Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! VG1 elev her. Er nå ferdig med første termin, og ser at karakterene mine har falt ganske mye sammenlignet med 10. klasse. Har til nå bare klart å få femere i avgangsfagene, men trenger seks i alle avgangsfag ettersom jeg skal studere medisin og det er det som trengs for å oppnå karaktersnittet for å komme inn. Har dere noen tips for å få dette til? Setter virkelig pris på tips og personlige erfaringer. 

Skrevet

Da må du jobbe med fagene og tette hullet mellom 5 og 6. 

Anonymkode: f2d57...262

• Liker 1
Skrevet

Hadde samme problem. Jeg måtte rett og slett gi avkall på svært mye fritid og sosialt. Jeg klarte rett og slett ikke å få 6 i alt uten å bruke ekstremt med tid. Jobbet ikke under vgs, og fikk heldigvis støtte av foreldrene mine i det siden de visste hva målet var og de visste jeg jobbet hardt for å komme dit. Det berømte norskfaget var det som krevde mest selv om språk egentlig er mitt sterkeste felt.

Anonymkode: 517bc...bbb

Skrevet

Du skal ha fått vurdering fra hver enkelt faglærer der det står hva de ønsker for at du skal kunne få høyere måloppnåelse i faget. 

Om det er mer faglig riktighet, mer diskusjon/refleksjon, mer tilstedeværelse, høyere ytelse... 

• Liker 1
Skrevet

Les læreplanene og vurderingskriteriene. Hele tiden sjekk din egen kunnskap opp mot hva læreplanen sier at du skal kunne. Knytt sammenhenger mellom de ulike fagene og bruk dem på tverrs. Følg med i samfunnet rundt deg og finn ut hvordan du kan benytte dagsaktuelle tema inn mot undervisningen og oppgavene du får (det vil være veldig nyttig og relevant til spesielt muntlig eksamen). Ikke begrens deg til skolepensum, søk etter andre kilder og bruk dem aktivt.

De de er ute etter på 6-ernivå er sammenhenger og evnen til refleksjon. 

Finn ut hva som fungerer for deg, hvordan du kan fremheve dine sterke sider og kompensere for dine svake sider.

Fokuser på avgangsfagene hvis du må prioritere. 

Og lær deg studieteknikk!

Anonymkode: e1f4c...31c

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke seksere i alle avgangsfag, nei. Men selvsagt så mange som mulig. 
Først bør du ta en runde med deg selv og være brutalt ærlig, og se på om det er noen fag du i praksis ikke vil få sekser i uansett. For meg var det for eksempel fag som tysk, gym og R1/R2. Da bør man konsentrere seg om de fagene hvor det ER realistisk med en sekser, og heller bare legge akkurat nok tid og energi inn i de fagene til å få en femmer. 
Så må du, for de andre fagene, finne ut hva det er som gjør at du får femmer og ikke sekser nå. Hva er det du mangler? Ofte må man ikke jobbe MER eller lese MER, man må jobbe eller lese smartere. Det er ikke nok å bare gulpe opp kunnskap. Forstår du det? Kan du anvende det? Ser du sammenhengene? 

Anonymkode: c2ce1...fd8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Snakk med lærerne dine, konkret, hva ønsker de for å vippe deg opp? Og vær ærlig om at du skal studere medisin. Jeg så at våre lærere alltid ga litt mer til de som hadde konkrete planer (lærere er jo også mennesker og har ikke lyst til å ødelegge fremtiden din liksom), og i tillegg, be om ny vurdering på alle ting du ikke får seks på.

• Liker 2
Skrevet

Snakk med lærerne og spør hva som skal til for å vippe deg opp. Konsentrer deg om de fagene som er avgangsfag og gi litt slipp på de andre

Anonymkode: 0a510...0bc

Skrevet

Du må jo bli VELDIG god venn med lærerne, hvis ikke har du ikke en sjanse.

Anonymkode: fa094...333

Skrevet

Snakk med lærerne, men ofte betyr 5 at du kan alt mens 6 betyr at du kan bruke dette selvstendig, til å diskutere noe i lys av noe annet osv. Viser dyp forståelse, selvstendig bruk, gjøre det til ditt eget, stille spørsmål ved ting som ikke gir mening, vise utvikling. Akkurat hvordan dette er for deg varierer etter fag, tradisjon, lærer, skole osv.

Anonymkode: f3efb...a35

• 4 måneder senere...
Skrevet (endret)
On 1/15/2023 at 4:09 PM, AnonymBruker said:

Hadde samme problem. Jeg måtte rett og slett gi avkall på svært mye fritid og sosialt. Jeg klarte rett og slett ikke å få 6 i alt uten å bruke ekstremt med tid. Jobbet ikke under vgs, og fikk heldigvis støtte av foreldrene mine i det siden de visste hva målet var og de visste jeg jobbet hardt for å komme dit. Det berømte norskfaget var det som krevde mest selv om språk egentlig er mitt sterkeste felt.

Anonymkode: 517bc...bbb

Endret av soso22
Skrevet
On 1/15/2023 at 3:54 PM, soso22 said:

Hei! VG1 elev her. Er nå ferdig med første termin, og ser at karakterene mine har falt ganske mye sammenlignet med 10. klasse. Har til nå bare klart å få femere i avgangsfagene, men trenger seks i alle avgangsfag ettersom jeg skal studere medisin og det er det som trengs for å oppnå karaktersnittet for å komme inn. Har dere noen tips for å få dette til? Setter virkelig pris på tips og personlige erfaringer. 

Heisann! Takk for alle svar og tips. Har følgt mange av rådene jeg fikk her, og ville meddele at jeg fikk til målet mitt i alle fag, utenom matte :)))

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...