AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #1 Del Skrevet 15. januar 2023 Hei dere, Mine foreldre eier et hus og leier ut til tre familier. De begynner å bli litt eldre, og er lei av problematikken som oppstår med leietakere. Vi har tenkt på alternativer, og ett alternativ er at jeg flytter inn og "leier" den ene boenheten av mine foreldre. Dette er skattefritt slik jeg har forstått. Jeg eier en liten leilighet selv (som jeg bor i nå). Det betyr at jeg kommer til å leie ut min egen leilighet, og skatter 22 prosent av denne inntekten. I tillegg må jeg da skatte av fordelen det er som er å leie kostnadsfritt av mine foreldre. Jeg trenger litt hjelp til å forstå disse skattereglene. Hvor mye skal man skatte av denne fordelen? Er det i det hele tatt lov å bo kostnadsfritt på denne måten - og samtidig leie ut selv? Har noen erfaringer? Høres dette alternativet ut som et smart alternativ for vår familie? Jeg er 25 år og har ikke så god forståelse for slike ting enda .. Håper på hjelp! Anonymkode: 97ff4...096 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #2 Del Skrevet 15. januar 2023 Fri bolig er ikke skattepliktig fordel annet enn i arbeidsforhold. Hvordan er huset til foreldrene dine hvis de kan leie ut til 3 familier? Anonymkode: ca043...76c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #3 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fri bolig er ikke skattepliktig fordel annet enn i arbeidsforhold. Hvordan er huset til foreldrene dine hvis de kan leie ut til 3 familier? Anonymkode: ca043...76c Jeg leste denne artikkelen og skjønte det slik at dette var skattepliktig for barnet (altså meg)? Huset deres er en stor enebolig over tre plan. Anonymkode: 97ff4...096 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #4 Del Skrevet 15. januar 2023 Du må betale 22%av av overskuddet hvis du selger boligen din også ( hvis du ikke har hatt adresse der de 12 siste månedene. Anonymkode: 25293...576 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #5 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg leste denne artikkelen og skjønte det slik at dette var skattepliktig for barnet (altså meg)? Huset deres er en stor enebolig over tre plan. Anonymkode: 97ff4...096 Dette er jo lett å unngå. Hvis de leier ut til 3 familier har vel den delen de selv bor i lavere leieverdi enn det de leier ut og da er det ikke skattefri utleie. Anonymkode: ca043...76c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #6 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er jo lett å unngå. Hvis de leier ut til 3 familier har vel den delen de selv bor i lavere leieverdi enn det de leier ut og da er det ikke skattefri utleie. Anonymkode: ca043...76c Ser nå at jeg burde skrevet det i hovedinnlegget, men de bor ikke i boligen selv.. Anonymkode: 97ff4...096 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #7 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er jo lett å unngå. Hvis de leier ut til 3 familier har vel den delen de selv bor i lavere leieverdi enn det de leier ut og da er det ikke skattefri utleie. Anonymkode: ca043...76c Dette skjønte jeg ikke helt..? Anonymkode: 97ff4...096 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #8 Del Skrevet 15. januar 2023 Har du sjekket at du faktisk kan leie ut leiligheten din? Det er ikke alle borettslag som tillater det. Anonymkode: a8945...419 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #9 Del Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ser nå at jeg burde skrevet det i hovedinnlegget, men de bor ikke i boligen selv.. Anonymkode: 97ff4...096 Men da er ikke utleie til deg i utgangspunktet skattefritt. Anonymkode: ca043...76c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå