Gå til innhold

Mest unødvendig kjøp til nyfødt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi venter vår første, og leser og hører fra alt og alle om at man må skaffe ditt og datt, men så er det så mye som virker tullete å kjøpe til en nyfødt? Forstår ungen vokser fort, og den vil trenge ting etterhvert, men nå tenker jeg på ting man faktisk ikke trenger å handle inn før ankomst.

For eksempel: babygym, spisestol til nyfødt o.l. Er det virkelig nødvendig? Og hvilke ting mener du er unødvendig å anskaffe før fødsel?

Anonymkode: c8594...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette avhenger vel rett og slett av økonomi. Har man råd og lyst er det greit. Om man må tigge eller be slekta om å kjøpe slikt er det unødvendig.

Anonymkode: feb4e...39c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er babygym veldig viktig for barnets utvikling.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer du til å få svar med stikk motsatte anbefalinger 🤭

Hvis du regner tripp-trapp med nyfødtsete som spisestol så ble det masse brukt hos oss. Husker ikke når vi tok den i bruk, men mener det var ganske tidlig. 

Babygym kunne vi ha ventet med.

Anonymkode: 5d8d2...abd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette avhenger vel rett og slett av økonomi. Har man råd og lyst er det greit. Om man må tigge eller be slekta om å kjøpe slikt er det unødvendig.

Man må jo ha råd til det som faktisk er nødvendig? Snakker ikke om ting man har lyst på, jeg spør om ting andre syns er unødvendig å anskaffe før fødsel. Vet babygym er viktig, men er det viktig de første dagene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spisestol til nyfødt er brukt 2 ganger ila 2 mnd her. Vi er for glad i å spise i sofaen, og da ligger han gjerne i babynestet stedet 😂 men innen et par mnd tror jeg den blir brukt mer!

ellers er det virkelig unødvendig med så mye klær, med mindre du bare elsker å bytte på, eller vasker veldig sjeldent. Klærne her blir jo nesten ikke skitne, men nå har jeg flaks med en unge som ikke har bæsjet gjennom mer enn en gang, og gulper minimalt. Vi hadde nok klart oss med 3 bukser, 4 bodyer osv. pysjer er vel det jeg aldri får nok av😍 jeg har typ en halv skuff med klær i en str. som ikke blir brukt (heldigvis fra Finn så har ikke kastet bort masse penger).

Gensere var unødvendig, han lå i et teppe uansett.

Vippestol bruker han så vidt nå ved to mnd.

Babynest er nok det som blir mest brukt - hadde ikke tenkt å kjøpe, men fikk i gave og det brukes HELE tiden😂

Men.. jeg ser på snapgrupppa til termingruppen min at her er babyer HELT forskjellige. Noen bruker vippestol masse, andre får aldri lagt ned baby og er avhengig av bæretøy, noen lå skifte pga søl og andre bare liker å dulle..

Anonymkode: 4b9ab...d63

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat de første 14 dagene, holder det lenge med bleier. Diverse salver for sår og sånt. Stelleplass og litt klær. Evt flasker og erstatning. Og evt gulpekluter (jeg hadde ikke bruk for det heller).

Og for meg: bilstol, bæresele og vogn. Andre har babyer som kan ligge i nest, eller hater vogn. 

Anonymkode: c5aa0...b2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spisestol til nyfødt er brukt 2 ganger ila 2 mnd her. Vi er for glad i å spise i sofaen, og da ligger han gjerne i babynestet stedet 😂 men innen et par mnd tror jeg den blir brukt mer!

ellers er det virkelig unødvendig med så mye klær, med mindre du bare elsker å bytte på, eller vasker veldig sjeldent. Klærne her blir jo nesten ikke skitne, men nå har jeg flaks med en unge som ikke har bæsjet gjennom mer enn en gang, og gulper minimalt. Vi hadde nok klart oss med 3 bukser, 4 bodyer osv. pysjer er vel det jeg aldri får nok av😍 jeg har typ en halv skuff med klær i en str. som ikke blir brukt (heldigvis fra Finn så har ikke kastet bort masse penger).

Gensere var unødvendig, han lå i et teppe uansett.

Vippestol bruker han så vidt nå ved to mnd.

Babynest er nok det som blir mest brukt - hadde ikke tenkt å kjøpe, men fikk i gave og det brukes HELE tiden😂

Men.. jeg ser på snapgrupppa til termingruppen min at her er babyer HELT forskjellige. Noen bruker vippestol masse, andre får aldri lagt ned baby og er avhengig av bæretøy, noen lå skifte pga søl og andre bare liker å dulle..

Takk, det var sånn som dette jeg lurte på🙈 Det er jo veldig mye man kan kjøpe, men må være så kjipt å sitte igjen med en haug av ting og tang som aldri blir brukt, så derfor jeg tenkte at kanskje det er noen ting man kan avvente til baby er her for å se an behovet? Babynest ser jeg for meg blir mye brukt ja! Og at spisestol er mer aktuelt når baby faktisk spiser noe annet enn pupp/flaske.😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk, det var sånn som dette jeg lurte på🙈 Det er jo veldig mye man kan kjøpe, men må være så kjipt å sitte igjen med en haug av ting og tang som aldri blir brukt, så derfor jeg tenkte at kanskje det er noen ting man kan avvente til baby er her for å se an behovet? Babynest ser jeg for meg blir mye brukt ja! Og at spisestol er mer aktuelt når baby faktisk spiser noe annet enn pupp/flaske.😅

Vi har brukt Tripp-trapp-stolen helt fra starten av og ser for meg det samme denne gang også. Legger babyen i nyfødtsetet :D Ang spørsmålet ditt: Jeg brukte aldri bæresele, sjal eller ammepumpe. Kjøpte dette før fødsel og det var skikkelig bomkjøp 

Anonymkode: 2ba8d...dcc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke klart meg uten ammepute, og Tripp trapp-stol med nyfødtsete, vugge til soving på dagtid i stua og babygym har vært masse brukt. Tripp trapp-stolen har vi også tatt med oss når vi har vært i familiebesøk i jula, helt gull. Dattera vår liker å ligge i den, den her vært i bruk siden vi kom hjem fra sykehuset (selvfølgelig ikke lenge om gangen). Har ikke brukt bæretøy enda (hun er 2 mnd). Fra hun var 1 mnd så har vi hatt veldig glede av babygym. Hun liker seg godt der. 

Anonymkode: b28a8...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Min erfaring etter min som nå er 1 år:

Det vi hadde kjøpt inn og hadde god bruk for fra nyfødt av: vogn, tripp trapp med nyfødtsete, badekar med nyfødtstøtte, stellematte, bæresjal, najell sleep carrier (babynest/transportbag man kan ha nedi vogna) 

Det vi kjøpte inn og fikk god bruk for etterhvert: ekstra vogn/reisevogn, bæresele, baby gym, bedside crib, sprinkelseng

Det vi fortsatt ikke har hatt bruk for: stellebord

Anonymkode: 5c2ff...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg tenkte at babyen skulle sove i de første 6 månedene (bedside crib, babynest, bag-delen av vogna). Ammepute, ammet tilbakelent så hadde ikke behov for den. Ammeinnlegg, jeg lakk de første 2 dagene bare.

Anonymkode: 6ea53...df9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste vi faktisk ikke hadde bruk for var sprinkelsenga, den skulle ungen på ingen måte sove i. Veldig kjekk for oppbevaring da 😂 

Mitt beste råd er å se det litt an, vi hadde ikke brystpumpe før fødselen, men fant ut etterpå at det trengte vi. Men det er ikke sikkert du gjør 😊 Butikkene er åpne etter fødsel og heldigvis 😊

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sprinkelseng og babynest. Den tiden babyen kan bruke babynest ligger den stille uansett hvor du legger den, så ikke nødvendig. Sprinkelsenga er ennå ikke tatt i bruk. Brukes til oppbevaring her også...... Babyen vil bare sove med oss (hen er 14 måneder.....)

Anonymkode: 2d524...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs så utrolig på hvem dere er som personer og deres hverdag. Syns det var veldig lite unødvendig, vi har brukt nesten alt. 

Vi bruker Tripp-trapp stol med nyfødtdel hver dag. Enten når vi sitter ved middagsbordet, jeg drikker en kaffe eller jeg står på kjøkkenet. Da får baby vært med overalt og hendene er fri, og den får følge med. Egen seng sov babyen i fra den kom hjem. Babynest brukte vi flittig i begynnelsen også. Vi har hund, så det var viktig å separere liggestedet til baby.

Vogn hadde vi ikke på plass, og jeg følte det var krise første dagene allerede. Følte jeg ikke kunne gå ut, og det ville jeg hatt på plass med en gang neste gang. Bæresele begynte vi bruke mye fra noen uker for vi går mye tur i naturen og det er upraktisk med vogn overalt.

Babygym kunne vi ventet med. Det begynte vi bruke fra 4 mnd. Alle leker kunne vi definitivt ventet med. Mye klær kunne vi ventet med. Badekar kunne vi ventet med noen uker. Men de store tingene ville jeg ikke vært foruten. 

Anonymkode: 0fb90...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hehe, som du ser er det mange svar som varierer fra mine😅🙈 Men et godt poeng fra noen andre her er å tenke over hva slags livsstil og hus dere har. Vi er noen slappfisker som spiser frokost og lunsj hver for oss, og middag sammen i sofaen med å se på tv.. Hadde vi spist sammen ved spisebordet hadde det jo stilt seg annerledes med feks tripptrapp. (Hos oss er den brukt ved et julebesøk og en søndagsfrokost sammen😂). 

Ikke minst har årstid noe å si. Bilstolposen vi arvet (som jeg var passe lunken til) har vært helt gull i kulda. Mens på sommeren hadde det vært helt overflødig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! Min erfaring etter min som nå er 1 år:

Det vi hadde kjøpt inn og hadde god bruk for fra nyfødt av: vogn, tripp trapp med nyfødtsete, badekar med nyfødtstøtte, stellematte, bæresjal, najell sleep carrier (babynest/transportbag man kan ha nedi vogna) 

Det vi kjøpte inn og fikk god bruk for etterhvert: ekstra vogn/reisevogn, bæresele, baby gym, bedside crib, sprinkelseng

Det vi fortsatt ikke har hatt bruk for: stellebord

Har heller aldri hatt bruk for vippestol eller amepute. 

Brystpumpe fikk jeg bruk for etterhvert, men ville ikke kjøpt det før fødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby på 6 uker her.

Bedside crib for vår del 😅 vi brukte vår litt av og på i et par uker etter at vi kom hjem, ellers har vesla sovet mellom oss da det er dette som gir alle mest søvn 🙈 så nå har vi satt på siden igjen sånn at vi bruker den som en vanlig seng som står for seg selv. Var noe herk å drive å humpe frem og tilbake i senga for å få lagt seg også. 

brystpumpe, ikke kjøp før du ser behovet. Her er den ubrukt siden vi endte opp med å måtte bruke mme. (Så for vår del er ørten flasker og sterilisator et must) 

ellers er alt vi har kjøpt blitt brukt en del hitill, spesielt babynestet! Vesla har de fleste duppene sine der (de som ikke skjer på en av oss). 

vi liker også vippestolen godt (jadda jadda jeg vet godt hva folk mener om vippestol). Den brukes ikke akkurat veldig mye siden hun er så liten, MEN den gangen jeg trenger 5 min til noe og hun ikke vil ligge så brukes den (langt fra daglig, kanskje hver 3.-4. dag når det er krise). Setter den på badet så jeg kan gå på do uten en baby i fanget, eller når jeg lager middag hvor det er fare for sprut fra en stekepanne feks. 

Anonymkode: 5f170...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt utenom klær og bleier er unødvendig. Eneste tingen vi kjøpte nytt var en babyseng, den ble aldri brukt, ble bare en oppbevaringsplass for klær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babygym brukte vi MYE. Kjøpte en rimelig fra Ikea, så ingen stor utgift om det skulle vist seg å være et bomkjøp.

Ellers så tror jeg at man må bare se an litt og prøve seg frem. En ting som var bortkasta hos noen blir kanskje helt essensielt hos dere, man vet aldri :)

Minner om at det er mye fint å få kjøpt på Finn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...