AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #1 Skrevet 15. januar 2023 Kjæresten og jeg har tenkt å kjøpe bolig. Vi er villig å bo i en 30 - 40 kvadrat liten bolig i 5 år minst. Det er det vi har komfortabelt råd til men kan strekke det mer for en større bolig. Er det bedre å kjøpe liten og ta opp billigere lån, nedbetale lånet i 5 år før man kjøper et større bolig hvor man skal bo resten av livet eller kjøpe større/dyrere lån og månedsbetaling men denne boligen blir siste bolig vi kjøper. Anonymkode: 95569...507
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #2 Skrevet 15. januar 2023 Det lønner seg å kjøpe, og å realisere evt verdistigning fortløpende. Det er ikke vanlig å kjøpe sitt forever hjem som første bolig. kanskje dere ikke har lyst til å bo dere ihjel i starten av forholdet, men heller har råd til å reise, gjøre ting sammen som man ellers ikke får mulighet til med høyere lån, barn, etc? Start smått, og bygg dere opp, samtidig som dere bygger på forholdet. Anonymkode: 89cd6...7fd 8
kdom Skrevet 15. januar 2023 #3 Skrevet 15. januar 2023 Jeg er enig med deg. Takk for innspillet. Har egentlig tenkt det samme men ville bare høre om andre sine tanker om dette😁 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 Det kommer jo litt ann på alder, økonomi og livssituasjon også. Vi hoppa rett på stor bolig og vårt "forever home" - men vi skal også gifte oss og planlegger barn etter det, også har vi bikket 30 år begge to. Vi vurderte leilighet, men orka ikke tanken på å vokse ut av den innin kort tid og flytte igjen om få år, så for oss var det riktig å hoppe over det steget og kjøpe hus med en gang. Så gjør det som føles riktig ift deres livssituasjon, ts. Eneste jeg ville hatt i bakhodet er fallet i boligprisene, og at den heftige verdistigningen som har vært i mange år nå er på vei tilbake. Litt skummelt å kjøpe for å satse på verdistigning om dette vedvarer, om dere ikke kjøper midt i Oslo gryta, kanskje. Vi befinner oss en liten time utenfor og vårt hus har sunket 120.000kr i verdi siden vi kjøpte det, hadde vi gått for en leilighet vi skulle selge om få år hadde vi vært stressa, men siden vi har kjøpt for å bo i mange, mange år er det null stress. Anonymkode: 9cbe6...f0e 2
Majer Skrevet 16. januar 2023 #5 Skrevet 16. januar 2023 Lønner seg som regel å makse lån, men spørs hva dere er komfortable med. Er litt gambling. Selv gleder jeg meg til å bli gjeldsfri. 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #6 Skrevet 16. januar 2023 Med tanke på prisstigning, skjer det stort sett prosentvis, altså tjener dere nok flere kroner på en dyrere leilighet. Men med tanke på dagens situasjon, ville jeg ikke tatt lån helt på smertegrensen. Renten kan stige en del. Jeg ville heller ikke kjøpt noe for å ha for alltid hvis ikke dere er gamle og har bodd sammen lenge. Det er helt greit å bytte bolig etter 5 år, og da vet dere mer om hva dere ønsker i en bolig, hva som passer dere som par. Men jeg ville også sett hva dere setter pris på i en hverdag. Hvis det er viktig å kunne være litt hver for dere, kan det være verdt å bruke litt mer penger for å få nok plass. Hvis det er viktig for dere å bruke litt penger på å leve nå, ville jeg heller gått litt ned på bolig. Selv om man taper penger, kan det være verdt å investere i god psykisk helse og godt forhold. Anonymkode: 195e6...c33
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #7 Skrevet 16. januar 2023 Planlegger dere barn innen dere bytter bolig, dersom dere satser på en liten leilighet? For det kan bli vanskelig å få stort nok lån ETTER at barnet er født... Anonymkode: c7820...74c 3 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #8 Skrevet 16. januar 2023 Å flytte er jo ganske dyrt, så det kan sikkert lønne seg å kjøpe noe større med en gang om man har muligheten. Jeg må oppgradere fra toroms til treroms nå, og megler pluss avgifter til staten kommer fort på 250000. Det er mye penger for lite. Anonymkode: 74376...102 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #9 Skrevet 16. januar 2023 Jeg tror jeg hadde gått for mindre bolig, mindre lån og derfor mer romslig økonomi om det var hele fem år til jeg skulle etablere meg. Vi fikk bygge hus på en fantastisk tomt, og har aldri tenkt til å flytte. Vi makset derfor lån med en gang, og jeg må innrømme at det er litt kjipt å tenke på at vi ville vært gjeldsfri og hatt veldig mye romsligere økonomi om vi hadde solgt og kjøpt noe annet. Jeg ser i hvert fall veldig store fordeler i å kjøpe seg oppover, litt eller litt, fremfor å gå all inn økonomisk med en gang. Anonymkode: d0d7b...46a 1
kdom Skrevet 16. januar 2023 #10 Skrevet 16. januar 2023 Jeg tenker å kanskje vente til midten av året får å kunne spare litt mer til egenkapital samtidig som boligprisene synker. Det er snakk om at det skal begynne å øke igjen fra slutten av året og hele 2024 til 2025. Vet ikke hvor sant det er i virkeligheten men i teori så sier "ekspertene" at boligprisene skal synke med 4%.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #11 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 15.1.2023 den 12.23): Det lønner seg å kjøpe, og å realisere evt verdistigning fortløpende. Det er ikke vanlig å kjøpe sitt forever hjem som første bolig. kanskje dere ikke har lyst til å bo dere ihjel i starten av forholdet, men heller har råd til å reise, gjøre ting sammen som man ellers ikke får mulighet til med høyere lån, barn, etc? Start smått, og bygg dere opp, samtidig som dere bygger på forholdet. Anonymkode: 89cd6...7fd Hvorfor lønner det seg? Da påløper jo masse transaksjonskostnader, og hvis boligprisene stiger så stiger «forever boligen» mer i verdi (kroner) enn den lille boligen du har i mellomtiden. Anonymkode: af499...9f1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #12 Skrevet 17. januar 2023 Vi kjøpte hus, måtte pusse opp/renovere det meste men nå trenger vi ikke bekymre oss for salg og kjøp i fremtiden. Anonymkode: 1ab83...555
Knirke Skrevet 18. januar 2023 #14 Skrevet 18. januar 2023 Det beste er jo å kjøpe uten lån... Men ja, jeg skjønner dillemmaet. Jeg har fortsatt til gode å finne drømmeboligen med stor D, men om jeg hadde funnet den så hadde jeg nok tatt opp så stort lån jeg kunne, fremfor å kjøpe et rekkehus (jeg hater rekkehus) og håpe på at det skal stige i verdi. Plutselig synker det i verdi isteden, og jeg er stuck i et rekkehus, liksom...
Heisann12345 Skrevet 19. januar 2023 #15 Skrevet 19. januar 2023 Knirke skrev (2 timer siden): Det beste er jo å kjøpe uten lån... Men ja, jeg skjønner dillemmaet. Jeg har fortsatt til gode å finne drømmeboligen med stor D, men om jeg hadde funnet den så hadde jeg nok tatt opp så stort lån jeg kunne, fremfor å kjøpe et rekkehus (jeg hater rekkehus) og håpe på at det skal stige i verdi. Plutselig synker det i verdi isteden, og jeg er stuck i et rekkehus, liksom... Beste er å kjøpe uten lån ja. Det er svært få folk i Norge som gjør
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #16 Skrevet 20. januar 2023 Heisann12345 skrev (På 19.1.2023 den 2.50): Beste er å kjøpe uten lån ja. Det er svært få folk i Norge som gjør Slike svar er det som gjør at jeg får lyst å rømme internett. Anonymkode: 9f84a...6f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå