Gå til innhold

Spm ang ufør/diagnose/hvordan vurderer nav lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
jeg har nedsatt arbeidsevne 100%, og har en utviklingsforstyrrelse som er hovedårsaken til at jeg ikke fungerer i arbeid. Det har i de senere år ført til en ganske kraftig utmattelse som jeg har hatt noen år nå, har ikke blitt utredet for utmattelsen enda, men er på vei.
ved søknad om uføre, kan de kreve noe behandling for denne utmattelsen, når det er utviklingsforstyrrelser som er hovedårsak til nedsatt arbeidsevne? Og utmattelsen er en følger av det? 

jeg må nok igjennom behandling etter hva jeg har lest for utmattelsen, men lurer bare på hvordan nav lege tenker, i forhold til om de skal gå etter hovedårsaken?  

Anonymkode: 4a838...3b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke noe om utviklingsforstyrrelse, men hovedregelen er jo at alle tiltak og behandlinger skal være utprøvd før man får innvilget uføretrygd

Skrevet

Du lurer på hvordan NAV-lege tenker? Da må du nesten spørre vedkommende. 

• Liker 2
Skrevet

De kan det ja.

Om det er utmattelsen som gir deg nedsatt arbeidsevne - så må du iallefall forvente det. 

Men det kommer an på totalvurderingen av årsakene bak din nedsatte arbeidsevne. 

Anonymkode: c77de...931

Skrevet

Ja, det kan de. De kan f.eks. kreve at du prøver psykisk behandling fordi man ofte tror utmattelse er psykisk. 

Anonymkode: e3b7c...874

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det kan de. De kan f.eks. kreve at du prøver psykisk behandling fordi man ofte tror utmattelse er psykisk. 

Jeg har vært hos psykolog, og jeg har sjekket alt psykisk og det er avsluttet. Så neste steg var å sjekke utmattelse hos lege, pga legen kunne ikke gjøre noe før det psykiske var sjekket. 😅

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært hos psykolog, og jeg har sjekket alt psykisk og det er avsluttet. Så neste steg var å sjekke utmattelse hos lege, pga legen kunne ikke gjøre noe før det psykiske var sjekket. 😅

ts

Da blir prosessen litt kortere i alle fall. Legen får vel ikke gjort så mye annet enn å ta noen blodprøver. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da blir prosessen litt kortere i alle fall. Legen får vel ikke gjort så mye annet enn å ta noen blodprøver. 

Joda. Mye kan forårsake utmattelse. Jeg har vært gjennom MR av hodet, røntgen av lunger, ultralyd av hele magen pga min utmattelse. Blodprøver først såklart, men mye kan og bør sjekkes før man søker ufør.

Anonymkode: 146df...698

Skrevet

NAV pleier å sende de som har psykiske plager til en psykolog/psykiater som jobber for NAV for samtaler. Men det er om du har "lettere" psykiske plager. Forskjell på de som har szhizofreni og psykoser og de med angst og depresjoner.

Å være ung og bli ufør på grunn av utmattelse burde ikke være mulig uten at man er utredet på alle kanter. De aller fleste med psykiske plager blir bedre av å være ute i samfunnet og ha noe å gjøre.

Anonymkode: 2334d...885

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lest om mange med tilleggsdiagnoser/plager som må utredes og prøve all mulig behandling for denne, til tross for at de har en annen diagnose som åpenbart er årsak til at de ikke har arbeidsevne. Og NAV har ekstra strenge retningslinjer de følger når det kommer til utmattelsessykdommer, som bl.a. at man må ha vært gjennom rehabiliteringsopphold. Det er veldig få som har sluppet unna dette, men det forekommer.

Når det gjelder spørsmål angående prosessen mot ufør er det beste stedet å spørre i facebookgruppa som heter AAP-aksjonen. Der er det veldig flinke folk som gir gode svar, og du kan være anonym når du stiller et spørsmål.

Anonymkode: fa971...73f

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke svare på det du spør om, det kan nok bare en nav-lege, men i mitt hode er det veldig logisk at de skal kunne kreve utredning og behandling av utmattelsen. Du bruker begrepet "utviklingsforstyrrelse", men det kan jo være veldig mye forskjellig. ADHD, Tourettes, autisme, utviklingshemming er alle eksempler på utviklingsforstyrrelser, og de fleste av disse fører ikke automatisk til uførhet. De kan imidlertid alle føre til utmattelse dersom arbeidsplassen ikke er godt nok tilrettelagt.

Anonymkode: 18648...901

Skrevet

Ja, det er er blitt helt vanlig nå at de krever at behandling for tilleggsdiagnoser skal være prøvd. Selv om det er en grunnlidelse til stede som på eget grunnlag ville gitt uføretrygd.

Høl i huet, men sånn er det blitt 😕 

Eneste positive ved det er at da står nå i hvert fall uføresøknaden din sterkere, når det kommer så langt.

Anonymkode: 2b047...ae3

Skrevet

NAV pleier å sende de som har psykiske plager til en psykolog/psykiater som jobber for NAV for samtaler. Men det er om du har "lettere" psykiske plager. Forskjell på de som har szhizofreni og psykoser og de med angst og depresjoner.

Å være ung og bli ufør på grunn av utmattelse burde ikke være mulig uten at man er utredet på alle kanter. De aller fleste med psykiske plager blir bedre av å være ute i samfunnet og ha noe å gjøre.

Anonymkode: 2334d...885

Jeg har ikke psykiske plager, men en medfødt utviklingsforstyrrelse, som gjør at jeg har oppmerksomhetsvansker, konsentrasjonsproblemer i høy grad, svakt språk, forståelsesvansker, svakt tempo, lærevansker, sent lesetempo, blir fort trett og frustrert, språkvansker, lærevansker, klarer ikke samle riktig informasjon i hodet osv.
de trodde det var adhd og har vært feildiagnosert, men har hatt samme symptomer kan du si. Har også prøvd medisiner som ikke hjalp. 
og det er det som er grunnen til at jeg ikke har mestret jobber, ( prøvd i 14 år ) og at det blir for mye for hodet, som mest sannsynelig slår ut i kroppen også, jeg vet ikke. Alle symptomene jeg har vært sjekket for leste jeg i ettertid at kunne stemme med me, men det er opp til legen å finne ut av.

skjønner hva du mener, men jeg ble verre av å være ute i samfunnet, ble for mye både hode og kroppen. Selvom jeg skulle ønske jeg fikk det til så har jeg prøvd nok nå og sett at det går ikke.

ts

• Hjerte 2
Skrevet

Joda. Mye kan forårsake utmattelse. Jeg har vært gjennom MR av hodet, røntgen av lunger, ultralyd av hele magen pga min utmattelse. Blodprøver først såklart, men mye kan og bør sjekkes før man søker ufør.

Anonymkode: 146df...698

Joda, om du bare har utmattelse, men TS sier at hen har en annen hoveddiagnose og da blir nok utmattelsen regnet som sekundær. Som tilleggslidelse trenger man ikke alltid gjennom alt dette. Ja, er selv ufør med utmattelse som følgesvenn til min hoveddiagnose. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda, om du bare har utmattelse, men TS sier at hen har en annen hoveddiagnose og da blir nok utmattelsen regnet som sekundær. Som tilleggslidelse trenger man ikke alltid gjennom alt dette. Ja, er selv ufør med utmattelse som følgesvenn til min hoveddiagnose. 

Ts her. 
men når utmattelse/me/fatigue eller hva det er, er en tilleggsdiagnose, vil de ikke uansett kreve at man går igjennom alt? Måtte du igjennom mye selvom det ikke var hoveddiagnose? 
jeg har allerede sjekket feks puls, hjerte, blodprøver, osv som nok skyldes utmattelsen. Samt blitt ekstremt lydsensitiv og får smerter i ørene av mye lyd eller støy, svimmel bare jeg lager mat, går, Tåler lite 😅 det neste må vel bli kartlegging? Altså nå har jeg tatt blodprøver i et år for den utmattelsen så kjenner jeg er lei nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her. 
men når utmattelse/me/fatigue eller hva det er, er en tilleggsdiagnose, vil de ikke uansett kreve at man går igjennom alt? Måtte du igjennom mye selvom det ikke var hoveddiagnose? 
jeg har allerede sjekket feks puls, hjerte, blodprøver, osv som nok skyldes utmattelsen. Samt blitt ekstremt lydsensitiv og får smerter i ørene av mye lyd eller støy, svimmel bare jeg lager mat, går, Tåler lite 😅 det neste må vel bli kartlegging? Altså nå har jeg tatt blodprøver i et år for den utmattelsen så kjenner jeg er lei nå. 

Neh. Jeg måtte innom psykiatrien for å utelukke det, ellers regnet de med den følger med hovedsykdommen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...