AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #1 Skrevet 15. januar 2023 Spurte tidligere om kremfløte, men ser også nå at jeg har feks majonestuber, påleggssalat + div åpnet mat som har gått ut på best før dato. Gjelder det kun lukt og smak, så er alt ok? Fisk og kjøttpålegg kaster jeg. Anonymkode: 9fc11...0cc
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 15. januar 2023 #2 Skrevet 15. januar 2023 Best før-dato betyr at produsenten ikke garanterer at kvaliteten er like god etter den datoen. Kvaliteten forringes etter hvert, men maten blir ikke farlig å spise. Jeg kan ikke huske jeg har sett på datoen på majones noen gang.
Ugresset Skrevet 15. januar 2023 #3 Skrevet 15. januar 2023 Enig med AB over. Majones holder langt over holdbarhetsdato, også åpnet. Se, lukt, smak. Du merker hvis det er dårlig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #4 Skrevet 15. januar 2023 Ryddet i går....Fant tre år (!) gammelt øl 😁 Er det bare å kaste? Anonymkode: aa568...d9c
Brunhilde Skrevet 15. januar 2023 #5 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ryddet i går....Fant tre år (!) gammelt øl 😁 Er det bare å kaste? Anonymkode: aa568...d9c Det er best førdato på øl også, jeg har erfart at det smaker ok etter dato, men jeg har også slått ut øl som smaker "flatt". Prøv, farlig er det uansett ikke. 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 15. januar 2023 #6 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ryddet i går....Fant tre år (!) gammelt øl 😁 Er det bare å kaste? Anonymkode: aa568...d9c Hvis det er futt i det når du åpner og det ikke er blitt grumsete, ville jeg smakt på det.
Taluno Skrevet 15. januar 2023 #7 Skrevet 15. januar 2023 Det aller meste er helt greit spise. Som andre sier, kvaliteten er ikke nødvendigvis tilsvarende fersk vare. Jeg spiser mye pålegg av kjøtt og fisk som har passert best før dato. Men det kommer an på hvor lenge det har vært åpent. I går spiste jeg salami som har vært åpen i 3 uker, gikk ut på dato for fire uker siden. Jeg spiser ikke kokt skinke eller kyllingpålegg som har vært åpent mer enn en uke, uavhengig av dato. Ett godt tips er å se på datoen. Best før: Produsent garanterer kvaliteten til den dagen (smak, lukt, farge etc). Siste forbruksdag: produsent garanterer for mattryggheten, altså mikrobiologisk. Det er kun "risiko-produkter" som stemples "siste forbruksdag", slik som kylling, skinke og andre produkter hvor det er større sannsynlighet for vekst av sykdomsfremkallende bakterier. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå