Gå til innhold

Har 9 måneder gammel katt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min er nå 9 måneder gammel, og verdens beste kosepus! :) Nå vurderer jeg å få meg en katt til... Har kattepasser i nabolaget når jeg reiser bort, så det er ikke noe problem.

Hvordan er forskjellen i "arbeidsmenge" på en eller to katter??? Hva om de ikke går sammen? Bør det være samme rase??

Håper på gode svar fra dere dyreelskere! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har to hannkatter, jeg fikk de med 4 mnd mellomrom.

Fresing og knurring vil det bli i begynnelsen.

Her er det katten som kom først som er sjefen, selv om han er yngst.

Så hvem som blir sjefen avhenger av personligheten.

Jeg syns ikke det er mye mer jobb med 2 katter enn med 1, jeg har fortstatt èn do som må renses ut av hver dag og jeg har 2 matskåler isteden for en.

Jeg har en huskatt og en rasekatt, og de er ikke spesielt glade i hverandre, men de tolererer hverandre og det er ingen problemer, siden jeg fordeler kosen ganske så likt.

Er den ene mer pågående enn den andre, er det viktig å jobbe litt ekstra med den som er mer tilbakeholden, og ikke alltid la den som er mest krevende få komme til.

Når du får den nye katten i hus, kan du risikere at katten som er der fra før av blir sjalu. Det er jo ikke så rart, du er "mamman" hans og plutselig må han konkurrere med en annen om oppmerksomheten. Den kan være hard å svelge i begynnelsen.

Min yngste katt blir sjalu når jeg koser med den andre katten, men jeg ignorerer han og dytter han vekk når han prøver å blande seg inn i kosen (og for eksempel legger seg oppå katten jeg prøver å kose med), for å fordele oppmerksomheten slik at den som er mest krevende skal forstå at den andre katten også bor her på lik linje som han og at han faktisk må finne seg i å vente til det er hans tur, eller til fanget er ledig.

Men samtidig er det selvfølgelig viktig at katten som var der fra før av ikke føler seg glemt og oversett fordi man kanskje kan bli litt oppslukt av den nye katten helt i begynnelsen.

Men, det går seg nok til, du vet jo selv hvor oppmerksomhetskrevende katten du har fra før er - bare ta hensyn til at det kan ta litt tid før han aksepterer at det er et nytt familiemedlem han må dele hus med.

Endret av Shagya

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...