Gå til innhold

Omsorgsdager(sykt barn dager) når den ene foreldren er ufør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noe mulighet for at den friske foreldren kan få flere omsorgsdager, når den andre er ufør?

Mannen min sin helsetilstand er så uforutsigbar, slik at han ikke alltid klarer å ta seg av barna når de er syke. Jeg har bare 10 dager. Hvis mannen min har en god periode når barna er syke, så er han så klart hjemme med de. Men han er mye dårlig, og det er ikke alltid det klaffer. Nå er han i en dårlig periode og jeg  har allerede brukt opp halvpartene av dagene. Begynner å bekymre meg for dette året, hvis han sliter med helsa, og jeg bruker opp dagene mine. For 10 dager fordelt på 2 barn er ikke mye. Hadde vi begge vært friske så hadde vi hatt 20. Så finnes det noe ordning for at jeg kan få noen flere dager, siden mannen ikke har krav på noen omsorgsdager?

Anonymkode: 00ace...3a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til det du spør om; Aner ikke. 

Men, får man ikke 10 dager per barn?

Anonymkode: fc44b...883

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Finnes det noe mulighet for at den friske foreldren kan få flere omsorgsdager, når den andre er ufør?

Mannen min sin helsetilstand er så uforutsigbar, slik at han ikke alltid klarer å ta seg av barna når de er syke. Jeg har bare 10 dager. Hvis mannen min har en god periode når barna er syke, så er han så klart hjemme med de. Men han er mye dårlig, og det er ikke alltid det klaffer. Nå er han i en dårlig periode og jeg  har allerede brukt opp halvpartene av dagene. Begynner å bekymre meg for dette året, hvis han sliter med helsa, og jeg bruker opp dagene mine. For 10 dager fordelt på 2 barn er ikke mye. Hadde vi begge vært friske så hadde vi hatt 20. Så finnes det noe ordning for at jeg kan få noen flere dager, siden mannen ikke har krav på noen omsorgsdager?

Anonymkode: 00ace...3a6

Om å dele omsorgsdager

Anonymkode: 589f5...889

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Til det du spør om; Aner ikke. 

Men, får man ikke 10 dager per barn?

Anonymkode: fc44b...883

Nei det er

totalt 10dager pr foreldre ved 1 barn
totalt 10dager pr foreldre ved 2 barn
totalt 15dager pr foreldre ved 3 barn
totalt 15dager fortsatt pr foreldre ved 4 barn
totalt 15dager fortsatt pr foreldre ved 5 barn
totalt 15dager fortsatt pr foreldre ved 6 barn
totalt 15dager fortsatt pr foreldre ved 7 barn
osv

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei det er

totalt 10dager pr foreldre ved 1 barn
totalt 10dager pr foreldre ved 2 barn
totalt 15dager pr foreldre ved 3 barn
totalt 15dager fortsatt pr foreldre ved 4 barn
totalt 15dager fortsatt pr foreldre ved 5 barn
totalt 15dager fortsatt pr foreldre ved 6 barn
totalt 15dager fortsatt pr foreldre ved 7 barn
osv

Ansatte i staten får 12 dager for 2 barn under 12 år (per forelder). 

Anonymkode: f5518...0af

Gjest Vetatjegikkevet
Skrevet (endret)

Du kan søke om ekstra dager på grunnlag av at han ikke kan passe barna fordi han er syk. Da får du samme antall som aleneforeldre (dobbelt av det du har til grunn). 

Vet ikke om du er innafor om han er litt til og fra, men du kan jo se her om ekstra dager (det om når en ikke kan ha tilsyn med barnet): https://www.nav.no/omsorgspenger#situasjon

Endret av Vetatjegikkevet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...