AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #1 Skrevet 15. januar 2023 Her inne på forumet dukker opp tråder nesten hver dag der en individ deler sin erfaring om enten partner ikke vil ha sex med hen, eller at hen føler sexpress av partner. Etterhvert flør det in med innvendinger fra andre brukere og konklusjonen som oftest er at sex med partner er ikke viktig i det hele tatt men på samme tid er det så hellig at den som ikke ønsker sex kan ikke tenke seg at den andre part har sex med andre mennesker enn seg selv — ergo, partner skal ikke ha sex — punktum finale. Hvordan kan sex være viktig og ikke viktig samtidig — Schrödingers katt? Anonymkode: 4d0fd...391 4 2
Kompetent Skrevet 15. januar 2023 #2 Skrevet 15. januar 2023 Kanskje det er viktig å føle man kontrollerer partnerens seksualitet, noe man kan gjøre ved å nekte partneren tilgang, mens man gjør det klart at å ha sex med andre er en dødssynd. 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #3 Skrevet 15. januar 2023 Kompetent skrev (5 minutter siden): Kanskje det er viktig å føle man kontrollerer partnerens seksualitet, noe man kan gjøre ved å nekte partneren tilgang, mens man gjør det klart at å ha sex med andre er en dødssynd. Det er faktisk min konklusjon. Men jeg er sikker på at noen har en annen forklaring. Hilsen Ts. Anonymkode: 4d0fd...391 1
Virrevirrevapp Skrevet 15. januar 2023 #4 Skrevet 15. januar 2023 Det er vel så enkelt som at noen har ekstreme lav/høy lyst, og at resten gjerne får mer/mindre lyst etter hvor bra forholdet er. 2
Fremmed fugl Skrevet 15. januar 2023 #5 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her inne på forumet dukker opp tråder nesten hver dag der en individ deler sin erfaring om enten partner ikke vil ha sex med hen, eller at hen føler sexpress av partner. Etterhvert flør det in med innvendinger fra andre brukere og konklusjonen som oftest er at sex med partner er ikke viktig i det hele tatt men på samme tid er det så hellig at den som ikke ønsker sex kan ikke tenke seg at den andre part har sex med andre mennesker enn seg selv — ergo, partner skal ikke ha sex — punktum finale. Hvordan kan sex være viktig og ikke viktig samtidig — Schrödingers katt? Anonymkode: 4d0fd...391 Katten i Schrödingers tankeeksperiment, den kunde vøre død eller levende. De to ulike alternativene utelukket hverandre basert i formal logiske lover. Kan ikke se at ditt eksempel har det samme i seg. Men skal ta en Schrödinger. La oss si et en mann og en kvinne er på en lang reise i verdensrommet. Reisen er så lang at mannen vet at han ikke kommer å møte noen annen kvinne mer i sitt liv. Han er 45 år. Kvinnen har reiser med er hans datter. Hvis mannen ikke prøver å ha sex, inklusive voldtar sin datter... betyr det at sex ikke er viktig for han? Selvfølgelig ikke. Beklager men ser ikke katten, men et retorisk triks. 6 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #6 Skrevet 15. januar 2023 Virrevirrevapp skrev (31 minutter siden): Det er vel så enkelt som at noen har ekstreme lav/høy lyst, og at resten gjerne får mer/mindre lyst etter hvor bra forholdet er. La oss si at dette gjelder der en av partene har gitt opp sex. Alt funker fint i driften av familien as. Alle bidrar i å rydde. Fint forhold på alle kanter, bare utenom sex og ingen vilje til å finne løsning. Anonymkode: 4d0fd...391
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #7 Skrevet 15. januar 2023 Kompetent skrev (2 timer siden): Kanskje det er viktig å føle man kontrollerer partnerens seksualitet, noe man kan gjøre ved å nekte partneren tilgang, mens man gjør det klart at å ha sex med andre er en dødssynd. Men det er viktig. Det kan få store konsekvenser om man ligger rundt utenfor forholdet. Anonymkode: 1fd0b...257 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #8 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): La oss si at dette gjelder der en av partene har gitt opp sex. Alt funker fint i driften av familien as. Alle bidrar i å rydde. Fint forhold på alle kanter, bare utenom sex og ingen vilje til å finne løsning. Anonymkode: 4d0fd...391 Fint er ofte en sannhet med modifikasjoner. Det emosjonelle i familien skal også "driftes". Anonymkode: 5169f...fe3 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #9 Skrevet 15. januar 2023 Det at man har lav sexlyst og sjelden blir kåt, betyr jo ikke automarisk at man synes at sex ikke er viktig i forholdet? Er hyppighet eneste kriterium for hvor viktig man synes fysisk nærhet er? Anonymkode: 97002...732 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #10 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er hyppighet eneste kriterium for hvor viktig man synes fysisk nærhet er? Anonymkode: 97002...732 Det er de som sier sex er flott de 10 gangene i året det skjer. Men da har ikke akkurat sex noen selvsagt plass i forholdet. Anonymkode: 5169f...fe3 2
Fremmed fugl Skrevet 15. januar 2023 #11 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er de som sier sex er flott de 10 gangene i året det skjer. Men da har ikke akkurat sex noen selvsagt plass i forholdet. Anonymkode: 5169f...fe3 Hvor går grensen... 1000 ganger... 100 ganger... 10 ganger... ? 3
ClausSaus Skrevet 15. januar 2023 #12 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Her inne på forumet dukker opp tråder nesten hver dag der en individ deler sin erfaring om enten partner ikke vil ha sex med hen, eller at hen føler sexpress av partner. Etterhvert flør det in med innvendinger fra andre brukere og konklusjonen som oftest er at sex med partner er ikke viktig i det hele tatt men på samme tid er det så hellig at den som ikke ønsker sex kan ikke tenke seg at den andre part har sex med andre mennesker enn seg selv — ergo, partner skal ikke ha sex — punktum finale. Hvordan kan sex være viktig og ikke viktig samtidig — Schrödingers katt? Anonymkode: 4d0fd...391 Dette er selve essensen i absurditeten: Sex skal liksom være så viktig at det for guds skyld må holdes innen forholdet, og så samtidig ikke viktig nok til å faktisk has i forholdet…? Slikt er bare bullshit. Ren gaslighting. Og skal selvfølgelig ignoreres. 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #13 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er de som sier sex er flott de 10 gangene i året det skjer. Men da har ikke akkurat sex noen selvsagt plass i forholdet. Anonymkode: 5169f...fe3 Så hvor hyppig mener du at folk må ha sex for at du skal tro på at sexlivet deres er viktig for dem? Er det du som definerer hva som er godkjent hyppighet for alle? Betyr dobbel hyppighet at de har det dobbelt så bra sammen? Anonymkode: 97002...732 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #14 Skrevet 15. januar 2023 Analogien passer ikke og logikken holder ikke. Problemet derimot, er reelt. Viktig og ikke viktig er ikke riktig. Selvfølgelig er sex alltid viktig. Det er viktig å ikke ha sex når den ene ikke har lyst. Hvis det ikke hadde vært viktig, kunne de like gjerne hatt sex. Logikken holder heller ikke. Kan vise med samme terminologi, men annet eksempel. -Det er ikke viktig for meg at vi dreper katter i vårt samliv. Vi kan ha et helt fint samliv uten å drepe katter. -Men da kan vel jeg gå å drepe katter sammen med naboen? -Nei, det er viktig for meg og vårt forhold at du ikke dreper katter. Problemet er dermed reelt, og er vanskelig å løse og vanskelig å forstå. Anonymkode: c945f...7b8 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #15 Skrevet 15. januar 2023 Hvis partneren din ikke vil ha sex med deg (av andre grunner enn sykdom, asexualitet etc) så er det du som er problemet. Hvis man ikke vil deale med det så får man slå opp, ikke være utro. Man kan såklart spørre om hva tankene rundt åpent forhold er, men da må man også godta at forholdet enten tar slutt eller at det blir et ja. Og du kan da heller ikke være sur om hu får mer sex med andre menn, enn du får med andre damer. Anonymkode: 61226...505
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #16 Skrevet 16. januar 2023 Fremmed fugl skrev (6 timer siden): Hvor går grensen... 1000 ganger... 100 ganger... 10 ganger... ? For meg går grensa et sted, for en annen person kanskje et annet sted. Anonymkode: 5169f...fe3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #17 Skrevet 16. januar 2023 ClausSaus skrev (4 timer siden): Dette er selve essensen i absurditeten: Sex skal liksom være så viktig at det for guds skyld må holdes innen forholdet, og så samtidig ikke viktig nok til å faktisk has i forholdet…? Slikt er bare bullshit. Ren gaslighting. Og skal selvfølgelig ignoreres. Nei. Gaslighting er det ikke nødvendigvis. Ta eksempel med meg og eksen. Jeg klandret meg selv lenge fordi jeg var blitt avvisende mot ham seksuelt. Han var jo snill og grei og gjorde husarbeid, og vi hadde et aktivt sexliv i mange år før dette, så hvorfor? I ettertid har jeg skjønt at kroppen min skjønte at han var mentalt ute av forholdet lenge før hjernen min gjorde det. Jeg/kroppen var rett og slett uvillig til sex med mann som ikke lenger elsket meg. Nå hadde nok også hjernen en mistanke, for jeg husker jeg tok opp ting med mannen som at han var tidvis fjern, kysset meg rart osv (fra før vi hadde lite sex). Men han benektet at han egentlig var langt vekk mentalt, tvert imot la han fram "bevis" på ønsker om felles framtid. Men da han så gikk og fortalte at han hadde "ønsket seg ut i x mnd", la jeg sammen 2 og 2 og fikk 4. Anonymkode: 5169f...fe3 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #18 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så hvor hyppig mener du at folk må ha sex for at du skal tro på at sexlivet deres er viktig for dem? Er det du som definerer hva som er godkjent hyppighet for alle? Betyr dobbel hyppighet at de har det dobbelt så bra sammen? Anonymkode: 97002...732 Hvis begge parter er kjempefornøyd med månedlig sex, spiller det ingen rolle for meg om de kaller det at sex er viktig eller uviktig for dem. Det er de selv som skal være komfortabel med beskrivelsene. Har ikke egentlig noen reelle samtaler med folk om dette ut over at noen venner med små barn klager over at de ikke får hatt seg så ofte fordi begge er slitne, da har jeg vel sagt noe sånt som at det nok er lurt å prioritere hvile/søvn og at libido trolig kommer tilbake når de får sovet nok. Hvis denne personen som uttaler at sex er viktig for dem og vil ha sex ca. månedlig, derimot er min egen kjæreste, så vil jeg neppe oppleve at det er god match med meg. Min kjære og jeg har ikke identisk libido, mitt er mye høyere enn hans, men jeg opplever nok at sex likevel er viktig nok for ham. Og at i perioder hvor vi har mer sex, er det fordi vi/han har det enda bedre. Anonymkode: 5169f...fe3
Fremmed fugl Skrevet 16. januar 2023 #19 Skrevet 16. januar 2023 ClausSaus skrev (7 timer siden): Dette er selve essensen i absurditeten: Sex skal liksom være så viktig at det for guds skyld må holdes innen forholdet, og så samtidig ikke viktig nok til å faktisk has i forholdet…? Slikt er bare bullshit. Ren gaslighting. Og skal selvfølgelig ignoreres. Jeg er sikker på at min kone hadde sagt "du kan ha sex med andre" hvis hun av fysiologiske eller psykologiske grunner ikke hadde klart å ha sex med meg mer. Jeg er nok så sikker på at jeg hadde sagt "Takk, men nei takk". Du syns sikkert jeg er en raring, kanskje til og med en tulling. Men vi mennesker er ulike. 4
ClausSaus Skrevet 16. januar 2023 #20 Skrevet 16. januar 2023 (endret) Fremmed fugl skrev (13 minutter siden): Jeg er sikker på at min kone hadde sagt "du kan ha sex med andre" hvis hun av fysiologiske eller psykologiske grunner ikke hadde klart å ha sex med meg mer. Jeg er nok så sikker på at jeg hadde sagt "Takk, men nei takk". Du syns sikkert jeg er en raring, kanskje til og med en tulling. Men vi mennesker er ulike. Nei, hvorfor skulle jeg synes det? Hvis dette er ditt valg, hva er da problemet? Men jeg håper jo du ikke sliter med å se forskjellen på at du bestemmer deg for noe slikt og at hun prøver seg på å tvinge gjennom et «Du får ikke sex med meg og du skal heller ikke ha sex med noen andre» – som er det vi diskuterer. For dette er to veldig forskjellige ting. Endret 16. januar 2023 av ClausSaus 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå