Gå til innhold

Tine frossen kjøttdeig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en pakke med 400gran kjøttdeig. Skal lage pasta og kjøttdeig. Kan jeg steke rett fra frossen tilstand eller tine i microovn? Har som regel tatt opp om morgenen og lagt det i kjøleskap for tining, men av og til skjer det andre planer som gjør at jeg ikke skal ha det likevel og da kan jeg jo ikke fryse den igjen.

Anonymkode: fb7f8...fe1

Skrevet

Tine i mikrobølgeovn. Er egen tinefunksjon med settinger for gram.

Anonymkode: b4931...0a8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tine i mikrobølgeovn. Er egen tinefunksjon med settinger for gram.

Anonymkode: b4931...0a8

Takk, den smaker like godt da, som om den tines i kjøleskapet?

Hmm burde jeg tine laksestykkene også i tine funksjonen i micro? Der har jeg egentlig bare pleid å putte de frossene laksestykkene i kald ovn og satt på 200 grader..

Skrevet

Kan du ikke bare ta det ut av fryseren så det tiner? 

Anonymkode: 240dc...175

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Takk, den smaker like godt da, som om den tines i kjøleskapet?

Hmm burde jeg tine laksestykkene også i tine funksjonen i micro? Der har jeg egentlig bare pleid å putte de frossene laksestykkene i kald ovn og satt på 200 grader..

Så lenge den klarer å tine uten å varme for mye, noe som ofte ender med å steke/delsteke kjøttet.

Jeg bruker ikke mye micro, men de to jeg har hatt har aldri klart dette her på en god måte, særlig når det kommer til f.eks. kyllingbryst.

Tine i kaldt vann gir overraskende raskt resultat, og er uten risiko for å koke kjøttet.

Anonymkode: 47656...869

• Liker 1
Skrevet

Enig med tipser over, legg kjøttdeigen i kaldt vann en time eller to, og den er jevnt tint gjennom hele - uten at noe blir kokt i mikroen. Bare pass på å legge noe tungt oppå slik at den ikke flyter opp. 

Anonymkode: e10f0...eae

• Liker 1
Skrevet

Bare for å ha nevnt det - det der med at kjøtt (og fisk) skal tine sakte i kjøleskap er gammel, utdatert info. Det beste er å tine det raskest mulig, og vannbad er en ypperlig metode. Grunnen til at kjøttet bør tines raskt er at det bør befinne seg kortest mulig tid på stadiet rett under frysepunktet, der iskrystallene blir store og "sprenger" cellene, slik at kjøttkraften slipper ut og maten blir tørr. 

(Har man dårlig tid er det også ypperlig å tine den i lunkent vann, men da må den ikke få lov til å ligge så lenge at bakteriene rekker begynne å formere seg. Bør kun brukes når maten skal tilberedes umiddelbart.)

Anonymkode: 2bacb...dff

• Liker 1
Skrevet

Tin den i vann som flere sier, går overraskende kjapt :)

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg steker kjøttdeigen fra frossen tilstand hvis jeg har glemt å ta opp fra fryseboksen.

Smør i panna, kjøttdeigen oppi, lar den ligge litt, snur "skraper" av det stekte, snur og gjentar til alt er stekt. Spesielt til taco og pastasaus fungerer dette helt fint. Og til pytt i panne.

• Liker 1
Skrevet

Jeg steker enten fra frossen tilstand, tiner i vann, eller gir den ett svært kort opphold i micro. Tiner aldri ferdig i micro. Synes alltid ytterste laget blir kokt før den er ferdig tint inni.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...