Gå til innhold

Hvor lang utdanning har dere?


Ylvalin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg var blå-russ i 1982 og begynte å jobbe med en gang. Det var liksom ikke snakk om noe mer utdannelse den gangen. Faktisk så var jeg den av mine venninner som gikk lengst på videregående - de andre begynte å jobbe etter ett eller maks to år på handelsskolen.

Rett etter videregående begynte jeg å jobbe i bank - da tok jeg videre utdannelse ved Bankakademiet. Senere har jeg skiftet jobb og tatt mer utdannelse på fritiden. Har noen vekttall med IT- og informasjonsbehandlings-fag.

Nå har jeg en bra stilling "i oljå", stortrives på jobb og tjener mer enn nok :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedfag (dvs 5 år), og nå begynner jeg på doktograd - så det blir enda mere skole (selvom jeg har det gjennom jobben...!) Jeg gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ferdig med videregående for noen år siden og skulle ha ett hvileår. Nå er hvileåret blitt 4 år og jeg tror nok det blir litt lenger. Jeg har funnet en jobb jeg trives i og vet ikke om jeg skal gå på mer utdanning enda. Vil liksom prioritere hus, bryllup og framtidige barn. Man sier jo ikke opp en fast jobb i dagens samfunn heller da...... Men høy eller mindre høy utdannelse - er ikke folk like mye verd likevel da? (Har også merka litt "skittkasting" mellom ulikt utdanna mennesker - begge veier vel og merke. ...) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 3 år på Norges Markedshøyskole.

Dere som har studert i 7 år eller mer.... hva slags utdannelse dreier det seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede på barneskolen merket jeg at skole ikke var gøy. Etter 1 klasse var skole no hærk :x . Sånn faglig sett altså. Jeg har heller aldri visst hva jeg ville bli når jeg ble stor. Det har plaget meg gjennom skoletiden.Etter ungdomskolen søkte jeg på Helse og sosial grunnkurs. Tok to år på hjelpepleien, men merket fort at jeg ikke passet til det. Så tok jeg påbygning allmenn. Godt å ha tenkte jeg :ler: Har tatt et år advokatsekretær, hvor jeg gjennomførte det. Men heller ikke det var noe. Nå har jeg endelig funnet ut hva jeg vil. Ta makeup-artist skole :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ferdig på hovedfag i 2003. Da har jeg til sammen studert 6-6 1/2 år. Jeg liker å studere, og håper at jeg kan få en stipendiatstilling etter hvert! Jeg kjenner ingen som ikke har tatt noen utdannelse, så jeg tror det er mest vanlig å studere i kortere eller lengre tid. Det er vel få unge som ikke tar noen utdannelse i dag, vil jeg tro.

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-7 år på universitetet i Bergen og elsket hvert minutt!

(+ et ti vekttallskurs på lærerhøyskolen i de senere år- ved siden av jobben)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok gymnaset etter anbefaling fra mine foreldre, etterpå ante jeg ikke hva jeg ville bli og jeg så ikke meg selv som student. Etter et år i yrkeslivet med rutinearbeid begynte jeg på nytt på yrkesskolen og tok deretter fagbrev etter 2 år som lærling. Jeg har i dag en jobb som er utfordrende, krevende og interessant, ja til og med godt betalt og med misunnelsesverdige friordninger - vil ikke bytte for alt i verden. Jeg er likevel fornøyd med at jeg har studiekompetansen som allmennfag gir og kan gå videre på den hvis jeg skulle føle for det en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Jeg har tre år fra høgskole, to og et halvt år fra universitetet, og har tatt 20 vt. pr. fjernundervisning. Nå skal jeg begynne på hovedfag, og håper jeg klarer det ved siden av jobben. Gleder meg!

Minner også om at det ikke er noe mål at alle bør studere. Hva slags samfunn hadde vi fått da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 år på Norges Markedshøyskole.

Dere som har studert i 7 år eller mer.... hva slags utdannelse dreier det seg om?

Av nysgjerrighet gjentar jeg spørsmålet til Kristian71 og spør om hvilke utdanninger det dreier seg om ? Jeg mener,- 5 - 7 /8 år ? Er det doktorgrader dere tar eller er det legeutdanning/farmasøyt e.l. ? Juss ?

Siden ingen har svart lurer jeg bare på om dere ikke vil si hva dere holder på med ?

Sorry at jeg spør, altså, men det er litt interessant egentlig.

Er det slik at folk liker å studere leeenge eller er det bare for å STUDERE i seg selv ?

Vel, jeg får surre videre på skolen jeg da.

Klem fra Kattepus :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm...holder på med første av tre år på høyskole jeg.

Så en tidligere her som skulle bli kjemiingeniør...Hadde og den planen engagn. Men, det er innmari dårlig med jobber - bare som et tips før du bestemmer deg helt.... Sorry :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm. Den potensielle kjemiingeniøren kan nok være meg.

Jeg trodde det var god bruk for kjemiingeniører fortida jeg ?

Gjelder dette alle typer kjemiingeniør eller ? Jeg mener,- det er jo mange ting man kan gjøre og mange forskjellige typer arbeidsplasser.

- Industri

- Laboratorium

- Rettstekniske undersøkelser / drive med DNA analyser osv

- Legemiddeldesign / produksjon

- Oppsetting og vedlikehold av teknisk / radiologisk utstyr på sykehus etc.

Jeg har ikke bestemt meg helt, men tror dette studiet er et av de aktuelle.

Men jeg er dog ikke ferdig før om 3 og et halvt år da. Får håpe situasjonen bedrer seg litt til da. Det er jo generelt dårlig arbeidsmarked OVERALT fortiden....:(

Min dataingeniør-sambo sliter med å få tak i jobber han og. Og da han begynte på høgskolen, fikk de vite at det trengtes MAAANGE dataingeniører og at det var et SUPERT marked! Se hva som har skjedd nå:( Så ingen kan vel være sikre. Leger og sykepleiere er vel trygge da.

Kattepus :D

P.S Hva gjør du nå i stedet for kjemiingeniør ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atlantis

Har 8 års utdannelse tatt over 5 1/2 år. Den består av filosofi hovedfag, et påbegynt (halvt) hovedfag i statsvitenskap og et mellomfag i idèhistorie. Studerer nå historie ved siden av jobb.

Drømmen er helt klart en stipendiatstilling! Hvorfor er uttrykket "evig student" egentlig negativt ladet?? Man er aldri så priviligert som når man kan sitte med hodet i en bok å lese om 2.verdenskrig eller whatever man leser.

Er også helt enig med en annen her inne som skrev at det ikke nødvendigvis er de med høy utdannelse som sparker "nedover" mot dem uten utdannelse. Langt oftere tror jeg det går andre veien, spesielt dersom man kommer fra utkant-Norge og har reist inn til byen for å studere. Da får du høre det da! Skal ikke tro du er noe nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må vel bare slutte meg til overnevnte!

Hadde ett år fri i fjor hvor jeg var arbeidsledig før jeg fikk jobb.

Og da savnet jeg det å være student. Det er en toppers tilværelse. Så....

I am so defintly back this year!! :hoho::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fattig eks-student

Jeg er en av de som har studert leeenge - og som Lånekassa tjener grovt på. ;) Jeg har 7 års høyere utdanning: 4 år ved universitet og 3 år ved høyskole. Har cand.mag.-grad fra universitet med tre språkfag (to grunnfag + ett mellomfag), og dessuten fagoversetterutdanning ved Høgskolen i Agder.

Har ikke angret et sekund på at jeg valgte å studere, for jeg elsker å lære! Skal innrømme at det er surt med alle pengene som nå skal betales tilbake til Lånekassa, men - sånn er livet! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet som Autrisert Omsorgsarbeider

Det er 4 årig utdannelse 2 år på skole og to år som lærling,men jeg gikk opp som privatist da jeg hadde 60 mnd med praksis fra ulike grupper innen helsesektoren

Trives veldig godt i mitt yrke

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har 3-årig allmennefaglig utdannelse fra VGS, og et år med Reiselivskoordinator fra Næringsakademiet. Grunnen til at jeg valgte det var fordi et år passet meg bra. Jeg HATER skole og lekselesing :D Er så absolutt ikke typen til å sitte hver dag med nesen i skolebøkene. Bommet jo egentlig litt på dette skoleåret nå da. Har jo funnet ut i ettertid at å jobbe i reiselivsbransjen er gøy, men det er utrolig vanskelig å finne seg jobb. Håper virkelig det snur snart... I tilleggtil dette så har jeg jo ikke fått alle papirene mine fra skolen enda, fordi jeg strøk på en av eksamene, og skal ta den opp igjen i januar. Får håpe jeg står han av denne gangen, for jeg sitter igjen med et studielån på 102.000.- nå :roll:

Skulle faktisk ønske at jeg valgte noe praktisk da jeg gikk på videregående... Men hvem visste vel da hva de skulle bli da de ble stor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...