Gå til innhold

Barna er slitne etter bhg, orker ikke å gjøre noe, ønsker bare skjermtid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna mine som er 3 og 4 år gamle er veldig slitne etter bhg som sikkert er helt vanlig. Henter dem rundt 16. Med en gang de kommer hjem vasker de hender og så får de servert middag med en gang. De tar ipadene sine og spiser middag + litt frukt. Bruker ca halv time på dette.

Etter dette sier jeg at de må legge fra seg ipadene og leke litt eller tegne, perle, pusle. Men nei de vil bare sitte i fangene våre og kose seg med TV eller i pad. Det er litt vanskelig for meg å "tvinge" dem til å gjøre noe annet enn tv/ipad. Frem til kl 19 er det vanskelig. Kl 19 begynner vi med kveldstell og de er i senga rundt 1930.

Hvordan er det med barna deres? Leker de å leke etter bhg eller er de slitne?

Anonymkode: 059ac...605

• Liker 3
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine var i perioder utrolig utslitte etter barnehagen og var akkurat som dine. Det kommer og går. De er sånn fremdeles og nå går de på skole og sfo. Varierer alltid veldig ut i fra om det er ferier, høytider, perioder da det har skjedd endringer i skole/barnehagen som endringer i personalgruppen/sykdom/uro på avdelingen/mer ute tid osv. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Så små barn trenger minimalt med skjermtid. Jeg ville latt dem sitte med iPad eller Tv når dere lager middag, og når middagen er klar slår du Tv eller iPad av. Da spiser dere middag, og etterpå setter du frem tegnesaker, perler, modelerkit eller andre ting de kan pusle med. Det gir barna mye mer ro i hodet, enn å se på Tv eller spille spill. Nå er det januar og tidlig mørkt, men en tur ut er og å anbefale for å få litt frisk luft og våkne litt. Barna leker mye i barnehagen ja, men lek er barnas måte å være i verden på, og ikke noe man trenger å skjerme dem fra. Er de veldig slitne kan dere sette på en lydbok eller litt rolig musikk? Lese litt sammen? Det gir så mye mer enn å sitte å se på Tv. 

Er barna veldig slitne kan du ta dette opp med barnehagen. De kan og skal tilrettelegge for at barna får en hvilestund i løpet av dagen. Be personalet passe på at barna får hvilt seg litt i løpet av dagen. Det trenger ikke bety å sove, men at barna får roet med med f.eks høytlesing, lydbok, rolig musikk, yoga el lignende. 

Anonymkode: 88b6b...137

• Liker 11
  • Nyttig 16
Skrevet

Lær barna å faktisk slappe av, uten nettbrett ❤️

Anonymkode: 0459f...52e

• Liker 26
  • Nyttig 13
Skrevet

Jo, det er lett å tvinge de. Ta fra de nettbrettene og be de legge seg på sofaen hvis de er slitne eller finne på noe annet. Nytter ikke spør, du må fortelle de. De blir fornærmet men det går fort over…

Anonymkode: a9faf...71f

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så små barn trenger minimalt med skjermtid. Jeg ville latt dem sitte med iPad eller Tv når dere lager middag, og når middagen er klar slår du Tv eller iPad av. Da spiser dere middag, og etterpå setter du frem tegnesaker, perler, modelerkit eller andre ting de kan pusle med. Det gir barna mye mer ro i hodet, enn å se på Tv eller spille spill. Nå er det januar og tidlig mørkt, men en tur ut er og å anbefale for å få litt frisk luft og våkne litt. Barna leker mye i barnehagen ja, men lek er barnas måte å være i verden på, og ikke noe man trenger å skjerme dem fra. Er de veldig slitne kan dere sette på en lydbok eller litt rolig musikk? Lese litt sammen? Det gir så mye mer enn å sitte å se på Tv. 

Er barna veldig slitne kan du ta dette opp med barnehagen. De kan og skal tilrettelegge for at barna får en hvilestund i løpet av dagen. Be personalet passe på at barna får hvilt seg litt i løpet av dagen. Det trenger ikke bety å sove, men at barna får roet med med f.eks høytlesing, lydbok, rolig musikk, yoga el lignende. 

Anonymkode: 88b6b...137

Ja dor alle barn er sp enkle og liker selvsagt tegning og plastelina..

Anonymkode: df01f...4c1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Gud forby om barn er slitne og vil slappe av,  Neida de skal tvinges til aktivitet selv om de vil være i fred og slappe av. Snakk om å lytte til barna sine

• Liker 34
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, for alle foreldre gjør vel det som er best for barna og ikke det som er enklest for seg selv...

Anonymkode: ce6db...b20

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barna mine som er 3 og 4 år gamle er veldig slitne etter bhg som sikkert er helt vanlig. Henter dem rundt 16. Med en gang de kommer hjem vasker de hender og så får de servert middag med en gang. De tar ipadene sine og spiser middag + litt frukt. Bruker ca halv time på dette.

Etter dette sier jeg at de må legge fra seg ipadene og leke litt eller tegne, perle, pusle. Men nei de vil bare sitte i fangene våre og kose seg med TV eller i pad. Det er litt vanskelig for meg å "tvinge" dem til å gjøre noe annet enn tv/ipad. Frem til kl 19 er det vanskelig. Kl 19 begynner vi med kveldstell og de er i senga rundt 1930.

Hvordan er det med barna deres? Leker de å leke etter bhg eller er de slitne?

Anonymkode: 059ac...605

Du sparker ben på dere alle ved å la de sitte med skjerm ved matbordet. Det fører til underutvikling. Du er voksen. De er 3-4 år. Hvem er sjefen? Rollemodellen? Lar du barna diktere? 

Anonymkode: 70e34...f87

• Liker 29
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet

Skjermen stjeler energi. Du blir lurt. 

Anonymkode: 70e34...f87

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet

Ikke meningen å gi deg noe dårlig samvittighet her, men får litt vondt av å lese dette… Det er ikke enkelt for barn i den alderen å regulere skjermtid selv, derfor er det utrolig viktig at vi voksne styrer dette. 

Helt normalt at unger kan være sliten og «krasje» litt etter barnehage og skole, og at det er vanskelig å få de til å underholde seg på ettermiddagene kjenner jeg igjen selv også, men skjerm er dessverre ikke en god løsning, for da lærer de seg bare det motsatte.

Om du må bruke litt skjerm for å få en luke til å lage middag eller lignende bør det være helt avtalt og avklart om hvor lenge. Lag en avtale om f.eks. en episode av noe, eller bruk nedtelling/alarm. Ros barna når de er flinke til å gi fra seg skjerm som avtalt og vær bestemt hvis de ikke gjør det. Det kan være krevende å stå i og fristende å gi etter, særlig hvis de maser mye, men tror bare man må stå i det. 

Anonymkode: 095c3...3e1

• Liker 17
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, for alle foreldre gjør vel det som er best for barna og ikke det som er enklest for seg selv...

Anonymkode: ce6db...b20

🙄

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Gud forby om barn er slitne og vil slappe av,  Neida de skal tvinges til aktivitet selv om de vil være i fred og slappe av. Snakk om å lytte til barna sine

De kan da slappe av. Slappe helt av, og ikke bruke skjerm. Bare ta vekk skjermene og se hva som skjer.

Disse barna er så små at det er slemt å koke hjernen deres med ipader. De trenger heller å slippe å få masse mer inntrykk, men heller la noe komme ut. 

Anonymkode: 30115...cb2

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet

De slapper ikke av når de bruker skjerm. Legg vekk skjermene, de bør i hvertfall ikke ha fri tilgang til disse selv! Barn trenger hjelp til å regulere tidsbruken sin, og det er de voksnes jobb å gjøre.

Lag en hyggelig sirkel med puter og pledd på gulvet, og les en bok, prat og tull med dem etter middag!

Anonymkode: 61af5...386

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ER JO DET DE HAR GJORT HELE DAGEN I BARNEHAGEN ;)

Anonymkode: 2c41d...2ac

• Liker 6
Skrevet

De spiser middag og ser på ipad samtidig? Hvorfor det? Det er ikke bra. Middag skal være en sosial familiestund. 

Anonymkode: a7abb...735

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

«Ønsker bare skjermtid». Tenk deg litt om. Selvfølgelig vil (de fleste) barn ønske skjerm. Det er avhengighetsskapende. Jeg er avhengig sjøl, og jeg er 39. Her er det foreldre sin jobb og begrense. Lydbok eller sitte rolig med dem å lese. 

Anonymkode: db800...2d4

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De spiser middag og ser på ipad samtidig? Hvorfor det? Det er ikke bra. Middag skal være en sosial familiestund. 

Anonymkode: a7abb...735

Oi, det leste jeg ikke. Ikke bra! iPad under middag?

Anonymkode: db800...2d4

• Liker 10
Skrevet

Jeg tipper du selv vokste opp uten IPad.. sås det er jo faktisk mulig da.

Anonymkode: d4859...6b3

• Liker 5
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...