AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #1 Skrevet 15. januar 2023 Hei, jeg har et ganske høyt studielån og betaler derfor ned over 4000 kr i mnd på lånet mitt. Dersom jeg betaler inn 300 000 kr på lånet i dag, vil jeg da få lavere regning i mnd siden lånet da er redusert med 300k? Eller blir det samme beløp, men kortere nedbetalingstid? Anonymkode: c4a56...a58
Schmuhu Skrevet 15. januar 2023 #2 Skrevet 15. januar 2023 Har du annen lån som du kan redusere først? 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #3 Skrevet 15. januar 2023 Jeg ville pratet med Lånekassen og hørt der. Det er forøvrig et gunstig lån å ha, ville prioritert annet lån først om fu har det. Anonymkode: 8e5cb...b40 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #4 Skrevet 15. januar 2023 Nei 😅 har kun lånekassen. Og iom at jeg får lavere boliglån i banken pga lånekassen-lånet ønsker jeg å bruke litt av egenkapitalen til å betale ned noe av gjelden. Anonymkode: c4a56...a58
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #5 Skrevet 15. januar 2023 Så du tenker å ta opp boliglån? Da er det ganske dumt å betale ned studielånet, og totalen du vil ende med i lån vil uansett være den samme. Anonymkode: 880c3...f23 1
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 15. januar 2023 #6 Skrevet 15. januar 2023 Henger meg på her og spør: jeg har ca 800k resterende i bolig med 3,3 effektiv rente. jeg har totalt 370k i studiegjeld, hvor 130k av disse ligger på konto da jeg ikke turte investere dem-noe jeg er glad for da nesten alt jeg gjøre ender i minus. takk for råd! Ps. Bruken av «xxxk» er bare for å forkorte, ikke fordi jeg er kul eller snakker med engelsk i norsken. I tillegg skriver jeg på tlf. Så noe feil i grammatikk.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #7 Skrevet 15. januar 2023 Det er aldri lurt å betale inn på studielånet mer enn man må! Bruk heller de pengene på boliglånet eller sett dem inn i globalt index-fond. Men helst ville jeg brukt dem til egenkapital for boliglån. Anonymkode: 969fc...2c3 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #8 Skrevet 15. januar 2023 Takk for tips! Da dropper jeg det Anonymkode: c4a56...a58
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #9 Skrevet 15. januar 2023 Jeg hadde heller satt pengene i bsu, bsu2.0 eller investert på en måte som hensyntar tidshorisonten din Anonymkode: 3b99b...613
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #10 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så du tenker å ta opp boliglån? Da er det ganske dumt å betale ned studielånet, og totalen du vil ende med i lån vil uansett være den samme. Anonymkode: 880c3...f23 😂😂 altså ... Får jo ikke kjøpt bolig for et oppbrukt studielån. Anonymkode: aec8a...10c
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #11 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for tips! Da dropper jeg det Anonymkode: c4a56...a58 Betal ned studielånet ditt nå. Det er bare tull at du ikke skal betale ned på studielånet, så må renten er ferd med å bli det høyeste på mange år. Du kommer betale en rente på 4 % i nærmeste fremtid, da det er bedre å betale ned på studielånet enn ha det på sparekonto til en rente på 3 %. I indeksfond kommer du til å tape 10-20% slik det ble i 2022. Mitt råd er å betale ned studielån, det er trossalt ett lån du skal betale tilbake. Du har trossalt bare studielånet. Anonymkode: ce0ca...6d1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #12 Skrevet 15. januar 2023 Maatte_ha_konto skrev (14 minutter siden): Henger meg på her og spør: jeg har ca 800k resterende i bolig med 3,3 effektiv rente. jeg har totalt 370k i studiegjeld, hvor 130k av disse ligger på konto da jeg ikke turte investere dem-noe jeg er glad for da nesten alt jeg gjøre ender i minus. takk for råd! Ps. Bruken av «xxxk» er bare for å forkorte, ikke fordi jeg er kul eller snakker med engelsk i norsken. I tillegg skriver jeg på tlf. Så noe feil i grammatikk. Hva ligger renta på studielånet på nå? Forøvig ingen problem å investere nå( kjempe godt tidspunkt)eller tidligere. Anonymkode: aec8a...10c
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #13 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva ligger renta på studielånet på nå? Forøvig ingen problem å investere nå( kjempe godt tidspunkt)eller tidligere. Anonymkode: aec8a...10c 3,34 % er lånekasse renten nå. Anonymkode: ce0ca...6d1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #14 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 3,34 % er lånekasse renten nå. Anonymkode: ce0ca...6d1 Med økinger i vente vil jeg tro? Ideelt sett hvis man har muligheten til å betale ned flere hundretusener så gjør man det. Det man evt får i økt boliglån vil man jo på sikt få avkastning av, men det man taper på studielånet er reint tap. Når det er sagt hvis de aktuelle hundretusener står på bus/bsu2 ville jeg vurdert hvor nærstående bolig kjøpet er. Ser selv jeg har rett under 5% rente på bsuen nå så det er jo en ting å tenke på. Anonymkode: aec8a...10c
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #15 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Betal ned studielånet ditt nå. Det er bare tull at du ikke skal betale ned på studielånet, så må renten er ferd med å bli det høyeste på mange år. Du kommer betale en rente på 4 % i nærmeste fremtid, da det er bedre å betale ned på studielånet enn ha det på sparekonto til en rente på 3 %. I indeksfond kommer du til å tape 10-20% slik det ble i 2022. Mitt råd er å betale ned studielån, det er trossalt ett lån du skal betale tilbake. Du har trossalt bare studielånet. Anonymkode: ce0ca...6d1 Ditt råd er et ekstremt dårlig råd og ikke i TS sin beste interesse. Man betaler ikke ned på et billig lån for å ta opp et dyrere lån!!! Anonymkode: eff35...31d 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #16 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ditt råd er et ekstremt dårlig råd og ikke i TS sin beste interesse. Man betaler ikke ned på et billig lån for å ta opp et dyrere lån!!! Anonymkode: eff35...31d " Renten i Lånekassen er markedsstyrt og blir basert på beregninger fra Finanstilsynet. Den flytende renten blir beregnet ut fra et gjennomsnitt av de fem beste tilbudene om boliglån i markedet." folk må slutte å proklamer det du gjør nå, for studielån i generelt dårlige økonomiske tider vil fortsatt være et relativt dyrt lån. Det ene styrer det andre, er boliglånet dyr ja så er studielånet også det. Anonymkode: aec8a...10c
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #17 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): " Renten i Lånekassen er markedsstyrt og blir basert på beregninger fra Finanstilsynet. Den flytende renten blir beregnet ut fra et gjennomsnitt av de fem beste tilbudene om boliglån i markedet." folk må slutte å proklamer det du gjør nå, for studielån i generelt dårlige økonomiske tider vil fortsatt være et relativt dyrt lån. Det ene styrer det andre, er boliglånet dyr ja så er studielånet også det. Anonymkode: aec8a...10c Hvis du da i tillegg kalkulerer inn gevinsten av å ha bolig og boliglån kontra tapet av å beholde et lån du allerede har brukt så skjønner du jo at det selvfølgelig er mere lønnsomt å ha et lån til 0.5-1.5 % høyre rente + gevinst i bolig kontra alternativt et boliglån og et studielån. Anonymkode: aec8a...10c
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #18 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 😂😂 altså ... Får jo ikke kjøpt bolig for et oppbrukt studielån. Anonymkode: aec8a...10c Hva mener du nå? Hvis ts for eksempel har 500 000 i studielån og 300 000 i banken og vurderer å kjøpe bolig. Da vil hun jo måtte låne mer på boligen hvis hun bruker pengene til å betale ned studielånet. Hun vil få mer boliglån ja, men studielån er alltid det gunstigste lånet og bør betales ned sist. Anonymkode: 880c3...f23
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #19 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du da i tillegg kalkulerer inn gevinsten av å ha bolig og boliglån kontra tapet av å beholde et lån du allerede har brukt så skjønner du jo at det selvfølgelig er mere lønnsomt å ha et lån til 0.5-1.5 % høyre rente + gevinst i bolig kontra alternativt et boliglån og et studielån. Anonymkode: aec8a...10c Tullprat. Studielånet er det billigste lånet man kan ha. Hvilket annet lån gir deg rentefritak hvis du er i visse livssituasjoner? https://www.smartepenger.no/lan/316-rad-om-studielan Anonymkode: eff35...31d
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #20 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): " Renten i Lånekassen er markedsstyrt og blir basert på beregninger fra Finanstilsynet. Den flytende renten blir beregnet ut fra et gjennomsnitt av de fem beste tilbudene om boliglån i markedet." folk må slutte å proklamer det du gjør nå, for studielån i generelt dårlige økonomiske tider vil fortsatt være et relativt dyrt lån. Det ene styrer det andre, er boliglånet dyr ja så er studielånet også det. Anonymkode: aec8a...10c Ta med hele teksten da. Rentene i Lånekassen er markedsstyrte og blir fastsatt på grunnlag av et gjennomsnitt av de fem beste tilbudene om boliglån i markedet. Dette gjennomsnittet kalles basisrenten. Fra basisrenten blir det trukket 0,15 prosentpoeng. Denne fremgangsmåten gjelder både flytende og faste renter i Lånekassen. Studielånet har i tillegg andre fordeler som gjør det mye mer gunstig enn et boliglån. Det slettes når du dør, du kan få redusert/slettet gjelden dersom du blir ufør, og du kan når som helst få inntil 36 betalingsutsettelser. Du kan også få slettet renter i gitte situasjoner. Studielånet er det siste lånet man skal kvitte seg med. Anonymkode: d06d0...9b8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå