Gå til innhold

Hvor mye tar jeg i benkpress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor på et sted med begrenset mulighet for benkpress. Der jeg kan forsøke benkpress har jeg ikke mulighet for å få en spotter. Derfor tør jeg ikke prøve maks. Men jeg har testet 50kg, og da klarer jeg minst 10 repetisjoner, og da er det greit å sette stanga på stativet, men jeg kjenner jeg må jobbe litt. Jeg tør ikke legge på flere kg, men jeg har lyst å teste maksen min. 

Jeg tar 17,5kg i frivekt (manualer i hver hånd). Ta tar jeg 5 rep x 3. Vet ikke hva jeg makser.

Biceps, der jeg henger i et stativ og løfter meg opp, har jeg 15kg ekstra i tillegg til kroppsvekt på 70kg. Triceps dips tror jeg det heter. 

Hvor mye vil dere anslå jeg tar i benkpress basert på dette?

Anonymkode: 9875a...642

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Vitalogy
Skrevet

Du kan bruke 1RM-kalkulatoren på strengthlevel.com . Den gir en pekepinn.

10 reps @ 50 kg oppgis til 66,7 kg. Så kommer det også an på løftehastighet, ikke minst eksentrisk fase. Noen andre momenter spiller også inn, men kalkulatoren gir deg en god pekepinn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg bor på et sted med begrenset mulighet for benkpress. Der jeg kan forsøke benkpress har jeg ikke mulighet for å få en spotter. Derfor tør jeg ikke prøve maks. Men jeg har testet 50kg, og da klarer jeg minst 10 repetisjoner, og da er det greit å sette stanga på stativet, men jeg kjenner jeg må jobbe litt. Jeg tør ikke legge på flere kg, men jeg har lyst å teste maksen min. 

Jeg tar 17,5kg i frivekt (manualer i hver hånd). Ta tar jeg 5 rep x 3. Vet ikke hva jeg makser.

Biceps, der jeg henger i et stativ og løfter meg opp, har jeg 15kg ekstra i tillegg til kroppsvekt på 70kg. Triceps dips tror jeg det heter. 

En ting er sikkert, du har bra styrke!

Jeg ville tenkt maks på ca 65, så den kalkulatoren virker fornufig.

Men der du henger i stativ, virker som du mikser litt der. Henger du med hendene oppå et stativ og senker deg ned (dips), eller holder du hendene opp i en stang og heiser deg opp? Og, har du ekstra vekt i tillegg til de 70 i kroppsvekt? Hvordan får du festet 15 kg? I belte?

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Biceps, der jeg henger i et stativ og løfter meg opp, har jeg 15kg ekstra i tillegg til kroppsvekt på 70kg. Triceps dips tror jeg det heter. 

Dette er ganske selvmotsigende.. 

Anonymkode: 9f902...bcb

Skrevet
Trening skrev (7 minutter siden):

En ting er sikkert, du har bra styrke!

Jeg ville tenkt maks på ca 65, så den kalkulatoren virker fornufig.

Men der du henger i stativ, virker som du mikser litt der. Henger du med hendene oppå et stativ og senker deg ned (dips), eller holder du hendene opp i en stang og heiser deg opp? Og, har du ekstra vekt i tillegg til de 70 i kroppsvekt? Hvordan får du festet 15 kg? I belte?

Takk, hyggelig å høre. Jeg har alltid vær en slank jævel son kun løper. På tide med styrke. 

Nææ, jeg uttrykket meg nok feil. Jeg henger i en stativ og senker meg ned. Ja, jeg fester 15kg til et belte rundt hofta. Klarer nok 20kg også, for jeg tar 8x3 med 15kg ekstra. Litt tøff for fremsiden av skuldrene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er ganske selvmotsigende.. 

Ja, skulle være triceps på begge. 

Skrevet
Vitalogy skrev (37 minutter siden):

Du kan bruke 1RM-kalkulatoren på strengthlevel.com . Den gir en pekepinn.

10 reps @ 50 kg oppgis til 66,7 kg. Så kommer det også an på løftehastighet, ikke minst eksentrisk fase. Noen andre momenter spiller også inn, men kalkulatoren gir deg en god pekepinn.

Så flott. Takk! Da skal jeg få testet ut hvis jeg får mulighet. Men 66,7 i benkpress, er det så mye da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så flott. Takk! Da skal jeg få testet ut hvis jeg får mulighet. Men 66,7 i benkpress, er det så mye da?

Kommer an på om du er kvinne eller mann, og høyde/vekt..

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk, hyggelig å høre. Jeg har alltid vær en slank jævel son kun løper. På tide med styrke. 

Nææ, jeg uttrykket meg nok feil. Jeg henger i en stativ og senker meg ned. Ja, jeg fester 15kg til et belte rundt hofta. Klarer nok 20kg også, for jeg tar 8x3 med 15kg ekstra. Litt tøff for fremsiden av skuldrene. 

Det er helt VILLT bra!! Du må ha rå triceps!! Kvinne eller mann?

Gjest Vitalogy
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det var ikke jeg som sa det var mye. 😉

Er du kvinne, så er det bra. Kanskje til og med veldig bra. Er du mann, er det mediokert. 😜 

Skrevet

Hvis du tar 10 reps med 50 kg og kjenner "du må jobbe litt" så ville jeg nok tippa 70 kg maks jeg altså. Spesielt etter å ha trent litt med tyngre vekter og færre reps for å tilpasse nervesystemet litt før en makstest.

Er du helt på felgen på siste rep tipper jeg mer 65 kg 😊

Skrevet
Vitalogy skrev (Akkurat nå):

Det var ikke jeg som sa det var mye. 😉

Er du kvinne, så er det bra. Kanskje til og med veldig bra. Er du mann, er det mediokert. 😜 

Eh? Snakk om å være et rasshøl. For alt du veit kan personen være ung eller så har h*n ikke trent så lenge. 

Gjest Vitalogy
Skrevet

Eh? Snakk om å være et rasshøl. For alt du veit kan personen være ung eller så har h*n ikke trent så lenge. 

Stå opp på riktig bein i morgen, da er det mandag. :)

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men 67,5 kg for en mann i benkpress er jo helt middels, litt under middels. Om man ikke har trent lenge så kan man jo heller ikke forvente noe mer enn middels? 😅

Endret av Sandum.PT
Skivrelief
  • Liker 1
Skrevet
Sandum.PT skrev (5 minutter siden):

Men 67,5 kg for en mann i benkpress er jo helt middels, litt under middels. Om man ikke har trent lenge så kan man jo heller ikke forvente noe mer enn middels? 😅

Riktig. Men uansett så er det unødvendig å kommentere sånne ting. 

Skrevet

Jeg er en slank mann som ikke har trent spesielt med styrke. Jeg trener stort sett utholdenhet, men slenger inn litt styrke etter løpingen. 

Tar meg ikke nær av at 67kg er midt på treet. Jeg er så sterk som jeg er, og kan ikke gjøre så mye med det. Men ser ikke bort fra at jeg går et stykke over 70kg om jeg trener styrke jevnlig etter løpingen. 

• Liker 2
Skrevet

Riktig. Men uansett så er det unødvendig å kommentere sånne ting. 

Det er det jo ikke, når TS spør direkte om er bra eller dårlig. 

Anonymkode: 77a82...4c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er en slank mann som ikke har trent spesielt med styrke. Jeg trener stort sett utholdenhet, men slenger inn litt styrke etter løpingen. 

Tar meg ikke nær av at 67kg er midt på treet. Jeg er så sterk som jeg er, og kan ikke gjøre så mye med det. Men ser ikke bort fra at jeg går et stykke over 70kg om jeg trener styrke jevnlig etter løpingen. 

Du kan faktisk gjøre veldig mye med det med riktig trening 😃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...