Gå til innhold

Rutiner oppvask etter matlaging og middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres oppvask rutiner etter å ha laget middag?
Når min mann lager middag og er ferdig, så setter han alt av kasseroller oppi vaskekummen rett før middag er servert. Vi spiser middagen og når jeg/vi rett etterpå skal på kjøkkenet for å skylle av tallerkener osv for å sette i oppvaskmaskin så er det ikke plass til å skylle pga alle kasserollene eller det blir bare en masse søl pga alt som allerede ligger oppi der. Prøver å si at pannene kan stå på komfyren til etter middag, så vasker vi dem etterpå. Evt vaske dem ferdig og sette dem i skapet før middagen er servert. Men han lytter ikke og det samme skjer gang på gang. Blir fornærmet om jeg kommenterer. Og jeg like frustrert over alt som står rundt og oppi vasken når jeg skal rydde opp og vaske etter middag. Vi har ikke så veldig stort kjøkken.

Anonymkode: 7ed30...c53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vasker og rydder det jeg kan underveis i matlagingen. Når maten er ferdig forsyner vi oss ved komfyren og lar kjelene stå der. Ved siste forskyning tømmer jeg kjelene, setter rester i kjøleskap og vasker kjelene før jeg spiser siste posjon. Må noe stå i såpevann, lager jeg det og kjelen står på komfyren med såpevann. Når vi er ferdig spist rydder og skyller ungene tallerken og bestikk og setter i oppvaskmaskin. Jeg vasker over kjeler og benker, samt rydder det siste. Barna er 8 og 10 år, jeg har ingen mann.

Anonymkode: 1aef8...dd5

Skrevet

Tørker av rester. Skyller av og setter inn i oppvaskmaskin 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vasker og rydder det jeg kan underveis i matlagingen. Når maten er ferdig forsyner vi oss ved komfyren og lar kjelene stå der. Ved siste forskyning tømmer jeg kjelene, setter rester i kjøleskap og vasker kjelene før jeg spiser siste posjon. Må noe stå i såpevann, lager jeg det og kjelen står på komfyren med såpevann. Når vi er ferdig spist rydder og skyller ungene tallerken og bestikk og setter i oppvaskmaskin. Jeg vasker over kjeler og benker, samt rydder det siste. Barna er 8 og 10 år, jeg har ingen mann.

Anonymkode: 1aef8...dd5

Jeg liker selv å rydde det jeg kan underveis. Liker ikke rot rundt meg når jeg holder på med matlaging. Min mann liker å lage mat, så derfor er det ofte han som står på kjøkkenet før middag. Men han er ikke en som bryr seg særlig om hvordan det ser ut rundt han. Mye søl og ting som kan vaskes eller settes i maskinen etterhvert som det er ferdig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva er deres oppvask rutiner etter å ha laget middag?
Når min mann lager middag og er ferdig, så setter han alt av kasseroller oppi vaskekummen rett før middag er servert. Vi spiser middagen og når jeg/vi rett etterpå skal på kjøkkenet for å skylle av tallerkener osv for å sette i oppvaskmaskin så er det ikke plass til å skylle pga alle kasserollene eller det blir bare en masse søl pga alt som allerede ligger oppi der. Prøver å si at pannene kan stå på komfyren til etter middag, så vasker vi dem etterpå. Evt vaske dem ferdig og sette dem i skapet før middagen er servert. Men han lytter ikke og det samme skjer gang på gang. Blir fornærmet om jeg kommenterer. Og jeg like frustrert over alt som står rundt og oppi vasken når jeg skal rydde opp og vaske etter middag. Vi har ikke så veldig stort kjøkken.

Hva er det som gjør at din måte er bedre på?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Ænema skrev (4 minutter siden):

Tørker av rester. Skyller av og setter inn i oppvaskmaskin 

Ja, men jeg tenkte litt på kjeler osv etter matlagingen.

Skrevet

Setter inn i oppvaskmaskinen etter hvert som jeg er ferdig med å bruke ting mens jeg lager maten. Har varmt vann i den ene oppvaskkummen der jeg legger kniver og andre redskaper som ikke går i maskinen. Rydder på plass krydder o.l mens jeg lager maten. Vasker gjerne kniver o.l mens jeg venter på at maten skal bli ferdig, vasker steikepanne mens f.eks kjøttkaker trekker ferdig i sausen.

På hverdager setter vi grytene på bordet og forsyner oss fra dem, det er kun når vi har gjester at vi legger maten på serveringsfat. Hvis vi legger maten på fat blir grytene stående på komfyren slik at maten holder seg varm til neste serveringsrunde.

Etter maten hjelper alle til med å ta av bordet. Jeg foretrekker å sette inn i oppvaskmaskinen selv. Eventuelle rester puttes i bokser, og grytene settes i oppvaskmaskinen eller vaskes for hånd.

Mannen er som mannen til TS, det er totalt kaos på kjøkkenet både mens han lager mat og etterpå. Og merk dere: det er han som har gått på kokkelinja på vgs.

Anonymkode: 4f68a...749

• Liker 2
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Hva er det som gjør at din måte er bedre på?

At jeg slipper å flytte tilbake alle kjelene til komfyr eller annet sted for å kunne skylle tallerkener og skåler osv. Fordi det er ikke plass i vasken for å skylle. Kan jo sette tallerknene til side og vaske + tørke kjelene ferdig først, men det er noe med rekkefølgen som blir feil for meg. Kjeler er jeg vant med er det siste jeg vasker, evt det første hvis det gjøres før middags servering.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At jeg slipper å flytte tilbake alle kjelene til komfyr eller annet sted for å kunne skylle tallerkener og skåler osv. Fordi det er ikke plass i vasken for å skylle. Kan jo sette tallerknene til side og vaske + tørke kjelene ferdig først, men det er noe med rekkefølgen som blir feil for meg. Kjeler er jeg vant med er det siste jeg vasker, evt det første hvis det gjøres før middags servering.

Igjen, hva er det som gjør at din måte er rett?

I et samboerforhold bir det ekstremt mange kamper å ta dersom en ikke godtar at alt ikke kan være på dine premisser.

Ja vel så var vasken full da og da får tallerkenene vente.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vasker løpende mens jeg lager mat, alt jeg rekker og som jeg er ferdig med. Setter resten i vasken, eller rett ved, slik at overflatene er ryddige. 

Han samler tallerkener, vasker opp og vasker kjøkkenet etter middag. 

Har aldri hørt klaging på at gryter står i vasken. Om de er i veien antar jeg han bare løfter de opp på benken igjen, eller vasker de før han skyller av tallerkener. Aner ikke. 

Slikt har vi virkelig aldri brukt tid på å lage et problem ut av 😅

Anonymkode: 820f3...d64

• Liker 2
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

I et samboerforhold bir det ekstremt mange kamper å ta dersom en ikke godtar at alt ikke kan være på dine premisser.

Jeg skriver at det oppleves feil for meg, ikke nødvendigvis at min måte er det eneste rette. Men innlegget er jo for å lære selv av andres rutiner. Rutiner kan endres vet du, enten det er min, hans eller begges. 

Skrevet
Snublefot62 skrev (4 minutter siden):

Og forresten, så synes jeg samarbeid er viktig i et parforhold. Vi må begge gi og ta. Finne måter å jobbe sammen på slik at vi unngår frustrasjoner og krangler.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vasker løpende mens jeg lager mat, alt jeg rekker og som jeg er ferdig med. Setter resten i vasken, eller rett ved, slik at overflatene er ryddige. 

Han samler tallerkener, vasker opp og vasker kjøkkenet etter middag. 

Har aldri hørt klaging på at gryter står i vasken. Om de er i veien antar jeg han bare løfter de opp på benken igjen, eller vasker de før han skyller av tallerkener. Aner ikke. 

Slikt har vi virkelig aldri brukt tid på å lage et problem ut av 😅

Her blir ingenting gjort unna underveis, så det blir liksom ikke kun kjelene i vasken. Lite kjøkken, så det blir litt kaotisk om det står alt mulig rot rundt og oppi vasken når middagen er ferdig og skal ryddes bort. 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her blir ingenting gjort unna underveis, så det blir liksom ikke kun kjelene i vasken. Lite kjøkken, så det blir litt kaotisk om det står alt mulig rot rundt og oppi vasken når middagen er ferdig og skal ryddes bort. 😅

Innimellom rekker jeg ikke noe underveis. Tar bare unna om jeg uansett må være på kjøkkenet for å passe på maten. Men samler det i/rundt vasken for å slippe å jobbe og lage mat med skitne ting rett ved. 

Han klager ikke likevel. Så lenge jeg er den som har planlagt og fikset middag hver dag, så er jo oppvasken en liten del av det. 

Hvorfor må alt være på din måte? Er du slik på andre områder og? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og forresten, så synes jeg samarbeid er viktig i et parforhold. Vi må begge gi og ta. Finne måter å jobbe sammen på slik at vi unngår frustrasjoner og krangler.

Yes - men hva er responsen hans da når du sier til han at dette blir feil for deg?

Ut fra første innlegg så lytter han ikke på deg, og han blir fornærmet. Åpenbart er han ikke interessert i samarbeid eller møte på midten og da må du enten godta det eller ta kampen med han.

Fint å se til andre for inspirasjon og input, men i det store og hele så handler det om størrelse på kjøkken, hva en er vant med, hvordan en jobber og til syvende og sist - hva man klarer å leve med.

Skrevet

En stund hadde vi at den som ikke lagde maten rydder opp etter middag. Men det var utrolig frustrerende fordi en av oss slettes ikke rydder underveis og jobben blir tre ganger så stor.

Så nå rydder jeg når jeg lager middag og han rydder når han lager middag (og jeg finner uvaskede kjeler og former i vasken om kvelden som jeg må vaske). Det er bedre, men han har forbedringspotensiale for å si det slik. Enn så lenge er ikke kjøkkenvasken vår magisk.

• Liker 1
Skrevet

Her må den som lager middag også ta oppvasken etterpå. Og det er fordi vi har samme problemet med at jeg rydder underveis mens han ikke gjør det.

Anonymkode: 2908d...547

Skrevet

Vi forsyner oss av kjeler og panner på spisebordet. Når vi er ferdige å spise,skyller hver enkelt av tallerkenen sin, før den som ikke har lagd maten rydder resten av bordet.

Når jeg en sjelden gang ikke har lagd maten, så vasker jeg opp og tørker over kjøkken med en gang. Mannen min venter alltid til sent på kvelden med det. Irriterer meg, men jeg kan jo ikke bestemme alt 🙃

Anonymkode: 1e91b...022

Skrevet

Jeg setter gjerne kjeler/panner i vasken  - fordi de er varme og ikke kan settes på benken og jeg heller ikke vil sette dem tilbake på den fortsatt varme komfyren. Jeg klarer ikke helt å se at det å måtte flytte en kjele eller to fra vasken før du kan skylle tallerkenene er en så voldsom jobb at det er verdt å lage konflikt over. 

• Liker 2
Skrevet

Her synes jeg problemet er at han blir fornærmet over at du foretrekker at grytene står på komfyren i stedet for i vasken. Om man ikke kan snakke om en nøytral uenighet uten å vekke slike følelser, virker det som kommunikasjonen er ganske skjør. Hvordan løser dere mer følelsesmessig ladete konflikter i samlivet? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...