AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #1 Skrevet 15. januar 2023 Vi har vært sammen lenge og har tre barn. Han har fått penger fra de nå, og han vil ikke at de skal være felles, selv om vi har felles økonomi. Jeg har tidligere arvet penger som er av en god del større sum, og det gikk da med til å betale ned billån. Føler at han er så urettferdig, når jeg ga pengene inn i felleskap, så skal ikke han?? Hva synes dere? Anonymkode: 80751...b90 1
Rødstrupa Skrevet 15. januar 2023 #2 Skrevet 15. januar 2023 Han må skjerpe seg og selvsagt dele med deg! 17
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #3 Skrevet 15. januar 2023 Støtter deg og syns mannen din er veldig egoistisk dersom du brukte pengene til fellesskapet. Anonymkode: bf5d5...482 14 3
Theresecsk Skrevet 15. januar 2023 #4 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har vært sammen lenge og har tre barn. Han har fått penger fra de nå, og han vil ikke at de skal være felles, selv om vi har felles økonomi. Jeg har tidligere arvet penger som er av en god del større sum, og det gikk da med til å betale ned billån. Føler at han er så urettferdig, når jeg ga pengene inn i felleskap, så skal ikke han?? Hva synes dere? Anonymkode: 80751...b90 Er dere gift? Uansett dere har 3 barn. Alle par har det ulikt, men om dere har felles økonomi å 3 felles barn er det en selvfølge at han skal dele med deg å barna som en familie noe annet er jo veldig rart! Har du sagt det til han? I mitt forhold hadde vi delt begge parter 1
Hmmmmmm Skrevet 15. januar 2023 #5 Skrevet 15. januar 2023 Han får iallfall legge inn samme sum som du gjorde om ikke annet. 22 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #6 Skrevet 15. januar 2023 Er det stor differanse mellom den arven du mottok og den summen han har mottatt? Anonymkode: a9d1f...07a 6
Mandalorian Skrevet 15. januar 2023 #7 Skrevet 15. januar 2023 Hva ble dere enige om da du fikk arven din da? I utgangspunktet trenger jo ingen av dere å «dele» deres arv med den andre(ifølge loven). Men jeg hadde også reagert hvis jeg putter min arv inn i fellesøkonomi og så gjør ikke min mann det samme(men vi er også gift da, påvirker fks arverett når en av oss dør osv) Men synes helt klart det høres veldig egoistisk ut av han. Kan du ikke snakke med han om dette? 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #8 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det stor differanse mellom den arven du mottok og den summen han har mottatt? Anonymkode: a9d1f...07a Dette tenker jeg også på. TS sier hun arvet "en god del større sum". Det er idioti å investere arven i å betale ned billånet. Hun burde heller betalt ned på boliglånet og krevd høyere eierandel hvis det var stor sum det dreide seg om. Arv bør være særeie og bør investeres. Dersom man holder sammen gagner det uansett begge og det har lite å si hvem som eier hva. Det er ved eventuelt brudd dette har betydning, og da er det greit å ha særeie på arv og annet som utelukkende tilhører ene parten. Anonymkode: 9e3a5...8e6 11 3
aksase Skrevet 15. januar 2023 #9 Skrevet 15. januar 2023 Vet ikke om dere er gift, men om dere er det, er alt dere har, felles eie. Det er regulert i ekteskapsloven. Veldig enkelt og ryddig, så noen fordeler med ekteskapet er det, fordi det gir bedre økonomisk trygghet for begge. 🙂 Forøvrig er det jo dårlig gjort om han ikke vil dele med familien. Usikker på om det er noe godt tegn at han vil holde familien utenfor en arv.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #10 Skrevet 15. januar 2023 aksase skrev (5 minutter siden): Vet ikke om dere er gift, men om dere er det, er alt dere har, felles eie. Det er regulert i ekteskapsloven. Veldig enkelt og ryddig, så noen fordeler med ekteskapet er det, fordi det gir bedre økonomisk trygghet for begge. 🙂 Forøvrig er det jo dårlig gjort om han ikke vil dele med familien. Usikker på om det er noe godt tegn at han vil holde familien utenfor en arv. Overskriften gir kanskje et hint om de er gift eller ikke. Man har full råderett over egne midler i ekteskapet, men alt som er opptjent I ekteskapet blir felleseie ved oppløsning av ekteskapet. Anonymkode: 19383...2a6
aksase Skrevet 15. januar 2023 #11 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Overskriften gir kanskje et hint om de er gift eller ikke. Man har full råderett over egne midler i ekteskapet, men alt som er opptjent I ekteskapet blir felleseie ved oppløsning av ekteskapet. Anonymkode: 19383...2a6 Sant. Overskrifta glapp litt. 🙂 Takk for presisering.
Kokeplate Skrevet 15. januar 2023 #12 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Overskriften gir kanskje et hint om de er gift eller ikke. Man har full råderett over egne midler i ekteskapet, men alt som er opptjent I ekteskapet blir felleseie ved oppløsning av ekteskapet. Anonymkode: 19383...2a6 Om man ikke har særeie da.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #13 Skrevet 15. januar 2023 Vil heller si det var dumt av deg og bruke pengene dine på billån. Anonymkode: 0edef...845 15 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #14 Skrevet 15. januar 2023 Hva skal han bruke pengene på? Hva er hans begrunnelse for å ikke dele de med deg? Anonymkode: b66de...c45
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #15 Skrevet 15. januar 2023 aksase skrev (16 minutter siden): Vet ikke om dere er gift, men om dere er det, er alt dere har, felles eie. Det er regulert i ekteskapsloven. Veldig enkelt og ryddig, så noen fordeler med ekteskapet er det, fordi det gir bedre økonomisk trygghet for begge. 🙂 Forøvrig er det jo dårlig gjort om han ikke vil dele med familien. Usikker på om det er noe godt tegn at han vil holde familien utenfor en arv. Sier ts noe om at det er arv? Anonymkode: 5b2b3...9e8
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #16 Skrevet 15. januar 2023 Da får du kreve tilbake det du la inn av arv i billånet. Anonymkode: 52dee...787 6 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #17 Skrevet 15. januar 2023 Hvem bruker store summer penger de får på BIL, som man kun taper på😭 Anonymkode: 76ea2...805 7
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #18 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sier ts noe om at det er arv? Anonymkode: 5b2b3...9e8 Leser du ikke hovedinnlegget? Anonymkode: a9d1f...07a
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #19 Skrevet 15. januar 2023 Selv om man har felles økonomi får man ved brudd kun med seg det man eier. Så da vil du eie mer av bilen og han eie pengene han har stukket unna og holdt på egen konto. Anonymkode: d308c...635 1
aksase Skrevet 15. januar 2023 #20 Skrevet 15. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sier ts noe om at det er arv? Anonymkode: 5b2b3...9e8 Ja, men gjør det noen forskjell, egentlig? Bør man ikke dele med de i samme husstand? Min kone arvet ca. 2,5 mill og hun brukte alt dette for å fullføre siste del av oppussingen av huset som vi bor i. Huset står i mitt navn, men siden vi er gift, eier vi det jo sammen. Endret 15. januar 2023 av aksase
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå