Janne88 Skrevet 15. januar 2023 #1 Del Skrevet 15. januar 2023 Hei! Jeg starta å strikke i sommer, og er snart ferdig med min andre genser. Alt er gøy helt til jeg må strikke den forbaska vrangborden på ermene:( Det er bare stress og ubehag, og gjør at jeg mister strikke-lysten. Å bruke settpinner har jeg prøvd og HELT uaktuelt for meg. Prøvde magic loop på en av ermene på den første genseren jeg strikka, men det synes jeg også var tungvint. Bedre enn settpinner, da. Men det jeg lurer på er: Finnes det andre metoder enn settpinner og magic loop? Det må da finnes en rundpinne som er så liten at den kan brukes på ermene?? Spent på svar!:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau87 Skrevet 15. januar 2023 #2 Del Skrevet 15. januar 2023 (endret) Bruker noe ala denne, men du kan å bruke 2 små rundpinner 🙂 https://www.garnkurven.no/produkt/strikkepinner/rundpinner-20-30-cm/sharp-flyers https://www.garnkurven.no/produkt/strikkepinner/rundpinner-20-30-cm/addicrasytrio-bambus https://linnaerla.no/produkt/addi-20-cm-2-mm/?gclid=CjwKCAiA5Y6eBhAbEiwA_2ZWIf3tqgPHTRSkKm85mZvItJFtwD8fYF4PIvkC6uo-T4efUFV7U5gOjRoCA1sQAvD_BwE Endret 15. januar 2023 av mjau87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #3 Del Skrevet 15. januar 2023 Det finnes små rundpinner, ikke alltid små nok, men mitt triks er å strikke på den minste rundpinnen jeg har. jeg drar og flytter på vrangborden over pinnen, det går helt fint. Ellers, når jeg strikker med settpinner så bruker jeg alltid fire pinner, ikke fem. Enklere å holde styr på. En ting til. En vrangbord blir veldig fin om du strikker rettmaskene vridd rett. Anonymkode: a948a...ff9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #4 Del Skrevet 15. januar 2023 Jeg bruker kun rundpinner. Til ermer bruker jeg 30 eller 40 cm rundpinner. Anonymkode: 48b11...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #5 Del Skrevet 15. januar 2023 Det finnes korte rundpinner, men det er vanskelig å strikke med det. Sjekk ut addi trio, om det kan være noe for deg. Selv strikker jeg på magic loop og synes det fungerer greit, men måtte ha en del trening før jeg ble komfortabel med det. Anonymkode: 16c4d...58e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #6 Del Skrevet 15. januar 2023 Jeg øvde og øvde med settepinnene, det så litt rart ut i begynnelsen men nå er det like naturlig som rundpinne. Jeg anbefaler ikke å hoppe over det trinnet av læringen. Magic loop er jo greit, men litt unødvendig synes jeg. Og de små rundpinnene er et herk å strikke med. Anonymkode: 45a6d...a4a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 15. januar 2023 #7 Del Skrevet 15. januar 2023 Jeg bruker 40 cm rundpinner. Av og til sett pinner,men syns det går kjappere med rundp. Bruker mest tykt garn,da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne88 Skrevet 15. januar 2023 Forfatter #8 Del Skrevet 15. januar 2023 Takk for gode svar! Setter pris på det😊 Mange andre alternativer enn magic loop og settpinner, noe som gir meg håp😄 Jeg er helt enig i at jeg bør lære meg å mestre settpinner, så jeg vurderer å gi det en siste sjanse. Jeg ante ikke at jeg kan bruke fire settpinner i stedet for alle fem, kanskje det er lettere i starten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #9 Del Skrevet 15. januar 2023 Anbefaler addi trio! Anonymkode: ca449...74f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #10 Del Skrevet 15. januar 2023 Addi trio syns jeg er det aller letteste på sånne småting. Bruker det på vitter osv også. Ellers går det i magic loop. Settpinner er noe dritt. Anonymkode: 4a1ef...cdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynlen Skrevet 15. januar 2023 #11 Del Skrevet 15. januar 2023 Jeg hater både settpinner og små rundpinner og bruker magic loop. Men hvis du ikke får til det ville jeg strikket vrangborden frem og tilbake og sydd sammen til slutt. Det er jo like mange vrangmasker uansett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cassio Skrevet 15. januar 2023 #12 Del Skrevet 15. januar 2023 (endret) Det finnes rundpinner ned i 20-25 cm, men ikke tjukkere enn 3-4mm. Det går også an å strikke på to 40cm rundpinner, med halvparten av maskene på hver. Det er nesten som magic loop, men ikke helt. Det finnes også rundpinnesett fra Chiaogoo der pinnene blir 23 cm med den korteste vaieren. De koster en del, så da bør man være sikker på at man liker å strikke med så korte pinner. Her er settene. Endret 15. januar 2023 av cassio Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #13 Del Skrevet 15. januar 2023 Hva med å strikke frem og tilbake, og så sy? Gensere som er strikket i deler og så sydd sammen, er mer stabile og gjør det enklere å få et plagg som faktisk sitter pent på kroppen Anonymkode: 16293...cd5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #14 Del Skrevet 15. januar 2023 9 hours ago, Janne88 said: Takk for gode svar! Setter pris på det😊 Mange andre alternativer enn magic loop og settpinner, noe som gir meg håp😄 Jeg er helt enig i at jeg bør lære meg å mestre settpinner, så jeg vurderer å gi det en siste sjanse. Jeg ante ikke at jeg kan bruke fire settpinner i stedet for alle fem, kanskje det er lettere i starten. Gi det fem-seks sjanser, så mestrer du det helt fint etterpå En vrangbord på et erme går jo kjapt uansett, så det er ikke lange tiden du må holde ut. Anonymkode: be89b...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Splittbinders Skrevet 16. januar 2023 #15 Del Skrevet 16. januar 2023 Når du øver på å mestre settpinner, husk at det finnes flere typer/kvaliteter av settpinner. Min erfaring er at rett type pinne til garnet du bruker, kan ha mye å si. Har du bare forsøkt en type pinne, ville jeg nok prøvd en annen type også. Det finnes jo billige metallpinner, ulike typer bambus-pinner (noen er glattere enn andre) blant annet. Jeg foretrekker disse https://www.garntopia.no/collections/knitpro-karbonz-strompepinner https://www.garntopia.no/collections/knitpro-symfonie-strompepinner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 18. januar 2023 #16 Del Skrevet 18. januar 2023 Jeg kan å strikke med settpinner, men liker det ikke. Så da Addi trio kom så begynte jeg å bruke de, mye lettere. Men; nå har jeg lært meg magic loop skikkelig og bruker bare det på vrangborder der jeg ikke kan bruke rundpinne Har ett sett med utskiftbare rundpinner, og da er det veldig enkelt å bare bytte pinnetuppene og fortsette videre hvis jeg strikker ovenfra og ned Men å strikke med settpinner/5 pinner er en øvelse du mestrer tilslutt. Bruker bare settpinner til votter f.eks. Sokker likedan. Enkelte babyklær der man skal strikke frem og tilbake er også greit å bruke settpinner pga det blir så smått, feks hvis du strikker selebukse og skal strikke selene. Eller hvis du skal strikke snor med i-cord. Men det er viktig å bruke riktige pinner til ulikt garn. Glatt garn er det best å bruke bambuspinner på feks, sånn at pinnene ikke blir å glatte at de glir Når du strikker vrangbord med settpinner så er det fort at du ser overgangen mellom pinnene på vrangborden, det kan du unngå ved å flytte masker frem og tilbake etter noen omganger. Viktig å ikke strikke for løst eller stramme for mye ved pinnebytte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå