellers hadde jeg ikke fått spist. Baby skal bare bæres 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det faktisk nødvendig med masse klær, for babyen min gulpet konstant! Og det kom gjerne over hele ungen på en gang. Måtte stadig skifte, spesielt body. Men føler at bodyer og klær ikke er det vanskeligste å få tak i heller, hvis man skulle få behov for det. Mange får/arver også en del fra familie og nære venner. 

Brystpumpe fikk jeg aldri bruk for da jeg etter hvert bestemte meg for å kjøre mme hele veien. Av flere grunner slet vi voldsomt med amming, og hele tilværelsen til hele familien ble bedre med mme. 

Badekar til baby har vi brukt relativt lite. Brukte det mer i en periode, men har mest hatt med babyen i dusjen, og nå som 1 åring elsker ungen å dusje! Så det badekaret tar egentlig bare opp plass. 

Anonymkode: c859a...f67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser kan det være lurt å se an babyen. Nest har vært totalt ubrukelig her for baby vil ikke legges ned, men jeg måtte ut og kjøpe vippestol kort tid etter fødsel og det har reddet meg!! Baby godtar bare vippestolen i 2-20 minutter av gangen, men det er eneste måten jeg får dusjet, gått på do, pusset tenner osv. Det er også stort sett der baby tar morgenbæsjen sin (tror det er noe med vinkelen som gjør at ting kommer lettere ut) 😂

Anonymkode: 4ea5a...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så vanskelig å svare på, for det er så forskjell fra baby til baby, og fra person til person hva man ønsker, trenger og bruker til baby. 
Jeg har to stykker, begge født på vinteren, men har hatt to vidt forskjellige behov. Eldste nektet bæresele, så med henne var det bortkastet kjøp. Hun skulle bare ligge i vogn. Yngste, derimot, likte godt bæreselen, så den ble flittig brukt med henne. Begge brukte babygym mye, jeg brukte den fra de var 2-3 uker gamle. Eldste nektet både samsoving og bedsidecrib, hun trivdes best alene, mens yngste godtok både alene og bedsidecrib. Vogn ble mye brukt fra allerede den første uka av med begge, samme med bilstol. Med yngste hadde vi også spisestol ved bordet, det gjorde at vi fikk spise middag i samlet folk, og i tillegg synes storesøster det var stas at lillesøster satt ved sammen med oss. Men jeg savnet ikke en slik spisestol med eldste, så nødvendig vil jeg ikke si den  var (vi fikk i gave). 

Det som var brukt av begge to, og som jeg heller ikke hadde klart meg uten, var babynest, stellebord, vogn, bilstol+pose, og babygym. 

Anonymkode: 2b6d3...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det som var brukt av begge to, og som jeg heller ikke hadde klart meg uten, var babynest, stellebord, vogn, bilstol+pose, og babygym. 

I tillegg til smokker, flasker, sterilisator, termos til varmt vann, gulpekluter og slike ting. Begge var flaskebabyer, så jeg hadde ikke bruk for noe ammeutstyr. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk baby for en måned siden. Ventet med å kjøpe alt av ammeting, men det har jeg fått bruk for, inkludert pumpe og flaske. Bruker tripptrapp, gym, vippestol og bæresele - alt for at baby kan henge litt for seg selv så jeg får gjort det nødvendigste. Vognen er i bruk hver dag også. Det går MYE klær og kluter, han er en gulper. Ellers hadde man jo knapt trengt klesskift. Det som foreløpig ikke er i bruk er bedside crib. 

Anonymkode: f3bef...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting vi ikke kjøpte og som vi merket at vi heller ikke trengte var vippestol. Baby lå enten på babygym, i babynest, i vognen eller satt i den sittedelen til tripp trapp stolen. Men så ser jeg andre venner som setter baby i vippestol hele tiden, så det blir kanskje litt smak og behag. 

Utover det så brukte vi egentlig alt annet veldig mye. Vi fikk forresten en baby som gulpet helt ekstremt mye og skiftet tøy så og si hele tiden. Men her er det jo selvfølgelig mulig å se an å evt gå til mer innkjøp etterhvert. 

Vi har forresten heller ikke hatt pose til bilstolen. 

Anonymkode: 4d26b...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferdig innredet babyrom. 🤷🏼‍♀️ og babynest. Vippestol. Vi brukte babysetet på tripp trapp litt, men ikke mye. Blir nok mer nå med nr 2 når vi må prøve å opprettholde rutiner med spising rundt bord med første. 

Anonymkode: 6f86c...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke poenget med å IKKE handle babygym og babyspisestol før ungen er født. Det er ting man mest sannsynlig vil bruke/prøve uansett. Hva er forskjellen på å kjøpe den til ungen kommer, eller å vente et par mnd? Skjønner den om man sliter med oppbevaringsplass, men jeg syntes det var greit å ha det på plass så jeg slapp kave rundt for å få tak i når jeg hadde en baby. Lettere å handle FØR babyen kom. 

Jeg ville heller ventet med klær i andre størrelser enn akkurat de aller minste. 

Hva du får bruk for og ikke, og hva du og din baby liker, vet du ikke på forhånd. 

Jeg kjøpte for eksempel bæresele. Min første hatet å bli bært i bæresele... Kjøpte tre ulike seler og sjal, og han hatet dem alle, så de ble ikke brukt. Så det kan si var unødvendig, for de ble ikke brukt. 

Mens andremann elsket å bli bært i sele, og det gjorde hverdagen ufattelig mye mer praktisk. Så da var det plutselig nødvendig. 

Anonymkode: 89be8...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Ginny said:

Det eneste vi faktisk ikke hadde bruk for var sprinkelsenga, den skulle ungen på ingen måte sove i. Veldig kjekk for oppbevaring da 😂 

Mitt beste råd er å se det litt an, vi hadde ikke brystpumpe før fødselen, men fant ut etterpå at det trengte vi. Men det er ikke sikkert du gjør 😊 Butikkene er åpne etter fødsel og heldigvis 😊

Det virker som om mange glemmer det :fnise:

Anonymkode: 3bcbc...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi venter vår første, og leser og hører fra alt og alle om at man må skaffe ditt og datt, men så er det så mye som virker tullete å kjøpe til en nyfødt? Forstår ungen vokser fort, og den vil trenge ting etterhvert, men nå tenker jeg på ting man faktisk ikke trenger å handle inn før ankomst.

For eksempel: babygym, spisestol til nyfødt o.l. Er det virkelig nødvendig? Og hvilke ting mener du er unødvendig å anskaffe før fødsel?

Anonymkode: c8594...221

Utrolig mye unødvendig.

Ting jeg kjøpte eller fikk og aldri brukte: sprinkelseng, vugge, gensere (body er det eneste praktiske på babyer før de kan gå), kjoler, sko før baby kan gå, siklesmekker, gulpekluter, flaskevarmer, 

Ting som var veldig nødvendige: slyngevugge, soveskinn (sånn fra nøstebarn), bæresjal, strikket babyteppe, body, lue, heldress i ull, «romper» (sånn heldress som er short/t-skjorte), noenbodyer i silkeull og i bambus, joggebukser i ull, ullsokker, tåteflaske (fikk ikke i seg nok melk fra pupp dessverre), bilstol, negleklipper til baby, snørr-suger, febermåler.

Babygym, og vogn (faktisk!) er ting jeg anser som kjekt å ha men ikke nødvendig. Bæresjal er mye mer nødvendig enn vogn. Jeg dro på ferie i ukesvis med baby med kun bæresjal flere ganger, første gang da baby var bare en måned.

Anonymkode: c8417...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Utrolig mye unødvendig.

Ting jeg kjøpte eller fikk og aldri brukte: sprinkelseng, vugge, gensere (body er det eneste praktiske på babyer før de kan gå), kjoler, sko før baby kan gå, siklesmekker, gulpekluter, flaskevarmer, 

Ting som var veldig nødvendige: slyngevugge, soveskinn (sånn fra nøstebarn), bæresjal, strikket babyteppe, body, lue, heldress i ull, «romper» (sånn heldress som er short/t-skjorte), noenbodyer i silkeull og i bambus, joggebukser i ull, ullsokker, tåteflaske (fikk ikke i seg nok melk fra pupp dessverre), bilstol, negleklipper til baby, snørr-suger, febermåler.

Babygym, og vogn (faktisk!) er ting jeg anser som kjekt å ha men ikke nødvendig. Bæresjal er mye mer nødvendig enn vogn. Jeg dro på ferie i ukesvis med baby med kun bæresjal flere ganger, første gang da baby var bare en måned.

Anonymkode: c8417...121

Listen min over hva som var nødvendig og ikke nødvendig, er stikk motsatt fra din (med unntak av gensere, skjønner heller ikke vitsen til babyer). 😛 

Så man er rett og slett nødt til å se an hva både en selv, og babyen, liker. (hjelper lite at ho mor liker vognen om babyen hater det..). 

Anonymkode: 89be8...896

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt to barn - sprinkelseng var ikke snakk om før de var nærmere året - fikk brukt bedisde litt. Har brukt bæresele til sammen kanskje ti ganger  på begge. Hadde ikke klart meg uten lanolin og ammepute. Det skulle jeg gjerne hatt med allerede på sykehuset. Brukte nyfødtsete til Tripp trapp en del da de ikke var helt nyfødte lenger (men tror en del bruker det mer enn hva som egentlig er bra for ryggen deres - mener ikke å være mammapoliti - ville bare sjekket ut litt nærmere om jeg skulle hatt baby på nytt.) Lykke til! 

Anonymkode: dda48...7bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Bæresjal bruker jeg hver dag, ellers hadde jeg ikke fått spist. Baby skal bare bæres 😅

12 hours ago, AnonymBruker said:

Det var mitt beste kjøp! 🙈

Jeg hadde garantert brukt det masse om jeg hadde kunnet bruke det, husker hvor misunnelig jeg ble når jeg så andre tusle rundt med sjal og sele, for det virket så praktisk. Poenget mitt var at jeg visste på forhånd at jeg ikke kan bruke det, og derfor var det ekstremt unødvendig å kjøpe det. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...