AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #1 Skrevet 15. januar 2023 Jeg har en snart treåring som overhodet ikke følger beskjeder eller stopper når vi sier nei. For eksempel, ikke hell ut melken på gulvet, ligg i ro mens vi bytter bleie, ikke slå, ikke løp ut i veien osv osv. Er alle barn sånn? Han er sånn i barnehagen også. Han synes det er veldig morsomt å "tøyse" og jeg tror han synes det er morsomt og tøys å ikke gjøre det vi sier. Vi prøver å følge litt sånn circle of security, Hedvig Montgomery tankegang med å irettesette heller enn å kjefte, men hverken sånne milde metoder eller å faktisk bli litt sint og kjefte hjelper. Det hjelper heller ikke å forklare at vi ikke synes det er morsomt. Det blir litt sånn at vi kvier oss for å finne på gøye ting for det blir bare styr. Har noen tips? Er ikke COS kurs tilgjengelig her . Anonymkode: 11cd0...638
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #2 Skrevet 15. januar 2023 Forsøk å fortelle barnet hva det skal gjøre, og ikke hva det ikke skal gjøre. F. eks. Ro ned barnet, få øyekontakt og si: Jeg vil at du ligger rolig mens jeg skifter bleie. Barnet vil mest sannsynlig tulle likevel, men gjennomfør bleieskiftet og ignorer tull i størst mulig grad. Etterhvert vil nok barnet slutte å tulle, for det er jo i hovedsak ute etter oppmerksomhet. I forkant kan du heller spørre om barnet kan hente en ny bleie, bære noen klær selv og generelt føle at det hjelper til. Snakk rolig med barnet hele veien om dagligdagse ting, ros når det hjelper til. I starten blir det nok bare tull og kaos, men når du ignorer dårlig oppførsel en periode, vil det sakte men sikkert gå over. I starten vil nok ikke barne hjelpe til med å bære bleie, dekke på/ av bordet, bære et klesplagg fra bilen og opp selv (føle seg til nytte). Men etter å ha spurt, og barnet isteden vil tulle - gjør det selv, og ignorer barnets tull. Da blir det ikke morsomt. Helle ut melk: Forsøk å få barnet til å hjelpe deg med å ta melkekartongen ut av kjøleskapet, sett på koppen sin selv. (kanskje også generelt bidra på slike småting) La det forsøke å helle oppi glasset selv fra kartongen, hvis det er lite melk i kartongen. Skryt av barnet når det hjelper til. Slå: Ha nulltoleranse! Si hardt fra med en gang! «NEI, du får IKKE slå meg». Se barnet strengt i øynene mens du sier det. Barnet vil mest sannsynlig vri seg unna og ta øynene bort fra deg, men dette er effektivt. Når det slår, reager sporentreks! Lykke til! Anonymkode: 019eb...535 1
PepsiMinus Skrevet 15. januar 2023 #3 Skrevet 15. januar 2023 Helt vanlig. Når vi gikk gjennom den perioden, måtte vi slutte med å gi oppmerksomhet til den uønskede oppførselen, men heller ikke ignorere. For oss gjorde ignorering det bare værre. Prøv å være litt føre var - skal dere gjøre noe som kan utløse uønsket oppførsel, må dere kanskje gjøre om det dere bruker å si/gjøre. Feks dette med å søle melk på gulvet. La barnet fylle melk i egen kopp (og gi masse oppmuntring og ros), og ikke gi mye melk. Søler barnet mens det fyller? Vent til det er ferdig, og så sier dere enkelt at da må vi vaske/tørke opp. Ikke si oi eller noe. Og la barnet tørke opp. 1
Jocelynn Skrevet 15. januar 2023 #4 Skrevet 15. januar 2023 For ønsket atferd: Gi ros og oppmerksomhet, For uønsket atferd: Ingen nevneverdig oppmerksomhet, eller en kort forklaring på at det ikke er greit -og hvorfor. For uakseptabel atferd: se barnet i øynene og vær moderat streng. Et barn som ikke er vant med strenge foreldre reagerer ofte på moderat streng forelder, er min erfaring. Ellers er nok å tøyse/strekke grenser en del av barns naturlige utvikling. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå