Ylvalin Skrevet 27. oktober 2002 #1 Del Skrevet 27. oktober 2002 Jeg har studert i 5 1/2 år. Jeg synes det er ganske lenge, men nesten alle jeg kjenner har minst 4-5 års høyere utdannelse. Hvis jeg møter noen på min egen alder (25 år) eller eldre som ikke har studert blir jeg litt overrasket... Jeg skjønner at ikke alle har lyst/anledning til å gjennomføre en lang utdanning, men det finnes kortere alternativer. Hva med dere? Hvor lenge har dere studert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 27. oktober 2002 #2 Del Skrevet 27. oktober 2002 Jeg studerer nå, og når jeg er ferdig vil jeg ha en 5årig høyskoleutdannelse. De fleste jeg kjenner har også studert/studerer på universitet eller høyskole. Nesten ingen har begynt rett på høyere utdanning etter videregående, så hvor gamle de er når de er ferdig utdannet varierer veldig (en og annen "evighetsstudent" finnes også i omgangskretsen). Ellers har jo samfunnet behov for folk både uten utdannelse, med kort yrkesutdannelse og med høyere utdannelse. I dag er det vel et problem at alt for mange tar høyere utdanning, som medfører høy arbeidsledighet i mange yrker, og at folk tar jobber de er overkvalifiserte for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea Skrevet 27. oktober 2002 #3 Del Skrevet 27. oktober 2002 Jeg er utdanna hjelpepleier. Det er en treårig utdanning der du ender opp med offentlig godkjenning når du er ferdig. Jeg følte ikke for å ta noen lengre utdanning jeg, fordi jeg var temmelig sikker på at det var dette jeg ville bli. Ser jo nå i etterkant at jeg valgte litt feil. Synes det er altfor drøyt at man som 16 åring skal bestemme seg for hva man vil jobbe med resten av livet. Er jaggu ikke rart mange bommer på valget :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 27. oktober 2002 #4 Del Skrevet 27. oktober 2002 Jeg har 3 år på videregående skole jeg. That's it! Men jeg har jo noen kurs og sånt gjennom jobben da. Tjener omtrent like mye som mine velutdannede venner da, så det er ikke synd på meg . Har ikke bestemt meg for hva jeg skal bli ennå vet du... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 27. oktober 2002 #5 Del Skrevet 27. oktober 2002 Jeg er utdannet barne- og ungdomsarbeider, som er 2år i skole og 2år som lærling. Altså 4års utdannelse tilsammen. Helt greit synes jeg, føler ikke behov for noen høyskoleutdannelse eller å gå på universitetet og være evig student... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vesla Skrevet 27. oktober 2002 #6 Del Skrevet 27. oktober 2002 Jeg har 5 aars universitets utdannelse. Bachelor og Master grad i kjemi/legemiddelfarmasi fra USA. Begynnte rett etter videregaaende og er veldig glad for det naa. Men jeg var vel heldig som visste akkurat hva jeg ville naar jeg var ferdig paa videregaaende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 27. oktober 2002 #7 Del Skrevet 27. oktober 2002 Er ikke ferdig ennå, jeg. Har en 4-årig høyskoleutdanning, og har bygd på en halvt år her og et halvt år der. Synes igrunnen det er ok å studere, men merker at det tar litt lenger tid å få stoffet til å sitte enn det gjorde før. Kanskje jeg tar meg et nytt halvår (har ikke råd til å være fulltidsstudent, så derfor må jeg strekke et halvt år over et helt år) om ikke så lenge. Det finnes alltid noe man kan studere - ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. oktober 2002 #8 Del Skrevet 27. oktober 2002 Jeg synes ikke man skal se ned på folk som ikke har studert på høyskole/universitet. Mange er rett og slett ikke interessert i å gå på skole, samme hvor mange studietilbud som finnes. Det er ikke alltid det lønner seg økonomisk engang, å studere mener jeg. Du skal dessuten ha temmelig god lønn for å dekke inn studielån for tre, fire, fem og seks års studier, i forhold til å ikke ha studielån i det hele tatt. Jeg har for øvrig toårig høyskoleeksamen og kommer aldri til å studere igjen. Var skolelei helt fra ungdomsskolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 28. oktober 2002 #9 Del Skrevet 28. oktober 2002 Ojoj. Har treårig videregående utdanning som helsesekretær og allmenn påbygning, da til sammen 4 år på videregående. Går på forkurs ingeniør nå og skal gå til sammen 4 år (med forkurset). Planen er å bli kjemiingeniør. Har utrolig mange sykepleierspirer rundt meg (og en venninne som har ett år igjen på sykepl), ellers er det vel opp og ned med høyere utdanning i kretsen. Jeg trodde ikke jeg skulle klare mer utdanning, jeg. Men er det noe man virkelig brenner for og har motivasjon, er det bare å stå på. Studielån blir det nok før eller siden for de fleste,- bare å hoppe i det. Tror det er verdt det jeg. Ingen fremtid i helsesekretæryrket her i distriktet i allefall,- markedet er blitt altfor mettet.... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 28. oktober 2002 #10 Del Skrevet 28. oktober 2002 Jeg har seks år på universitetet, det har jeg aldri angret på. Jeg har en jobb jeg trives veldig godt i, den jobben hadde jeg aldri i livet fått uten lang utdannelse. Jeg tjener også forholdsvis bra, kunne ha tjent bedre hvis jeg hadde valgt en annen jobb, men penger er ikke alt..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eminel Skrevet 28. oktober 2002 #11 Del Skrevet 28. oktober 2002 Jeg har to år på VGS med tegning form og farge, så har jeg jobba i butikker siden det. Skal ta videreutdanning senere, men jeg aner fremdeles ikke hva jeg vil bli (er 18 år)! Utdanning koster flesk også... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 28. oktober 2002 #12 Del Skrevet 28. oktober 2002 Etter vidaregåande tok eg først eit eittårig studium, deretter eit treårig studium, totalt fire år på høgskule. Eg er glad for at eg ikkje tok eit lengre studium, eg vart lei på slutten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 28. oktober 2002 #13 Del Skrevet 28. oktober 2002 Jeg har gått og fullført et toårig studium. Jeg fant raskt ut at det ikke var noe for meg. Nå har jeg begynt på et 3-årig sykepleierstudium. Er egentlig ganske glad i å gå på skolen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isiadora Skrevet 28. oktober 2002 #14 Del Skrevet 28. oktober 2002 Jeg går siste året på markedsføringstudiet, 3 år tilsammen. Har lyst til å bygge videre på utdannelsen senere-kanskje i utlandet, men vil jobbe noen år først Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 28. oktober 2002 #15 Del Skrevet 28. oktober 2002 Jeg holder på med en femårig utdannelse. Hvis jeg er veldig heldig (og flink) skal jeg ta fire år til etter at jeg er ferdig. Men de fire siste årene blir jo nærmest som en jobb å regne da. Stort sett alle vennene mine har tatt lange utdannelser. Jeg synes det er veldig gøy å studere jeg. Men det er kanskje fordi jeg har jobbet i et par år før jeg begynte, som gjør at jeg føler meg priviligert når jeg sitter på lesesalen og holder på med mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. oktober 2002 #16 Del Skrevet 28. oktober 2002 Jeg har tre og et halvt år på høyskole og universitet etter videregående. Kunne godt ha studert mer, men nå har jeg fått den jobben jeg vil ha og tror ikke det har så mye å si om jeg tar noen år til på lesesalen. (men jeg elsket å studere og lære noe nytt) Synes ikke man skal rakke ned på dem som ikke har studert i mange år. Vi kan ikke ha et samfunn der alle er universitetsutdannet. Hvem skal da jobbe i butikker, vaske, kjøre buss og fylle mange andre viktige yrker. Det viktigste er at man er fornøyd med det man gjør selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. oktober 2002 #17 Del Skrevet 28. oktober 2002 Er det nå nødvendigvis alltid de med høy utdanning som spotter de uten..spottinga kan like så godt gå oppvover!(Men det skyldes vel mest mindreverdighetskompleks!) Selv har jeg nå 7 års utdanning og har igjen ca. 2,5 år..eller evigheter Evighetsstudenten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 29. oktober 2002 #18 Del Skrevet 29. oktober 2002 Jeg har 6 år fra universitet og 1 år fra høyskole. (Det er hva det er normert til, at jeg brukte et år ekstra er en annen sak!!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 29. oktober 2002 #19 Del Skrevet 29. oktober 2002 Jeg har 7 1/2 år høyere utdanning i alt. Etter eksamen nå i desember blir det 8 år, og til våren 8 1/2. Skulle egentlig ønske jeg kunne være evig student, kjempemoro å lære nye ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viwi Skrevet 29. oktober 2002 #20 Del Skrevet 29. oktober 2002 2 år på universitet og 3 år på høyskole.... Men har ikke tenkt å stoppe der.. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå