Gå til innhold

Fordeling av utgifter/inntekt/arbeidsmengde i familie med små barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tjener ca 100 000 mindre enn mannen i normal lønn. Eier 20 % av huset og han resten. Betaler etter eierbrøk huslån og andre utgifter på huset (oppussing og nødvendige innkjøp til huset). Betaler mat 50% hver (vi spiser ca like mye). Vi er ikke gift.

Har 3 små barn. Han jobber endel overtid og tjener selvsagt godt på dette. De periodene han jobber overtid er han på reise og er bortreist så alt av husarbeid og oppfølging av barna faller på meg. Det kan vare fra noen få dager til 2-3 uker flere ganger i året. Jeg blir veldig sliten i disse periodene pga av barna. Har selv ikke mulighet til å jobbe noe ekstra. 

Det han tjener ekstra på overtid er penger han kan gjøre hva han vil med og jeg får ikke noe glede av disse. Er det rettferdig at han sitter igjen med mye mer penger enn meg når jeg må ta belastningen når han er borte? Han er fornøyd med situasjonen og vil ikke endre noe. 

Anonymkode: 321cb...826

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke godtatt den fordelingen, for han kunne ikke tjent disse ekstra pengene uten ditt bidrag på hjemmebane, så dette hadde jeg forlangt å dele 50%, evt at alt gikk inn til fellesskapet

Anonymkode: f5f2d...f05

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er det rettferdig at han sitter igjen med mye mer penger enn meg når jeg må ta belastningen når han er borte?

Det hadde ikke vært greit for meg. Du må avgjøre om det er greit for deg.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig er han fornøyd med den situasjonen 🙈

Han kan jobbe overtid fordi du tar barna, så kan han beholde pengene selv.... Han hadde ikke kunne jobbe overtid om han var singel, det kan du jo minne han på..

Dere har overhode ikke en rettferdig fordeling, du er på god vei inn i kvinnefella

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg tjener ca 100 000 mindre enn mannen i normal lønn. Eier 20 % av huset og han resten. Betaler etter eierbrøk huslån og andre utgifter på huset (oppussing og nødvendige innkjøp til huset). Betaler mat 50% hver (vi spiser ca like mye). Vi er ikke gift.

Har 3 små barn. Han jobber endel overtid og tjener selvsagt godt på dette. De periodene han jobber overtid er han på reise og er bortreist så alt av husarbeid og oppfølging av barna faller på meg. Det kan vare fra noen få dager til 2-3 uker flere ganger i året. Jeg blir veldig sliten i disse periodene pga av barna. Har selv ikke mulighet til å jobbe noe ekstra. 

Det han tjener ekstra på overtid er penger han kan gjøre hva han vil med og jeg får ikke noe glede av disse. Er det rettferdig at han sitter igjen med mye mer penger enn meg når jeg må ta belastningen når han er borte? Han er fornøyd med situasjonen og vil ikke endre noe. 

Anonymkode: 321cb...826

Selvsagt er han fornøyd med situasjonen. Han kan jo jobbe så mye han vil, tjene ekstra, og slippe å ta ansvar hjemme. 

Dette hadde jeg ikke godtatt. 

Anonymkode: 1ddf4...c52

• Liker 1
Skrevet
Rucula skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig er han fornøyd med den situasjonen 🙈

Han kan jobbe overtid fordi du tar barna, så kan han beholde pengene selv.... Han hadde ikke kunne jobbe overtid om han var singel, det kan du jo minne han på..

Dere har overhode ikke en rettferdig fordeling, du er på god vei inn i kvinnefella

Hun har allerede gått i fella dessverre.

Hun eier kun 20% av huset. Hun får problemer dersom forholdet tar slutt. 

Anonymkode: 1ddf4...c52

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er overasket over hvor mange menn som har samvittighet til å utnytte sine nærmeste. 

• Liker 2
Skrevet

Det naturlige vil selvfølgelig være at dere sitter igjen med samme sum lommepenger etter alle kostnader er gått ut av konto. 

Begrunnelse:

Du tilrettelegger for at han kan tilbringe mye tid på arbeid og hvor du får ansvaret for å ta vare på hus og barn. 

• Liker 2
Skrevet

Hva faen? Kvinnefella punktum. 

Det er godt at du tar et steg tilbake og faktisk ser på situasjonen. Skriv samboerkontrakt fortløpende. 

Jeg hadde ikke godtatt en slik fordeling, det er helt sikkert. For å sette det litt på spissen, så kan jo du ta på deg ekstra jobbrelaterte forpliktelser, eller bare dra på tur/aktiviteter og be samboeren din om å hyre inn vaskehjelp og barnepassers for sin andel av hjemmets forpliktelser. 

Du ville sikkert ikke gjort dette, men du kunne det med den logikken han sitter med. 

Nei, ta en skikkelig opprydding i dette. Dere har et samliv og familie, det er meningen at man skal være et team, ønske hverandre det beste og sørge for at man har et så godt liv som mulig. Dét burde stå som første prioritet. Akkurat nå er ikke du fornøyd. Og det kan lett gjøres noe med. 

Men hvorfor er han fornøyd med at du er misfornøyd med fordeling og sliten? Har du spurt han om dette? Det er ikke for ingenting at økonomi er største grunnen til at familier oppløses. Det er et betent tema. Og det handler igjen om trygghet og fremtid. 

Anonymkode: 77f4a...2f0

• Liker 2
Skrevet

Dette hadde jeg aldri godtatt. Vi giftet oss da vi fikk barn nummer to og vi kjøpte hus (skjedde ca samtidig), siden jeg ikke ville gå i kvinnefella. Han eide i starten endel mer av huset enn meg (ca 35/65) siden han hadde mye mer egenkapital enn meg, men dette har vi i ettertid endret til 50/50 siden jeg arvet endel penger. Han tjener dobbelt så mye som meg, og det vil han nok gjøre framover også. Mens jeg tar hoveddelen av jobben hjemme med tre barn. Vi har nå helt felles økonomi, det er ingen mine og dine penger. Han jobber mye overtid, men det kan han jo kun gjøre fordi han har meg. Uten meg hadde han vært nødt til å jobbe 8-16 man-fre, og da ville han tapt myyye penger. Han ville ikke hatt den spesialiseringen han har i dag uten meg, heller. For han ville ikke klart å ta den samtidig som han skulle hatt små barn alene. 
Noen ganger kan det være gode grunner til at man ikke eier huset 50/50 (arv, at man allerede eier store verdier før man går inn i forholdet), men da må man vurdere hvordan man skal sikre den andre parten best mulig også. Og når man får barn er det et felles prosjekt, som for de fleste fører til et behov for felles økonomi for å hindre at den som gjør den største innsatsen med ungene kommer tapende ut. Det er i de aller fleste tilfeller kvinnen. 

Anonymkode: f2318...436

Skrevet

Du er gratis barnepasser og hushjelp for ham.

Hver gang han dropper alt for å jobbe ekstra.

Du får ingen kompensasjon for din merbelastning, og du mister i tillegg muligheten til å jobbe ekstra og øke din inntjening.

Ditt offer gjør at han har mulighet til å eie større del av huset og bygge seg verdier.

Anonymkode: 069f7...958

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...