Gå til innhold

Så lett smitter virus for tiden!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest om alle som er syke for tiden, og har litt selvgodt klappet meg på skulderen og tenkt at min gode håndhygiene og gode fysiske form har skånet meg fra det. 

Men så var jeg hos legen mandag for to uker siden. Det var bare meg og en mor med sin svært forkjølte datter på venterommet. Vi satt ca 3 meter fra hverandre.Falt meg ikke inn å tenke på smitte.  Jeg hadde ikke truffet mennesker de 3-4 siste dagene før dette. To dager senere fikk jeg vondt i halsen og gikk ned for telling. Har nå hostet som en tulling i 12 dager og ikke fått trent. Så ja, det er faktisk nesten umulig å ikke bli smittet av et eller annet rart for tiden 😕. God bedring til alle medsyke der ute! 

Anonymkode: e55a0...34c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ofte er det mangel på D3 som gjør at immunforsvaret ikke fungerer skikkelig. Er ofte en langt bedre forsikring mot luftveisinfeksjoner enn injeksjoner av ymse slag.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hm. Kjenner ingen som er syke

Anonymkode: b6337...287

• Hjerte 1
Skrevet

Vi er syke av og på her siden november-desember.

Nå har jammen mannen min fått korona, og lillejenta vår influensa igjen.

Jeg som akkurat var frisk etter skarlagensfeber/influensa/forkjølelse/noro.

Anonymkode: e9ee2...c18

Skrevet

Ryddet for avsporinger. 

_popcorn_, adm

Skrevet
Kompetent skrev (2 timer siden):

Ofte er det mangel på D3 som gjør at immunforsvaret ikke fungerer skikkelig. Er ofte en langt bedre forsikring mot luftveisinfeksjoner enn injeksjoner av ymse slag.

Selv lave verdier av d vitamin innenfor normalen kan også gi dårlig immunforsvar. Nivået bør være stabilt og "up there" året rundt. Folk tar ikke tilskudd, tar for lave doser, eller sjekker aldri. Man bør sjekke hver senhøst, minst. Da er det en stund siden sommer, og man får et mer reellt bilde. 

I tillegg er sink undervurdert for immunforsvaret, og ikke alltid så lett å få i seg nok via mat fordi mange kilder har antinæringsstoffer som hemmer opptak/nyttegjøring. 

Anonymkode: 71f29...869

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er syke av og på her siden november-desember.

Nå har jammen mannen min fått korona, og lillejenta vår influensa igjen.

Jeg som akkurat var frisk etter skarlagensfeber/influensa/forkjølelse/noro.

Anonymkode: e9ee2...c18

Voksne får vel ikke skarlagensfeber.

Anonymkode: 45a34...d28

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Selv lave verdier av d vitamin innenfor normalen kan også gi dårlig immunforsvar. Nivået bør være stabilt og "up there" året rundt. Folk tar ikke tilskudd, tar for lave doser, eller sjekker aldri. Man bør sjekke hver senhøst, minst. Da er det en stund siden sommer, og man får et mer reellt bilde. 

I tillegg er sink undervurdert for immunforsvaret, og ikke alltid så lett å få i seg nok via mat fordi mange kilder har antinæringsstoffer som hemmer opptak/nyttegjøring. 

Selv tar jeg 80 mcg D3 hver dag året rundt, og siste måling av blodverdi var 150 nmoL. Fet fisk inneholder jo D3, men oppdrettslaks f. eks. er jo proppfull av toksiner.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har lest om alle som er syke for tiden, og har litt selvgodt klappet meg på skulderen og tenkt at min gode håndhygiene og gode fysiske form har skånet meg fra det. 

Men så var jeg hos legen mandag for to uker siden. Det var bare meg og en mor med sin svært forkjølte datter på venterommet. Vi satt ca 3 meter fra hverandre.Falt meg ikke inn å tenke på smitte.  Jeg hadde ikke truffet mennesker de 3-4 siste dagene før dette. To dager senere fikk jeg vondt i halsen og gikk ned for telling. Har nå hostet som en tulling i 12 dager og ikke fått trent. Så ja, det er faktisk nesten umulig å ikke bli smittet av et eller annet rart for tiden 😕. God bedring til alle medsyke der ute! 

Anonymkode: e55a0...34c

Så lett blir DU smittet, mener du?

Selv har jeg vært i nærkontakt med flere den sist tiden med både covid, influensa og vanlig forkjølelse. Jeg har ikke blitt smittet av noe...

Gjest Warrior
Skrevet

Det smitter vel ikke lettere enn tidligere, men det er mye som går nå takket være nedstengninger og tiltak på grunn av koronaviruset. Derfor kommer alt denne vinteren, men bank i bordet jeg har enda ikke fått noe enda jeg er med folk og blant folk, men skal ikke skryte for plutselig blir jeg smittet. Vasker i alle fall hender, trener hver dag og tar både tran og multivitamin. Er så lenge siden jeg har vært syk at jeg kommer vel til å få det hardt når jeg først får noe. 

Legekontor er jo også et sted det er større sjanse for å bli smittet av noe nå. Fordi folk går jo til legen når de er syk. Mange har kanskje også dårligere immunforsvar fordi det lenge har vært svært lite smitte i samfunnet. Influensaen for eksempel kom jo tilbake for fullt i 2022. Etter å vært borte i både 2020 og 2021.

Skrevet
Kompetent skrev (26 minutter siden):

Selv tar jeg 80 mcg D3 hver dag året rundt, og siste måling av blodverdi var 150 nmoL. Fet fisk inneholder jo D3, men oppdrettslaks f. eks. er jo proppfull av toksiner.

Jeg tar også 80 mcg, men ikke om sommeren. For meg holder det fint å være på 110/120 nmol. Fet fisk inneholder ikke tilstrekkelig d3, og vi kan ikke spise for mye av det pga miljøgifter. Nå er det forsåvidt mer miljøgifter i oppdrettslaks enn villaks, men jeg velger vill anyday...

I tillegg må vi ha nok magnesium slik at kroppen faktisk klarer å bruke d vitaminet. 

Skrevet

Forkjølelse og andre virus har alltid smittet lett, det har bare først blitt enormt fokus på det de siste par årene som om det er noe helt nytt. Forskjellen nå er at mange har vært isolert og derfor har fått dårligere immunforsvar.

Anonymkode: 080b2...99a

• Liker 1
Skrevet

Det er mye som går nå. Føler alle rundt oss er syke. Vi ble syke etter at helsesøster på kontroll for babyen vår var veldig snufsete og hostete. I etterkant syns jeg det var jævlig uansvarlig når man jobber med små barn. 

Anonymkode: c8c27...ff5

Skrevet

Jeg lever nå som jeg gjorde i 2019, det gjør vel de fleste.  Jeg har aldri hatt influensa og blir sjelden skikkelig forkjølet.  Bank i bordet.  Har hatt litt bihuleproblemer opp igjennom men lenge siden nå. Tar 20-40 ug d-vit daglig men har ikke alltid gjort det.  Tror det er genetisk hvorvidt man blir ofte syk. Lever helt normalt og spiser sånn passe sundt og trener lite.  Noen er jo fanemeg syke 3-4 g pr vinter.  Da er det jo noe galt. 

Anonymkode: 71804...76d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...