AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #1 Skrevet 15. januar 2023 Jeg har et barn som er en kamp å få meg seg hjem fra barnehagen. Derfor har dette med henting blitt noe som jeg daglig gruer meg til i hverdagen, og jeg lurer på om det finnes håp for at dette blir bedre når barnet begynner på skole? Dere som har opplevd utfordringer med å hente i bhg, hvordan har det vært å hente når barnet har begynt på skolen? Tenker barnet kanskje vil gå et par dager i uken på SFO om hen ønsker det, men ikke hver dag, da vi ikke har behov for det. Anonymkode: 93ec8...773
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #3 Skrevet 15. januar 2023 Sofakona skrev (2 minutter siden): Hvor gammel er barnet 4,5. Anonymkode: 93ec8...773
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #4 Skrevet 15. januar 2023 Hvordan foregår hentingen? Hva blir sagt og gjort? Det kan jo være småting som du ikke tenker over engang som gjør det vanskeligere å få med seg barnet. Anonymkode: c0342...c76
Surriball Skrevet 15. januar 2023 #5 Skrevet 15. januar 2023 På SFO lærer de jo å gå hjem selv etter hvert. De blir plutselig mye mer modne når de begynner på skolen, for det er mye høyere forventninger til dem. 4
PepsiMinus Skrevet 15. januar 2023 #6 Skrevet 15. januar 2023 Til barnet var ca 5 år, så var det vanskelig både å levere å hente. Det siste året gikk ting bedre, og på skolen har det ikke vært noe problem i det hele tatt. Om henting er vanskelig, så ta en prat med barnehagen og se om de er noe dere kan endre. Hos oss gjorde covid alt lettere, for da måtte barnet avslutte leken og komme ut i gangen hvor vi foreldrene ventet. Det var mye vanskeligere når vi måtte inn på avdelingen for å hente. Var mye slåing og roping, og ikke minst nekting av påkledning, en stund, så vi og barnehagen hadde flere samtaler hvor vi prøvde ut ulike metoder. Husker ikke helt hva som funket, men snakk med barnehagen! De har nok vært gjennom flere slike situasjoner og har noen råd.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #7 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har et barn som er en kamp å få meg seg hjem fra barnehagen. Derfor har dette med henting blitt noe som jeg daglig gruer meg til i hverdagen, og jeg lurer på om det finnes håp for at dette blir bedre når barnet begynner på skole? Dere som har opplevd utfordringer med å hente i bhg, hvordan har det vært å hente når barnet har begynt på skolen? Tenker barnet kanskje vil gå et par dager i uken på SFO om hen ønsker det, men ikke hver dag, da vi ikke har behov for det. Anonymkode: 93ec8...773 Det skal ikke være en kamp hver dag å hente barnet i barnehagen. Da må du ta noen grep. Snakk med personalet og be om råd. Lag avtaler som fungerer. Anonymkode: 9e41f...de7 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #8 Skrevet 15. januar 2023 Min eldste ville aldri hjem fra barnehagen, var som regel alltid et strev å få han ut porten. Han er 8 år nå og vil fortsatt ikke hjem fra SFO 😅 han er alltid "midt i noe" og det passer aldri når jeg kommer. Har ved noen anledninger måtte slepe han med meg fra der også. Nå har jeg ordnet det slik at jeg legger inn beskjed i appen om at han kan gå til porten klokken da og da, så venter jeg og lillesøster i bilen. Da kommer han utrolig nok på 5 min. Lillesøster blir alltid glad når jeg henter i barnehagen 😅 Anonymkode: 5481c...e15
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #9 Skrevet 15. januar 2023 Ser at enkelte førsteklassinger er utfordrende å hente på SFO, men de fleste modnes enormt til 2. klasse. Anonymkode: af3c0...cea 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #10 Skrevet 15. januar 2023 SFO på ettermiddagen er gratis for 1. og 2. klassinger, og da er det UTROLIG dumt å nekte barnet dette. Alle andre er på SFO og det er der barnet vil ha mulighet til å leke med klassekamerater og finne venner. Jeg synes for øvrig at det var mye verre å hente på SFO enn i barnehagen. Jeg virkelig HATET å hente på SFO, mye fordi de var spredt rundt på hele skolen og jeg måtte bruke mye tid på å lete etter ungen min, og han var så stor at han selv kunne fortelle om dagen sin og derfor hadde jeg null behov for å snakke med ansatte på SFO. Anonymkode: 346d7...d0a 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #11 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har et barn som er en kamp å få meg seg hjem fra barnehagen. Derfor har dette med henting blitt noe som jeg daglig gruer meg til i hverdagen, og jeg lurer på om det finnes håp for at dette blir bedre når barnet begynner på skole? Dere som har opplevd utfordringer med å hente i bhg, hvordan har det vært å hente når barnet har begynt på skolen? Tenker barnet kanskje vil gå et par dager i uken på SFO om hen ønsker det, men ikke hver dag, da vi ikke har behov for det. Anonymkode: 93ec8...773 Det er velidg greit å ha en 100% plass for da kan barnet gå i SFO når det passer deg, dersom du har det mindre alternativet får du tildelt låste dager og tider. Anonymkode: 08574...142
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #12 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er velidg greit å ha en 100% plass for da kan barnet gå i SFO når det passer deg, dersom du har det mindre alternativet får du tildelt låste dager og tider. Anonymkode: 08574...142 Det kommer veldig an på. På sfo jeg jobber er det ukke tildelte dager for halv plass. Anonymkode: c19fe...c5b
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #13 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan foregår hentingen? Hva blir sagt og gjort? Det kan jo være småting som du ikke tenker over engang som gjør det vanskeligere å få med seg barnet. Anonymkode: c0342...c76 Barnet er slik uansett hvem som henter. Har vært i dialog med barnehagen. Blitt enige om at de skal forberede barnet på når jeg kommer, men har ikke funket særlig bra så langt. Ts Anonymkode: 93ec8...773
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #14 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det skal ikke være en kamp hver dag å hente barnet i barnehagen. Da må du ta noen grep. Snakk med personalet og be om råd. Lag avtaler som fungerer. Anonymkode: 9e41f...de7 Det er ikke en kamp hver dag i form av at hen hyler og slår seg vrang. Men at hen ofte ikke er klar for å bli hentet (uansett når jeg henter), også må jeg «jobbe» for å få hen med meg. Ts Anonymkode: 93ec8...773
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #15 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): SFO på ettermiddagen er gratis for 1. og 2. klassinger, og da er det UTROLIG dumt å nekte barnet dette. Alle andre er på SFO og det er der barnet vil ha mulighet til å leke med klassekamerater og finne venner. Jeg synes for øvrig at det var mye verre å hente på SFO enn i barnehagen. Jeg virkelig HATET å hente på SFO, mye fordi de var spredt rundt på hele skolen og jeg måtte bruke mye tid på å lete etter ungen min, og han var så stor at han selv kunne fortelle om dagen sin og derfor hadde jeg null behov for å snakke med ansatte på SFO. Anonymkode: 346d7...d0a Har ikke sagt noe om å nekte. Er det gratis, kan hen selvsagt få gå på SFO hver dag om hen ønsker det. Dette har jeg ikke satt meg så mye inn i. Sier bare at vi i utgangspunktet ikke har behov for SFO hver dag. Være med venner kan de jo være på fritiden etter skolen også. Må jo ikke foregå på SFO. Ts Anonymkode: 93ec8...773
Gjest Sprite Skrevet 15. januar 2023 #16 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er ikke en kamp hver dag i form av at hen hyler og slår seg vrang. Men at hen ofte ikke er klar for å bli hentet (uansett når jeg henter), også må jeg «jobbe» for å få hen med meg. Ts Anonymkode: 93ec8...773 Hvordan jobber du med å få han med deg da ?
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #17 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Har ikke sagt noe om å nekte. Er det gratis, kan hen selvsagt få gå på SFO hver dag om hen ønsker det. Dette har jeg ikke satt meg så mye inn i. Sier bare at vi i utgangspunktet ikke har behov for SFO hver dag. Være med venner kan de jo være på fritiden etter skolen også. Må jo ikke foregå på SFO. Ts Anonymkode: 93ec8...773 Litt avhengig av vennene og hvor du bor så tipper jeg vedkommende mener at "alle" andre er på Sfo etter skolen og når de kommer hjem skal de ha middag, gjøre lekser og kanskje på fritidsaktiviteter og at det derfor er Sfo som er arenaen for lek med venner. Uansett, min ville aldri hjem fra barnehage og var aldri ferdig lekt når jeg kom for å hente. På skolen var det null stress. Som en over sier så kan man evt avtale med Sfo at de sender ut for da blir det de voksne der som gir beskjed i stedet for foreldre som er litt enklere å drøye med. Etter det blir de så store at Sfo ikke er noe gøy lengre og de jubler når de blir hentet. Hvis barnet ikke skal på Sfo så må de jo ut av skolen når siste time er ferdig og da har man ikke noe valg. Anonymkode: 6d7ce...1d6 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #18 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke en kamp hver dag i form av at hen hyler og slår seg vrang. Men at hen ofte ikke er klar for å bli hentet (uansett når jeg henter), også må jeg «jobbe» for å få hen med meg. Ts Anonymkode: 93ec8...773 Har du PRØVD å møte barnet på følelsene sine, eller går du rett inn i maktkamp med barnet? Er du rett på "OLA VI SKAL GÅ NÅ VJEG MÅ HJEM OG LAGE MIDDAG; KOM NÅ MED EN GANG" "NEI VI SKAL HJEM" Sier du "Åh, ble du skuffet fordi mamma kom nå? Det skjønner jeg vennen, jeg ser at du har det kjempegøy. Kan du ikke vise meg hva dere leker med?", engasjerer du deg i hva barnet gjør? For så bekrefte barnets følelser, validere og virkelig vise empati? For så forklare at barnet kan fortsette å leke med den tingen eller den vennen i morgen også? Anonymkode: b21b2...4b2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #19 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du PRØVD å møte barnet på følelsene sine, eller går du rett inn i maktkamp med barnet? Er du rett på "OLA VI SKAL GÅ NÅ VJEG MÅ HJEM OG LAGE MIDDAG; KOM NÅ MED EN GANG" "NEI VI SKAL HJEM" Sier du "Åh, ble du skuffet fordi mamma kom nå? Det skjønner jeg vennen, jeg ser at du har det kjempegøy. Kan du ikke vise meg hva dere leker med?", engasjerer du deg i hva barnet gjør? For så bekrefte barnets følelser, validere og virkelig vise empati? For så forklare at barnet kan fortsette å leke med den tingen eller den vennen i morgen også? Anonymkode: b21b2...4b2 Jeg gjør sistenevnte, ja. Først møter jeg barnet med et smil og viser interesse for hva hen holder på med. Så sier jeg at jeg skjønner at hen ikke vil hjem og at hen koser seg i barnehagen, når hen ikke vil bli med når jeg sier vi skal gå. «Du får leker mer med Sofie i morgen» osv. Til slutt kommer hen som regel (det bare tar litt tid), hvis ikke må jeg faktisk bare ta hen med meg. Ts Anonymkode: 93ec8...773
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #20 Skrevet 16. januar 2023 Skal også sies at det ikke alltid er så lett å snakke med hen, fordi hen løpet unna og skal liksom ikke bli hentet. Og da hjelper det ikke hvor pedagogisk og riktig jeg prøver å gjøre ting. Men godt å høre flere av dere opplever at det blir bedre på barneskolen, også hører jeg at utfordringen fortsetter hos noen. Til å være ei som sliter litt med sosial angst, håper jeg det etterhvert blir hvertfall litt lettere for vår del. Ts Anonymkode: 93ec8...773 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå