Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ikke helt til dette med temping, og jeg skjønner ikke helt noe som helst egentlig. Forrige måned testet jeg positivt med ELtest 3 dager før temphoppet kom.. denne gangen testet jeg positivt 2 dager ETTER temphoppet kom.:forvirra: Og forrige gang hadde jeg EL på dag 26, og denne gangen kom den på dag.. vel, det var jo vanskelig å si da, men før dag 17... kanskje. Ser ikke akkurat mønsteret. :sjenert:

Her ser dere chartene mine, blir takknemlig for tilbakemelding :)

http://www.fertilityfriend.com/home/fdb7e

Hmm.. blir spennende å se når mensen kommer.. nå er det vel sånn at den teoretisk skal være der om 9 dager, siden det var lutealfasen min forrige gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg droppet EL-testene og stolt på temperatur og sekret.

Etter temperaturen å dømme har du hatt EL på dag 26 (første chart) og dag 16 på den nåværende.

Har du vært prøver lenge? Har du nettopp sluttet med hormonell prevensjon? Det ser ut som du har litt lavt progesteronnivå (lav temperatur i lutealfasen) i tillegg til kort lutealfase.

Har du nettopp sluttet med hormonell prevensjon kan det hende at lutealfasen din blir lenger denne gang.

Skrevet

Jeg har sluttet med hormonell prevensjon for 2,5 år siden, så det er jo lenge siden. Forrige syklus hadde jeg lav temperatur i lutealfasen ja, men denne gangen er den jo betydelig høyere i lutealfasen enn før lutealfasen. Problemet er bare at jeg tviler sterkt på at mensen kommer om 9 dager, altså på dag 25, siden den alltid kommer mellom dag 30 og 34. Den har aldri kommet tidligere. Hva betyr det dersom lutealfasen ikke er konstant? Har bare vært aktiv prøver i 2 måneder, men har ikke brukt noe prevansjon på 2,5 år.... Så jeg tror nok ikke alt er som det skal :forvirret: .

Skrevet

Hva betyr det at jeg har lavt progesteron nivå? Altså har det noe å si for at man kan ha problemer med EL eller å bli gravid eller noe sånt?

Skrevet (endret)

Jeg tror du hadde eggløsning på dag 19. Temperaturene etter første stigning var ikke spesielt høye, og det bør de jo være. Når de går ned, for så å ha en markant økning igjen indikerer nok dette siste el. Mine sykluser kan også finne på å ha en stigning, for deretter å gå litt ned igjen, og så endelig gå opp for annen gang, og da er det alltid på den siste stigningen el har vært.

Sats på høye temperaturer etter denne stigningen, passer bra med positvie el-tester også. Men om et par temperaturer til vil jo FF si hva den mener...

Endret av Poca
Skrevet

Temperaturforskjellen på folikkelfasen og lutealfasen har ingenting å si. På den ene side kan det hende at du er helt normal og alt er som det skal. På den annen side har du ganske lav temperatur i hele syklusen, noe som er et tegn på hypothyreose. Andre symptomer er lange sykler, anovulatoriske sykler, stor mensblødning og infertilitet.

Jeg vil tro at du har litt lavt progesteronnivå. En lutealfasetemperatur på rundt 36,5, kort lutealfase og spotting over lengre tid peker mot det. Med en så kort lutealfase har man som oftest problemer med å beholde et befruktet egg, det vil si at menstruasjonen begynner før et evt. befruktet egg har fått anledning til å feste seg. En sunn lutealfase som kan holde på en graviditet er på minst 10-12 dager.

Skrevet
Temperaturforskjellen på folikkelfasen og lutealfasen har ingenting å si. På den ene side kan det hende at du er helt normal og alt er som det skal. På den annen side har du ganske lav temperatur i hele syklusen, noe som er et tegn på hypothyreose. Andre symptomer er lange sykler, anovulatoriske sykler, stor mensblødning og infertilitet.

:overrasket: Tror ikke jeg har hypothyreose altså.. slo det opp på nettet, og jeg har ingen av de symptomene der. Jeg har bare lav kroppstemperatur og fryser mye.

Skrevet

Jenter - prøv å ikke "blåse dette opp" for mye nå da, så Arielle blir helt skremt...!

Jeg vil tippe at du ikke er helt inne i tempe-rutien enda, slik at tempene blir litt ustabile (i allefall i din første syklus, nr 2 ser bedre ut, synes jeg - dog der er det noe rart med el-tester og temp - de står ikke i sammenheng)

Se det ann i minst en syklus til du. Da vil du nok se litt mer "sammenheng" i tempene dine.

Det er helt vanlig med "rot" de første syklusene hvor en temper - pga at en ikke er vant til rutinen med temping på morgenen enda, og at en da "stresser" ubevisst...

I tillegg vil jeg anbefale at du begynner å registrere hvilket sekret du har. Om du ikke vet stort om dette, så kan du lese om det inne på www.pernille.info

Dette gir deg en god pekepinn når du kan vente EL (fungerer som "kroppens egen el-test"), og med tempe-rutine i tillegg så blir det enda lettere å se hva som foregår i kroppen din.

Lykke til

Skrevet
Har du fått sjekket hormonverdier?

Nei... burde jeg det?

Og takk Chiquita,ble litt beroliga nå. Jeg skal selvfølgelig se det an over flere sykluser, men jeg blir bare litt stressa over at de to syklene er så forskjellige.. Skal vente litt med å få full panikk :sjarmor:

Poca, har du noen av syklene dine ute på nettet slik at jeg kunne titte litt på hvordan de syklene ser ut? :sjenert:

Skrevet

Ikke stresse for mye med dette nei, det ER som Chiquita sier noe med det å komme inn i det, rutinen, rett og slett.

forøvrig har jeg lav kroppstemp selv, i det siste har den ofte vært godt under 36, og den eneste gangen jeg har hatt el hadde jeg "coverline" på 36,3 I dag var tempen min 35,83, og det er faktusk ikke unormalt for meg denne syklusen, jeg har lagt mellom 35,7 og 36,1 stort sett hele tida (jepp, de er jo litt variasjon det da, og det hopper opp og ned, ser litt ut som den blir uten EL dnne også, for mitt vedkommende)

Og jeg HAR sjekka hormonene mine, det gjord jeg i mars, helt uten sammenheng med temperaturen, jeg bre følte at jeg ikke var i form, så jeg ba om stoffskifteprøve hos legen, og fikk beskjed om at det er "helt fint". Likevel har jeg altså en kroppstempertur som er lav.

det er ikke så vikktig NIVÅET på temperaturen, det er MØNSTERET man ser etter. Så ikke bekymre deg.

Skrevet
Jeg tror du hadde eggløsning på dag 19.

:Nikke: FF anslo den til dag 19.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...