Gå til innhold

Sele eller halsbånd på ski med hund?

Anonymbruker8

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på når kan border collie begynne å trekke på ski. Det er vell for tidlig når hun er 10 måneder. Men de kan vell bli med på ski uten å trekke, men skal man da ha halsbånd eller sele? Jeg merker det kan bli litt draing og rykk i nedoverbakkene på ski, det kan vell ikke være så bra for halsen når man bruker halsbånd? (prøver selvfølgelig å unngå dette) Men er det ikke da bedre å ha sele så det blir et jevnt trykk fordelt på hele kroppen om det blir noen sjeldne rykk? Takk for svar og tips på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utvilsomt sele, men hunden skal ikke trekke før den er ferdig utvokst. Hvis turen ellers foregår på hundens premisser (Ikke for langt/tungt, dyp snø, kaldt osv.) er det imidlertid ingenting i veien for å ta med unghunden og lære den hvordan det foregår. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt sele ! Ja, hunden kan jo bli med som på en vanlig tur, uten å trekke. Må jo være der det er praktisk for hunden å gå, mtp temperatlur og mengde snø, så det er en god opplevelse for den. God trening for hunden tenker jeg :)

Anonymkode: 34bb2...0fe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i å tenke sele. Vær så snill å ikke bruk halsbånd. Tenk viss du mister balansen og detter, hunden blir dratt med deg etter halsen 🥺

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Halsbånd til korte forflytninger, sele til turer.

Anonymkode: 2fd15...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekksele hvis hunden skal trekke. Men vent med å legge vekt til hunden er fullt utvokst

Anonymkode: aac17...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekksele, ekstremt viktig at den passer godt og aldri bruk vanlig sele. 10mnd er for tidlig.

Anonymkode: 52a32...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedregelen folk pleier å kjøre etter, er at frem til hunden er røntget og alt ser bra ut, bør du la hunden løpe løs når du går på ski. Kun bruke sele under inntrening av høyre, venstre, gå fram osv. Og da kun på flatmark. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (På 15.1.2023 den 20.44):

Du har helt rett i å tenke sele. Vær så snill å ikke bruk halsbånd. Tenk viss du mister balansen og detter, hunden blir dratt med deg etter halsen 🥺

Jeg så en hund bli drept sånn. Bratt nedoverbakke med skarp sving og hunden snublet i svingen og havnet på feil side av et tre som stod ved sporet. Den knakk nakken da båndet rykket til 

Anonymkode: 10e0c...c67

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg så en hund bli drept sånn. Bratt nedoverbakke med skarp sving og hunden snublet i svingen og havnet på feil side av et tre som stod ved sporet. Den knakk nakken da båndet rykket til 

Anonymkode: 10e0c...c67

Offffffh.... Og derfor bruker jeg alltid sele på vinteren selv om vi bare går tur. Om en bil kommer flyvende på glatta, så vil jeg ha muligheten til å rykke hundene ut i grøfta uten å drepe de eller skade nakken deres. Jeg grøsser hver gang jeg ser folk gå på glatta med halsbånd på små hunder med skjøre nakker, for om eierne sklir på hælen, så vil armene automatisk rykke opp, og da får småhundene et skikkelig rykk i halsen. Kanskje vil det gå greit der og da, men pusterøret kan begynne å kollapse over tid om de får et par kraftige rykk eller jevnlige rykk over tid

Anonymkode: 9124d...e7c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...