Gå til innhold

Føler at jeg ikke holder samme standard som partner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen er godt gift og nærmer oss 50-årene. Vi har 5 barn som er i full aktivitet og begge har vi krevende jobber som vi liker. Så det aller meste er bra, men problemet  mitt er at jeg har gått opp en del i vekt de siste 5 årene, og har nå 10 kilo for mye på kroppen.

Jeg kan jo alltids skylde på at jeg har mye å gjøre. Men mannen min har like mye å gjøre & han har ikke gått opp i vekt. Grunnen er ganske enkelt den at han ikke driver og spiser masse søtt på kveldstid etter at ungene har lagt seg.. men det gjør jeg. I altfor store mengder! Og siden det har blitt min kosestund og egentid, så sliter jeg skikkelig med å droppe den uvanen!

Vi har fremdeles et godt og aktivt sexliv, og mannen gir uttrykk for at han synes jeg er flott. Men - jeg ser jo at kroppen min er dvask med noen kilo ekstra, mens hans kropp er like flott som alltid. Og jeg synes jo at han fortjener en flott kone! Jeg har rett og slett ikke samme standard på kroppen som han. Og det gjør meg lei meg. Og jeg får dårlig selvbilde av det .Og så spiser jeg ennå mere søtt fordi jeg synes synd på meg selv.. Er det mulig å oppføre seg så ulogisk som det jeg gjør??? Hvorfor kan jeg ikke droppe disse søtsakene og føle meg din nok? 

Uff, vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden. Jeg måtte ventilere litt. Og gi meg selv et mentalt spark bak!! 

Anonymkode: e8c38...379

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snømåking er god aktivitet om man vil forbrenne kalorier. Og slutt å kjøp godteri. :)

Anonymkode: d66b3...aad

• Liker 2
Skrevet

Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Men mannen din tenker nok ikke på dette og ser garantett ikke på deg som dvask i forhold til han. Det er det kun deg selv og eget selvbilde som gjør. 

Hvis det er noen trøst så er det faktisk slik at kvinner biologisk sett legger på seg fortere og forbrenner mindre enn menn. Rett og slett fordi vi har mindre muskler enn menn. 

Men dette med sukker er jo også en avgjørende faktor. Jeg er helt lik, og er nesten avhengig av noe digg for å kose meg ved egentid🙈 Jeg har prøvd å snu det litt nå med at jeg tar meg litt frukt på kvelden istedenfor, og prøver å se på det som like kos. For selv om dette også er sukker, så er det langt fra like ille som godis. Og et steg i riktig retning til å kunne "kose seg" uten sukker tilgjengelig.

Lykke til ts. Jeg vedder på at du er like flott som mannen din. Du bare ser det ikke selv🥰

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Denne tråden er skrevet av en mann. Vil du at kona di skal spise mindre snop?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Helene1982 skrev (3 timer siden):

Denne tråden er skrevet av en mann. Vil du at kona di skal spise mindre snop?

Jeg er kvinnen, ikke mannen min. Han har aldri sagt noe om at han vil at jeg skal spise mindre søtt. Men jeg ser jo selv at det ikke er bra. 

Skrevet

Bytt ut godteri med te, vann, gulrøtter og frukt. Du må bare bestemme deg for å slutte med godteriet og ha for eksempel en dag i uken der du kan kose deg med godteri. Det viktigste er å la være å kjøpe godteriet og sørge for å ha alternativene på plass.

Har du mulighet til å gå en kveldstur? Det vil hjelpe deg å glemme søtsuget og få deg i bedre form. Jeg har selv gått ned seks kilo i løpet av et halvt år bare av å droppe småspising. Ellers spiser jeg som vanlig.

Anonymkode: 1068a...eca

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er trist når en godt voksen, middelaldrende kvinne med fem (!) barn er så opptatt av utseende at det referereres til som en persons «standard». Det sier nok dessverre noe om hvor samfunnet er på vei, trøste og bære.

Anonymkode: b2b4f...a2e

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet

Kan du fokusere og bestemme deg for at du heller vil komme i bedre form? Så endrer kroppen og behovet for søtt seg mest sannsynlig av seg selv.

Har kommet dit selv at jeg ser hvor viktig det er at jeg er i aktivitet. Man blir ikke yngre, å man kan unngå mange vondter og livsstilssykdommer med en aktiv livsstil. Det er så godt å kunne løpe og herje med barna uten at man blir andpusten, eller bare det å holde følge med dem på div. aktiviteter.

Driver mannen din med noe trening/aktivitet? Kan du bli med han på det, så blir det deres tid sammen?

Anonymkode: 35c49...b25

• Liker 2
Skrevet

Tankene dine er DINE! Ikke mannen din sine. Tro på han når han sier og viser at du er flott.

Så du vet hvorfor du legger på deg; Du spiser for mye søtt. Her har du en kjempefordel! Mange aner ikke hvorfor de går opp i vekt! Det er dessverre ikke noe mirakelkur annet enn å slutte å spise alt dette søte. Det finnes medisiner mot søtsug, men de er vel for de som er veldig overvektige? Dvs at du må klare dette selv. Prøv å se på det som et valg hver gang du fører godteriet mot munnen; Fedme? Eller normalvektig? Nei. Det kommer ikke til å bli lett. Da hadde jo alle vært slanke. Men du kan få det til hvis du tar de rette valgene. Start med å ikke ha søtt i huset. På lørdagen så kan alle ha hver sitt snop. Og du ikke

Anonymkode: cc498...aa6

• Liker 2
Skrevet

Takk for gode innspill, alle sammen ❤️ Jeg brukte tråden til å ventilere, men fikk så mye mer tilbake enn jeg trodde. Jeg fikk med meg både gode råd, oppmuntring og positivt tilbakemelding. Det gir meg motivasjon! 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for gode innspill, alle sammen ❤️ Jeg brukte tråden til å ventilere, men fikk så mye mer tilbake enn jeg trodde. Jeg fikk med meg både gode råd, oppmuntring og positivt tilbakemelding. Det gir meg motivasjon! 

Mannen din er nok ikke så kjekk for andre som han er for deg. Tipper han har «forfalt» vel så mye som deg, bare at du ikke ser det fordi du er forelsket.

Anonymkode: e4d5d...458

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Periodisk faste har gjort underverker for mitt totale kaloriinntak og suget etter snacks/søtt. 

Skrevet

Har du kommet i overgangsalderen? Er mange som legger på seg da. 

Ellers så er det vel litt som flere andre er inne på her: reduser godtekosen!! 🙂 

Anonymkode: a99e0...27f

Skrevet

En kone i 50-årene ser jo ut som du beskriver deg selv. Og om det er det han ønsker er det jo ingenting i veien med deg. Om du sammenligner deg med deilige og attraktive 20-åringer så vil du aldri kunne matche de. Mannen din har neppe sjangs på de uansett så kos deg i forholdet du har.

Anonymkode: 53cc7...a34

Skrevet

Har du for vane å vurdere folks standard ut i fra kilo? For det første du kan gjøre noe med er holdningene dine.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Sett deg inn i hvor mange kalorier du dytter i deg i løpet av en dag. Kanskje du da klarer gå ned på mengden hvertfall.

Anonymkode: f0cc8...49f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2023 den 3.43):

nærmer oss 50-årene

Bare vent til han kommer i overgangsalderen om noen år. Da kommer kiloene på han også. 

Anonymkode: 196bd...76a

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...