Gå til innhold

Luftfuktigheten i kjelleren er bestandig 52-56%, hvorfor finner jeg fortsatt slike kryp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De her kommer gående og fins i døde, uttørka varianter overalt. Hvorfor?

IMG_20230115_122735.thumb.jpg.b0dafb031ffa2bc74a6d854e477faa8f.jpg

Anonymkode: 85773...b0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kommer fra et annet sted, og dør i kjelleren fordi det er for tørt? 

Anonymkode: c2d48...6ab

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

De kommer fra et annet sted, og dør i kjelleren fordi det er for tørt? 

Anonymkode: c2d48...6ab

Det håper jeg jo, hehe. Men skjønner ikke hvordan de kommer inn. Dører og vinduer er noenlunde tette. Men når jeg tenker på det, er det kanskje spesielt ett vindu som er utsatt for å finne døde kryp der...

Skrevet

Skrukketroll? 
Og ville prøvd å få ned luftfuktigheten. Er det varme der? Vår ligger på rundt 35 og rundt 55 når jeg tørker klær der nede, men går fort med igjen. Bruker luftavfukter

Anonymkode: b546a...874

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skrukketroll trekker inn om høsten og dør etterhvert når de kommer innendørs.

Anonymkode: 01da5...a66

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skrukketroll? 
Og ville prøvd å få ned luftfuktigheten. Er det varme der? Vår ligger på rundt 35 og rundt 55 når jeg tørker klær der nede, men går fort med igjen. Bruker luftavfukter

Anonymkode: b546a...874

Ja, det er det. 35% er jo skikkelig lavt. Vi også kjører luftavfukter, men tørker aldri klær der. Når vaskemaskinen går blir det nok litegrann mer fukt i lufta. Men det er rimelig stabilt på 50-tallet. Meg bekjent er det fra ca 70% alle mulige fuktproblemer vil vise seg.

Skrevet

Tror de er ganske vanlige i alle kjellere med litt plen/skog utenfor. De dør ganske kjapt inne. 

Anonymkode: 9c978...77b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er det. 35% er jo skikkelig lavt. Vi også kjører luftavfukter, men tørker aldri klær der. Når vaskemaskinen går blir det nok litegrann mer fukt i lufta. Men det er rimelig stabilt på 50-tallet. Meg bekjent er det fra ca 70% alle mulige fuktproblemer vil vise seg.

Hvordan får dere så lav luftfuktighet. Dersom vi tørker klær inne og har luftfukter på full guffe, klarer vi å få 35% i stua. Nå har vi ikke kjeller da. 

Anonymkode: 6c2b8...39e

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Skal ikke luftfuktighet inne være mellom 20 og 40%?? Det er jo ikke rart du har masse skrukketroll med så høy luftfuktighet! 

Anonymkode: 6ac83...8a2

• Liker 1
Skrevet

Eg pleier å ha rund 40% noe mindre om vinteren. Når du måler RF så måler du ca 50% som du sier, det er ganske høyt. det ser ut som ubehandlet betong du har der. I eldre hus spesielt så var fuktsperren svært middelmådig. Så fuktigheten i gulvet kan våre høyere en du måler i luften. Edderkopper får kun i seg veske via bytter og luft. Dei treng en del RF så hvis du har noen av dei som ikke dør er det ikke noe bra heller

AnonymBruker
Skrevet

Artig at denne graves opp igjen 2 år senere...bildet viser tregulv av ask, ikke betong. Skrukketroll kom inn gjennom en dårlig tettet ytterdør som nå er overhalt. Luftfuktigheten der nede varierer fortsatt, men ligger nå for det meste rett under 50%. 20% er vel umulig å få til på Vestlandet. Utesensoren måler bestandig 70-95% her vest. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...