alexandra111 Skrevet 15. januar 2023 #1 Skrevet 15. januar 2023 Jeg fikk en katt av kjæresten min (nå ekskjæreste) for litt over tre år siden, fordi jeg sliter mye med angst og han tenkte det ville være en bra ting for meg; for å komme meg ut, dra på utstillinger osv. Jeg hadde alltid hatt lyst på en hellig birma, så da var det det vi gikk for. På den tiden visste jeg ikke at det er en «enmannskatt» og knytter seg veldig til én person; som da ble meg, fordi vi er sammen stort sett 24/7 350 dager i året. Hvis jeg er ute av døren så kommer hun løøøøøpende mot meg så fort jeg kommer inn, og hun vil helst ha kroppskontankt store deler av dagen, og sover på føttene mine eller brystet mitt om natten. men; siden det var han som kjøpte henne står kontrakten på han, og siden jeg skal søke om å få henne oppført som psykisk støttedyr (slik at utleiere osv ikke kan nekte meg bolig pga. katten). Det vi har blitt «enige» om er at jeg skal ha henne, men at han vil se henne f. Eksempel hvis jeg skal bort en dag eller to, hvor det ikke passer seg å ha katt. Han vil -ikke- gå med på eierskifte, for det vet jeg hvordan man gjør, men han til slutt gått med på at jeg kan være medeier. Hvordan gjør man dette? skriver man bare navnet mitt også ned på kontrakten fra oppdretter? Og den kontrakten oppdretter har at jeg signerer elektronisk? (Vi reiste til Ålesund for å hente henne, men bor i Oslo). Og hva med chippen? Jeg tror faktisk chippen står på oppdretters navn, men her er jeg veldig usikker. Eller må vi skrive kontrakt oss imellom av samme type vi har fra oppdretter, da bare fra han til oss begge? Hun skal få pass og helseattest fra dyrlege nå så fort som mulig, siden legeattesten allerede er klar for å sendes inn. Noen som vet hvordan man kan få meg som som rettmessig medeier på dette? Det er en liten hastesak, da jeg helst vil ha henne her i den nye leiligheten min så fort som mulig (helst den 20. Jan,) fordi sånn som situasjonen er nå må jeg snakke med henne på telefonen daglig (ja, det høres sprøtt ut, men mamma ringer og setter på høytaler, og da kommer hun løpende ned og skriker tilbake og koser med med telefonen 😅 så mammahjertet får veldig dårlig samvittighet for hver dag som går). håper noen har noe kunnskap om dette:)
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #2 Skrevet 15. januar 2023 alexandra111 skrev (11 minutter siden): siden jeg skal søke om å få henne oppført som psykisk støttedyr (slik at utleiere osv ikke kan nekte meg bolig pga. katten) Er det ikke enklere og bedre for deg og potensielle utleiere at du heller prøver å finne en bolig hos en utleier som godtar dette? Anonymkode: 10e76...df8 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #3 Skrevet 15. januar 2023 alexandra111 skrev (12 minutter siden): Det er en liten hastesak, da jeg helst vil ha henne her i den nye leiligheten min så fort som mulig (helst den 20. Jan,) Jeg svarte deg litt fort, er det slik å forstå at du har en ny leilighet hos utleiere som ikke godtar kjæledyr, men nå ønsker å trumfe gjennom katt allikevel? Skammelig oppførsel. Anonymkode: 10e76...df8
Troyamin Skrevet 15. januar 2023 #4 Skrevet 15. januar 2023 Du kan stå som medeier i kattens pass. Når det kommer til å stå som medeier, ville jeg forhørt meg med oppdretter/nrr.
alexandra111 Skrevet 15. januar 2023 Forfatter #5 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg svarte deg litt fort, er det slik å forstå at du har en ny leilighet hos utleiere som ikke godtar kjæledyr, men nå ønsker å trumfe gjennom katt allikevel? Skammelig oppførsel. Anonymkode: 10e76...df8 Tenk før du uttaler deg. Selvom jeg spør om det juridiske på kvinneguiden så har du ingen viten om hva enn som angår utenom det.
alexandra111 Skrevet 15. januar 2023 Forfatter #6 Skrevet 15. januar 2023 Troyamin skrev (20 minutter siden): Du kan stå som medeier i kattens pass. Når det kommer til å stå som medeier, ville jeg forhørt meg med oppdretter/nrr. Ja, men for å stå som medeier i kattens pass, så må jeg vel stå på en kontrakt også? Blir det slik at man bare skriver på mitt navn på den kontrakten vi har, og jeg kan signere elektronisk på den han har (mtp. Avstand)?:)
MortenMunkholm Skrevet 15. januar 2023 #7 Skrevet 15. januar 2023 Har du kommunisert med katten? Husk de kan morsetegn med blinking.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #8 Skrevet 15. januar 2023 alexandra111 skrev (8 minutter siden): Tenk før du uttaler deg. Selvom jeg spør om det juridiske på kvinneguiden så har du ingen viten om hva enn som angår utenom det. Det fremsto bare sånn og siden du ikke svarer antar jeg at det stemmer. Anonymkode: 10e76...df8
Troyamin Skrevet 15. januar 2023 #9 Skrevet 15. januar 2023 alexandra111 skrev (4 minutter siden): Ja, men for å stå som medeier i kattens pass, så må jeg vel stå på en kontrakt også? Blir det slik at man bare skriver på mitt navn på den kontrakten vi har, og jeg kan signere elektronisk på den han har (mtp. Avstand)?:) Veterinæren tar ikke og sjekker kjøpekontrakten. Det holder at eksen sier at du skal stå som medeier i passet. Når det kommer til kontrakten, må du nesten høre med oppdretter/nrr. Jeg har ikke nok kunnskap til å uttale meg.
alexandra111 Skrevet 15. januar 2023 Forfatter #10 Skrevet 15. januar 2023 MortenMunkholm skrev (3 minutter siden): Har du kommunisert med katten? Husk de kan morsetegn med blinking. Ja, vi gjør sånn stadig 🥰 føler det betyr «jeg elsker deg» hahha 1
alexandra111 Skrevet 15. januar 2023 Forfatter #11 Skrevet 15. januar 2023 Troyamin skrev (1 minutt siden): Veterinæren tar ikke og sjekker kjøpekontrakten. Det holder at eksen sier at du skal stå som medeier i passet. Når det kommer til kontrakten, må du nesten høre med oppdretter/nrr. Jeg har ikke nok kunnskap til å uttale meg. Tusen takk, det var til mer hjelp enn dåu sikkert tror selv:) 1
alexandra111 Skrevet 15. januar 2023 Forfatter #12 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det fremsto bare sånn og siden du ikke svarer antar jeg at det stemmer. Anonymkode: 10e76...df8 Min livssituasjon har jeg ikke tenkt til å brette ut om online, men til din informasjon er det ikke, ikke lov med dyr her. Det er mtp. Fremtidige boliger, og andre ting jeg igjen ikke ser hensikten med å brette ut om på Internett. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #13 Skrevet 15. januar 2023 For det første: hvor får du registrert katt som psykisk støttedyr? Eierskifte kan gjøres hos NRR. Den som står som eier i DyreID må godkjenne det. Veterinær bryr seg ikke så mye om hvem som står som eier ellers. Mine var registrert på andre i flere år før jeg overførte chip på meg. Og selv om du har gode grunner for å ha katt, og utleier må godta det, så må du være forberedt på dårlig stemning. F.eks max økning av husleie ved en hver mulighet. Anonymkode: 52465...7aa
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #14 Skrevet 15. januar 2023 alexandra111 skrev (1 time siden): Min livssituasjon har jeg ikke tenkt til å brette ut om online, men til din informasjon er det ikke, ikke lov med dyr her. Det er mtp. Fremtidige boliger, og andre ting jeg igjen ikke ser hensikten med å brette ut om på Internett. Hvorfor haster det sånn da, om stedet du bor tillater katt? Anonymkode: 10e76...df8
alexandra111 Skrevet 21. januar 2023 Forfatter #15 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 15.1.2023 den 20.35): Hvorfor haster det sånn da, om stedet du bor tillater katt? Anonymkode: 10e76...df8 Fordi det er flere grunner for at et psykisk støttedyr er nødvendig, og igjen har jeg ingen ønsker om å dele mitt privatliv og sykehistorikk på kvinneguiden. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #16 Skrevet 21. januar 2023 Har aldri hørt om registrering av psykisk støttedyr i Norge. Hvem registrerer man det hos og hva er kriteriene? Når jeg googler får jeg kun opp falske nettsider som er oversatt med Google translate, så det virker ikke helt legitimt. Anonymkode: f9ba1...e8e 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #17 Skrevet 21. januar 2023 Google katt id chip. Så logger du inn og ser hvem katten er registert på. Viktig at den står på deg/dere. Anonymkode: 67bb3...eab
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #18 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Google katt id chip. Så logger du inn og ser hvem katten er registert på. Viktig at den står på deg/dere. Anonymkode: 67bb3...eab Ja, huseiere pleier jo alltid å sjekke chip på leietakerens psykiske støttedyr. Tror en legeerklæring er veien å gå her. Selv om jeg som huseier hadde enkelt og greit leid ut til noen andre, uansett hvor mye papirer og erklæringer de hadde. Anonymkode: 4acdc...943
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå