AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #1 Skrevet 15. januar 2023 Hei! Har en liten jente på 10 uker og er førstegangs mamma . Har de siste to ukene begynt å slite med at hun gråter når jeg prøver å gi pupp og det er så ille at hun må bysses først å bli søvnig for at jeg så bytter smukken ut med puppen MEGA RASKT for at hun ikke skal klikke . Da drikker hu som regel alt fra 7 minutter til 30 min. det resulterer i at jeg ikke tør å planlegge noe og sitter ofte med redsel om at hun kanskje er plutselig for sulten når hu våkner eller er sulten ellers resten av dagen … har prøvd å sette på alarm på mobilen på 2t og 30 min etter hvert måltid for å prøve å se om hu viser tegn til sult når alarmen går ish men tilogmed da når jeg prøver å gi hu pupp så er det samme greien . Må roe henne ned først så hu er søvnig for at hu skal ta pupp . På natten samsove jeg med henne og da gjelder det å legge meg med hu i sted hu holder på å våkne fra en blund for at jeg skal kunne gi hu pupp liggende mens hu er litt søvnig… skal alt virkelig være så vanskelig ? Jeg suger tydeligvis til alt som har med å være mamma å gjøre … noen som har opplevd lignende ??? Takker for svar!❤️ Anonymkode: 1f6f4...f05 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #2 Skrevet 15. januar 2023 Jeg har ingen råd, men vil bare si at du suger ikke på alt som har med å være mamma å gjøre❤️ Du gjør ditt beste og det er godt nok❤️ Anonymkode: 2437d...4c8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #3 Skrevet 15. januar 2023 Nå ammet jeg aldri, men skjønner følelsen av maktesløshet. Men du gjør ikke noe galt! Babyen vår gråt hele tiden, og da mener jeg virkelig hele tiden. Vi følte jo at vi ikke klarte noe, at vi ikke strakk til. Men det er jo heldigvis ikke realiteten. Har du prøvd å heller gi barnet flaske? Jeg forstår at mange ønsker å amme, men jeg syns ikke det skal gå utover livsgleden til mor. Du skal jo ikke stresse deg i hjel, spesielt ikke når det finnes andre muligheter og løsninger. Du er ikke en dårlig mor om du går over til flaske. Lykke til! Anonymkode: 366e9...c26 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #4 Skrevet 15. januar 2023 Vårt første barn hadde kolikk i 3,5 mnd. Slitsomt, men man kommer gjennom det. Du kommer gjennom dette 💪 Anonymkode: 0bd49...ac9
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #5 Skrevet 15. januar 2023 Hei, dette er helt normalt. Baby er nysgjerrig og har ikke tid til å spise, derfor går det som regel greiere hvis amming foregår på et mørkt rom når de er søvnig i denne fasen. hilsen trebarnsmor Anonymkode: 512f8...479 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #6 Skrevet 15. januar 2023 Forstår at dette er slitsomt. Hvis du har ønske om å fullamme ville jeg lest meg opp på brystvegring. Høres veldig ut som det er det. Brystvegring er forbigående🥰 Anonymkode: 786e8...581
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #7 Skrevet 15. januar 2023 Jeg har ikke noen gode råd for jeg har en 10 uker gammel som spiser, men du suger ikke! Det skal du ikke tenke. Barn er som tikkende bomber noen ganger. Selv om man gjør ALT riktig, så gråter de likevel. Prøv å hold roen og husk: du gjør ditt beste og det er mer enn godt nok! Du er god nok. Anonymkode: 10539...a18 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #8 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg forstår at mange ønsker å amme, men jeg syns ikke det skal gå utover livsgleden til mor. Du skal jo ikke stresse deg i hjel, spesielt ikke når det finnes andre muligheter og løsninger. Du er ikke en dårlig mor om du går over til flaske. Lykke til! Anonymkode: 366e9...c26 Helt enig i dette, jeg fikk det mye bedre med meg selv og med baby når jeg innså at det er greit å gi erstatning i tillegg til pupp, istedet for å stresse med powerpumping og amming døgnet rundt for å øke produksjonen. Anonymkode: 5d8bc...438 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #9 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Har en liten jente på 10 uker og er førstegangs mamma . Har de siste to ukene begynt å slite med at hun gråter når jeg prøver å gi pupp og det er så ille at hun må bysses først å bli søvnig for at jeg så bytter smukken ut med puppen MEGA RASKT for at hun ikke skal klikke . Da drikker hu som regel alt fra 7 minutter til 30 min. det resulterer i at jeg ikke tør å planlegge noe og sitter ofte med redsel om at hun kanskje er plutselig for sulten når hu våkner eller er sulten ellers resten av dagen … har prøvd å sette på alarm på mobilen på 2t og 30 min etter hvert måltid for å prøve å se om hu viser tegn til sult når alarmen går ish men tilogmed da når jeg prøver å gi hu pupp så er det samme greien . Må roe henne ned først så hu er søvnig for at hu skal ta pupp . På natten samsove jeg med henne og da gjelder det å legge meg med hu i sted hu holder på å våkne fra en blund for at jeg skal kunne gi hu pupp liggende mens hu er litt søvnig… skal alt virkelig være så vanskelig ? Jeg suger tydeligvis til alt som har med å være mamma å gjøre … noen som har opplevd lignende ??? Takker for svar!❤️ Anonymkode: 1f6f4...f05 Det høres ut som du har en unge som har et eller annet som plager den altså helserelatert. Vil du fortelle litt mer om andre ting? Hvordan er bevegeligheten i rygg/nakken beveger ungen seg naturlig? Har ungen noen favorittside den liker og ligge på? Er ungen ofte overstimulert hva slags inntrykk får ungen gjennom dagen? Hvordan ser bæsjen ut farge og konsistens? Når du kjenner på magen er den bløt og myk helt til innerst eller er den hard og oppblåst? Får ungen rape etter mat? Obs obs alltid legge baby med hode opp mot skulder (obs støtte) for å få rape selv om den sover. Har du testet hvor mye pupp babyen får i seg når den ammer? Jeg ville kjøpt en babyvekt og veid baby før og etter amming bare for å se hvor mange ml som skiller målene da ser du hvor mye hun fikk i seg på all den tida. Hvordan er vektøkningen til babyen hva veier den nå? Når veide du baby sist? Det høres ikke ut som du er dårlig mamma, jeg hadde masse problemer med mitt andre barn og hadde jeg ikke hatt nummer 1 å måle med hadde jeg gått rett i kjelleren. Viste seg at ungen har både hypoton munnmuskulatur, refluks, melkeallergi, vann i ørene og nå dren for 3 gang og en sjelden genfeil. Du er kjempe flink ❤️❤️❤️ Anonymkode: 8939d...740
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #10 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Har en liten jente på 10 uker og er førstegangs mamma . Har de siste to ukene begynt å slite med at hun gråter når jeg prøver å gi pupp og det er så ille at hun må bysses først å bli søvnig for at jeg så bytter smukken ut med puppen MEGA RASKT for at hun ikke skal klikke . Da drikker hu som regel alt fra 7 minutter til 30 min. det resulterer i at jeg ikke tør å planlegge noe og sitter ofte med redsel om at hun kanskje er plutselig for sulten når hu våkner eller er sulten ellers resten av dagen … har prøvd å sette på alarm på mobilen på 2t og 30 min etter hvert måltid for å prøve å se om hu viser tegn til sult når alarmen går ish men tilogmed da når jeg prøver å gi hu pupp så er det samme greien . Må roe henne ned først så hu er søvnig for at hu skal ta pupp . På natten samsove jeg med henne og da gjelder det å legge meg med hu i sted hu holder på å våkne fra en blund for at jeg skal kunne gi hu pupp liggende mens hu er litt søvnig… skal alt virkelig være så vanskelig ? Jeg suger tydeligvis til alt som har med å være mamma å gjøre … noen som har opplevd lignende ??? Takker for svar!❤️ Anonymkode: 1f6f4...f05 finn.no - babyvekt Anonymkode: 8939d...740
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #11 Skrevet 15. januar 2023 Dette gjør min også! Han gjør det når han er trøtt da liker han å ammes i søvn i noen sekunder så gir jeg han smokken. Og noen ganger så er jeg rett å slett for treig elker han for overtrøtt da blir han frustrert og skriker🤭🤣 nå synes jeg det bare er morsom han spiser når han vil. Ikke noe mer å tenke over når det gjelder det. Anonymkode: d7250...8dd
