Gå til innhold

Hvorfor har matbutikkene nesten identiske priser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Matbutikkene har stort sett helt like priser, kanskje en krone forskjell, maks. Hvorfor er det sånn? Kan det finnes andre forklaringer enn prissamarbeid og juks?

Anonymkode: feb5c...d2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Monopol

Anonymkode: 723a7...42c

• Liker 2
Skrevet

Det er for lite konkurranse, rett og slett. De følger hverandre tett, kanskje alt for tett, men ikke sikkert det er så lett å finne noe å ta dem på rent juridisk. Kjedene har blitt for store, med politikernes velsignelse.

• Liker 7
Skrevet

Det er fordi det er mangel på reel konkurranse. Og det er befolkningens skyld at det har blitt sånn fordi vi - kollektivt - nekter å bruke de få som har prøvd seg med etableringen som - over tid - ville skapt reel konkurranse på pris, utvalg og kvalitet.

Nevner Lidl her. De kunne veltet om på hele dette systemet. Tysk monsterkapital med stålvilje til å lykkes. Men nordmenn nektet plent å handle der. Det var mye viktigere å gjøre noen få utvalgte kjedeeiere søkkrike på vårt matforbruk.

• Liker 6
Skrevet

Fordi de følger etter hverandre,  og forsøker å selge så dyrt som mulig uten å være dyrere enn konkurrentene 

• Liker 3
Skrevet

Konkurransetilsynet er tafatte og gjør ikke jobben sin. Og så er vi hjernevaska til å tro at kapitalisme er eneste brukbare vei, men kjedene er kjempegriske og driver med ulovlig prissamarbeid, aka monopol.

Fenomenet skjøt fart under koronaen, og Konkurransetilsynet gjorde ikke noe da, og ikke noe nå.

Anonymkode: 191c3...2af

• Liker 2
Skrevet

Om en om det hadde vært store forskjeller, hvor ville du handlet? Den billigste så klart! De legger seg så høyt de kan, men ikke så langt fra konkurrentene for de må jo ha kunder.

Anonymkode: 2bdb3...3da

• Liker 1
Gjest CatPerson123
Skrevet

De kjøper ofte det de selger for lignende priser, så de selger det rundt en viss pris for at de skal få penger ut av det, men at vi skal kjøpe det. Hverken for billig for dem, eller for dyrt for oss

Og vil jo selge alt billigere enn andre uten å miste penger. Derfor er det kanskje bare et par kroner billigere.

Skrevet

VGs matbørs

Anonymkode: f28c4...a07

Skrevet

Fordi matvarebransjen er mafia....

Anonymkode: e2c29...909

• Liker 1
Skrevet

Alle kjedene har ansatte som har som jobb å sjekke prisene til konkurrentene, og som personen over meg sier: matbørsen. Alle setter ned prisene på varer som sannsynligvis havner på matbørsen.

• Liker 2
Skrevet
9 hours ago, A-hunter said:

Det er fordi det er mangel på reel konkurranse. Og det er befolkningens skyld at det har blitt sånn fordi vi - kollektivt - nekter å bruke de få som har prøvd seg med etableringen som - over tid - ville skapt reel konkurranse på pris, utvalg og kvalitet.

Nevner Lidl her. De kunne veltet om på hele dette systemet. Tysk monsterkapital med stålvilje til å lykkes. Men nordmenn nektet plent å handle der. Det var mye viktigere å gjøre noen få utvalgte kjedeeiere søkkrike på vårt matforbruk.

Hovedårsaken til at LIDL ga opp var jo de enorme importavgiftene vi har på enkelte matvarer her i landet

Anonymkode: e6209...2c0

Gjest Adobyen
Skrevet
A-hunter skrev (9 timer siden):

Jeg savner Lidl, men har handlet en del i Lidl-butikkene i Danmark. Masse gøy og billig, men sortimentet er litt annerledes og folk er vanedyr.  Dessuten så etablerte de seg ofte litt utenfor sentrum og kundene vendte seg ikke helt til dem.  Vi skulle virkelig hatt flere slike butikker…

Skrevet

Jeg ser at det er stor forskjell på f eks Coop og Rema. Rema er ofte ca 5 kroner billigere, ihvertfall på mange av produktene jeg handler. Og Kiwi skal visst være enda billigere enn Rema.

Anonymkode: a04cf...bfd

Skrevet
Adobyen skrev (4 timer siden):

Jeg savner Lidl, men har handlet en del i Lidl-butikkene i Danmark. Masse gøy og billig, men sortimentet er litt annerledes og folk er vanedyr.  Dessuten så etablerte de seg ofte litt utenfor sentrum og kundene vendte seg ikke helt til dem.  Vi skulle virkelig hatt flere slike butikker…

Jeg savner også Lidl, følte jeg var i syden hver gang jeg gikk inn der 😀 Var også mer spennende enn de andre kjedelige butikkene.

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i at butikkene har omtrent samme priser. Unngår å handle på visse butikker fordi det er mange kroner dyrere enn andre.

• Liker 1
Skrevet

De konkurrerer, helt lovlig og åpenlyst. Har du noen gang lagt merke til de som går rumdt i butikkene sivil kledd og scanner nesten alle varene? Sånn typisk tidlig på formiddagen når det ikke er så mye folk. Det er folk som gjerne jobber for ‘Norgesgruppen og som har som jobb å sammenligner varer for å holde konkurransedyktige priser. 

Anonymkode: 9a409...e60

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Kjenner meg ikke igjen i at butikkene har omtrent samme priser. Unngår å handle på visse butikker fordi det er mange kroner dyrere enn andre.

Jeg tenker på at Kiwi, Rema og Extra er de 3 rimeligste, med veldig like priser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Matbutikkene har stort sett helt like priser, kanskje en krone forskjell, maks. Hvorfor er det sånn? Kan det finnes andre forklaringer enn prissamarbeid og juks?

Anonymkode: feb5c...d2a

Fordi Norsk dagligvare bransje i praksis er kartell virksomhet. Vi har bare illusjonen av valg. Markedet er i all hovedsak delt mellom tre aktører, disse eier også distribusjon og deler av matproduksjon. 

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, K.B. said:

Fordi Norsk dagligvare bransje i praksis er kartell virksomhet. Vi har bare illusjonen av valg. Markedet er i all hovedsak delt mellom tre aktører, disse eier også distribusjon og deler av matproduksjon. 

Oligarki er antakelig en passende beskrivelse.

Anonymkode: d2792...747

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...