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #12 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Har en liten jente på 10 uker og er førstegangs mamma . Har de siste to ukene begynt å slite med at hun gråter når jeg prøver å gi pupp og det er så ille at hun må bysses først å bli søvnig for at jeg så bytter smukken ut med puppen MEGA RASKT for at hun ikke skal klikke . Da drikker hu som regel alt fra 7 minutter til 30 min. det resulterer i at jeg ikke tør å planlegge noe og sitter ofte med redsel om at hun kanskje er plutselig for sulten når hu våkner eller er sulten ellers resten av dagen … har prøvd å sette på alarm på mobilen på 2t og 30 min etter hvert måltid for å prøve å se om hu viser tegn til sult når alarmen går ish men tilogmed da når jeg prøver å gi hu pupp så er det samme greien . Må roe henne ned først så hu er søvnig for at hu skal ta pupp . På natten samsove jeg med henne og da gjelder det å legge meg med hu i sted hu holder på å våkne fra en blund for at jeg skal kunne gi hu pupp liggende mens hu er litt søvnig… skal alt virkelig være så vanskelig ? Jeg suger tydeligvis til alt som har med å være mamma å gjøre … noen som har opplevd lignende ??? Takker for svar!❤️ Anonymkode: 1f6f4...f05 Prøv å stress ned! Gutten min reagerte også sånn hver gang det tok lang tid før melka kom! Det hjalp å stresse mindre så kom melka med en gang! Og ikke nok med det når det var løst så kunne han bli sur å skrike fordi trykket var for hardt! 🤣Dette er helt normalt.... Forstår ikke hvorfor folk her inne sier dette ikke er normalt. Det roer seg alltid etter han sovnet fordi han var overtrøtt eller etter han hadde fått i seg noe. Anonymkode: d7250...8dd 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #13 Skrevet 15. januar 2023 I den alderen blir til og med dem som ikke er vanskelige eller har kolikk fort frustrert over ingenting! Blir fort overtrøtt trenger mye søvn. Det med om hun får i seg nok mat trenger du ikke å bekymre deg over trodde min fikk forlite i den alderen fordi han ikke spiste regelmessigt han fikk i seg akkurat nok. Og det gradvis økte jo mer han ble vandt med å amme. Helt normalt dette også. Anonymkode: d7250...8dd
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #14 Skrevet 15. januar 2023 Hvor ofte ammer du? Viser barnet tydelig at det er sultent? min hadde en fase der han nekta pupp på dagen, måtte da sitte inne på soverommet helt i mørket for at han skulle amme. Husk at det går i faser, og som regel så endrer det seg etter en stund. Anonymkode: de2d9...5df
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #15 Skrevet 16. januar 2023 Min hadde en periode med samme problem rundt 10-12 ukers alderen. Denne tiden begynte han å bli med interessert i alt rundt seg, og hadde ikke tid til pupp med mindre vi satt i et helt mørkt og stille rom (gjerne med litt white noise). Gikk over etter noen uker og er ikke problem nå. Jeg er førstegangs selv, og sønnen min er 5mnd. De første 3mnd var mest utfordrende når det gjaldt alt. Går seg nok til! Hjalp også hvis jeg ammet liggende i seng eller sofa, men det måtte en periode være helt mørkt uten noen forstyrrelser annet enn white noise Anonymkode: e32f4...986
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #16 Skrevet 16. januar 2023 Min er også 10 uker, og tar stort sett puppen greit, men jeg merker at hun blir veldig lett distrahert nå. På dagtid kan det ofte skje at hun suger noen minutter og så er det se ut av vinduet eller mot tv-en eller andre mennesker osv. Alt annet er mer spennende 😅 På ettermiddagen/kvelden er det gjerne mye uro som kan gjøre det vanskelig å legge henne til. For oss har det funket at jeg da legger meg i sengen med henne og ammer liggende. Kjente omgivelser, dempet belysning = færre distraksjoner. Jeg har vært bekymret for om hun får i seg nok siden noen måltid blir veldig korte, men vi har veid ukentlig og hun går fint oppover, så helsesøster mente hun kanskje er blitt mer effektiv også. Anonymkode: eda0a...69b
Svartfugl Skrevet 16. januar 2023 #17 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hei! Har en liten jente på 10 uker og er førstegangs mamma . Har de siste to ukene begynt å slite med at hun gråter når jeg prøver å gi pupp og det er så ille at hun må bysses først å bli søvnig for at jeg så bytter smukken ut med puppen MEGA RASKT for at hun ikke skal klikke . Da drikker hu som regel alt fra 7 minutter til 30 min. det resulterer i at jeg ikke tør å planlegge noe og sitter ofte med redsel om at hun kanskje er plutselig for sulten når hu våkner eller er sulten ellers resten av dagen … har prøvd å sette på alarm på mobilen på 2t og 30 min etter hvert måltid for å prøve å se om hu viser tegn til sult når alarmen går ish men tilogmed da når jeg prøver å gi hu pupp så er det samme greien . Må roe henne ned først så hu er søvnig for at hu skal ta pupp . På natten samsove jeg med henne og da gjelder det å legge meg med hu i sted hu holder på å våkne fra en blund for at jeg skal kunne gi hu pupp liggende mens hu er litt søvnig… skal alt virkelig være så vanskelig ? Jeg suger tydeligvis til alt som har med å være mamma å gjøre … noen som har opplevd lignende ??? Takker for svar!❤️ Anonymkode: 1f6f4...f05 Det kan hende hun er sugeforvirret. Behrens bruk av smokk en periode og se om det hjelper. Det kan også hende babyen blir frustrert om ikke utdrivningen starter fort nok. Du kan prøve cottermans grep. Når du ser at det kommer melk, plasser puppen i munnen til baby (les om cotternans grep på Ammehjelpen- de har en veldig god nettside med mange gode tips) Og du gjør ikke noe feil! Babyer er små raringer. Noen ganger blir det ikke bra uansett hva vi gjør. ❤️
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #18 Skrevet 16. januar 2023 20 hours ago, AnonymBruker said: Hei, dette er helt normalt. Baby er nysgjerrig og har ikke tid til å spise, derfor går det som regel greiere hvis amming foregår på et mørkt rom når de er søvnig i denne fasen. hilsen trebarnsmor Anonymkode: 512f8...479 Kom for å svare det samme, skjedde med begge mine i ca samme alder. Alt for mye annet å se på, i den perioden. Pupp skal nytes på soverommet 😅 Var litt misunnelig på de som ammet hvor de ville, på kaffe og slikt. Vi fikk til amming i bæresele med nr 2 da, det gjorde dagene litt mer fleksible. Anonymkode: 3c41a...12c
myMa Skrevet 16. januar 2023 #19 Skrevet 16. januar 2023 Høres ut som klassisk brystvegring. Les litt på Ammehjelpen. Vi har samme problemet nå med frøkna på 3 måneder. Hun er for distrahert og urolig rett og slett. Må også gjøre som deg med smokken, evt ligge på mørkt rom hvis det er veldig ille. Hun sliter mer med å finne søvnen også nå. Hun har holdt på sånn i ett par uker, men nå begynner det å gå over litt tror jeg. Babytiden er frustrerende fordi det som var fasit i går, fungerer ikke i dag osv. Babyen endrer behov og preferanser fort og alt kommer i perioder. Det går seg nok til skal du se. Og du er ikke en dårlig mamma, babytiden er vanskelig (selv for oss som gjør det for andre gang).
Misanthropis Skrevet 16. januar 2023 #20 Skrevet 16. januar 2023 Du gjør ikke noe feil! du er en god mamma som har funnet den beste måten å løse situasjonen! Går utifra at hun ikke er syk/ underernært eller dehydrert. Eller har dårlig almenntilstand. så er dette en vanskeligere periode, og den kan vare en stund og det kan skyldes så mangt. er for mye å ramse opp alle alternativer, men alt fra at hun kan begynne å bli mer oppmerksom på ting rundt. hun kan bli frustrert over at melka kommer for raskt/ sakte. uansett, Trøst deg med at sånn her er det for de aller aller fleste!! det går opp og ned og ting kan gå på skinner for så å havarere helt, man bare prøver å gjøre det beste utav det, en dag, et måltid om gangen. Bare fortsett som du gjør ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå