Bubs000 Skrevet 15. januar 2023 #1 Skrevet 15. januar 2023 jeg flyttet sammen med typen min for 6 måneder siden pga studier. Vi har det kjempe bra sammen bortsett fra at dette med penger tærer på. Etter å ha betalt regninger, er jeg langt i minus og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kunne ikke forutse at alt skulle bli så dyrt som det er nå, og strømmen er nesten like dyr som husleia, verre blir det nok også. jeg har tenkt på å flytte hjem igjen, men tør ikke si noe til partneren min fordi jeg vet han vil ta det litt tøft. Har ikke så veldig lyst til å bo med moren min lenger fordi hun drar meg veldig ned psykisk. Vi bor så langt unna familie og alt nå. Jeg syntes det er en skikkelig fæl situasjon fordi vi hadde endelig mulighet til å flytte sammen litt bort, men penger ødelegger alt. Og avstandsforhold er jeg så dritt lei av pga vi hadde det før vi kunne flytte sammen. Jeg kan ikke møte venninner eller nesten kjøpe noe ekstra på butikken. Her om dagen måtte vi spise nudler til middag siden vi sliter sånn med penger, og vi sulter nesten. hvordan skal jeg ta opp dette liksom? Jeg hater å gi opp, men føler at jeg nesten må det? Har det skikkelig kjipt nå. Noen tips? K23 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #2 Skrevet 15. januar 2023 Det kommer i hvertfall ikke noe godt ut av å utsette praten. Å få økonomien til å gå rundt, er jo typisk noe å teste parforholdet på. Lag budsjett sammen, finn ut hva dere mangler, og hvilke muligheter dere har til å spare, eller få inn mer penger. Å flytte til mor, høres ut som et svært dårlig alternativ. Anonymkode: 6c963...656 15 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #3 Skrevet 15. januar 2023 Gjør det så mye og spise nudler til middag? Du er student og det er en periode. Hva mener du med nesten ikke noe ekstra på butikken? Ekstra hva? Har du mulighet til og jobbe mer og forbedre økonomien? Og flytte hjem høres lite voksent ut. Hadde det vært helt krise og dere ikke hadde nok til husleie ja, men …. Nudler til middag ? Anonymkode: 013fa...1e8 10 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #4 Skrevet 15. januar 2023 Din mor har vel boligutgifter akkurat som deg og typen din og jeg regner med at du skal bidra der eller? Hvis mor har god råd så kan hun kanskje heller hjelpe deg litt økonomisk? Hva er budsjettet ditt? Inntekt og utgifter? Høres rart ut av du ikke har råd til å leie en bolig sammen med samboer, har dere dyr leiebolig og ingen av dere har full jobb? Anonymkode: d1da9...753 4 2
Meadow Skrevet 15. januar 2023 #5 Skrevet 15. januar 2023 Da må dere jobbe ved siden av studiene. 18 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #6 Skrevet 15. januar 2023 Har dere jobb? Hvis ikke så bør dere få det. Er ikke lurt å flytte til et sted som gjør deg syk. Du har utdanning å konsentrere deg om, og du skal selge deg til arbeidsmarkedet. Da trenger du psykisk overskudd. Så finn en jobb, eller bedre jobb om dere allerede jobber. Kanskje kjøpe hver deres mat og droppe middagspresset. Kafé og fest dropper dere selvsagt. "Leve" kan dere gjøre når dere har råd til det. Anonymkode: c5e04...7c5 1 1
Fireflies Skrevet 15. januar 2023 #7 Skrevet 15. januar 2023 Er det noe annet sted dere kan flytte som er billigere og kan dere kutte på noen utgifter? Tips er å gå i halvpris hyllene og lage matplan hver uke for å bruke alt man har. 2
Grüner Skrevet 15. januar 2023 #8 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Din mor har vel boligutgifter akkurat som deg og typen din og jeg regner med at du skal bidra der eller? Hvis mor har god råd så kan hun kanskje heller hjelpe deg litt økonomisk? Hva er budsjettet ditt? Inntekt og utgifter? Høres rart ut av du ikke har råd til å leie en bolig sammen med samboer, har dere dyr leiebolig og ingen av dere har full jobb? Anonymkode: d1da9...753 Ts sier jo at hun er student!
Fjaselina Skrevet 15. januar 2023 #9 Skrevet 15. januar 2023 (endret) Snakk med samboer. Dersom du vil bu saman med han, får du og han finne ein måte å redusere utgiftene og auke inntektene. Det er ikkje noko løysing å flytte heim. Men eg er nesten sikker på at det går an å finne eit eller anna grep for å fikse økonomien, i alle fall bedre den. Endret 15. januar 2023 av Fjaselina 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #10 Skrevet 15. januar 2023 Grüner skrev (19 minutter siden): Ts sier jo at hun er student! Kunne jo være at typen jobbet. Men ok, fjern "full" fra siste setningen min da. Anonymkode: d1da9...753
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #11 Skrevet 15. januar 2023 Bubs000 skrev (9 minutter siden): jeg flyttet sammen med typen min for 6 måneder siden pga studier. Vi har det kjempe bra sammen bortsett fra at dette med penger tærer på. Etter å ha betalt regninger, er jeg langt i minus og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kunne ikke forutse at alt skulle bli så dyrt som det er nå, og strømmen er nesten like dyr som husleia, verre blir det nok også. jeg har tenkt på å flytte hjem igjen, men tør ikke si noe til partneren min fordi jeg vet han vil ta det litt tøft. Har ikke så veldig lyst til å bo med moren min lenger fordi hun drar meg veldig ned psykisk. Vi bor så langt unna familie og alt nå. Jeg syntes det er en skikkelig fæl situasjon fordi vi hadde endelig mulighet til å flytte sammen litt bort, men penger ødelegger alt. Og avstandsforhold er jeg så dritt lei av pga vi hadde det før vi kunne flytte sammen. Jeg kan ikke møte venninner eller nesten kjøpe noe ekstra på butikken. Her om dagen måtte vi spise nudler til middag siden vi sliter sånn med penger, og vi sulter nesten. hvordan skal jeg ta opp dette liksom? Jeg hater å gi opp, men føler at jeg nesten må det? Har det skikkelig kjipt nå. Noen tips? K23 Hvis dere ikke har råd til å bo der, må dere øke inntekten med deltidsjobb eller flytte. Anonymkode: 73a2d...b0d 2
Bubs000 Skrevet 15. januar 2023 Forfatter #12 Skrevet 15. januar 2023 Jeg jobber på matbutikk ved siden av studiet så mye jeg får til. Samboeren min får støtte fra sin mor, så han klarer å bo her akkurat. Det er mer jeg som sliter og jeg har ikke foreldre som støtter meg slikt. De har akkurat råd til seg selv. Er ikke noe galt i å spise nudler til middag. Men vi går rundt sultne og jeg syntes bare det er fælt. Vi har spist brødskiver til middag og er fornøyde med det, men saken i det hele her er at jeg sliter selvom. Er så sliten ts 3
Blåjojo Skrevet 15. januar 2023 #13 Skrevet 15. januar 2023 Kan du få borteboerstipend? Spiser dere dyr mat, og kan spare noe der? Kutt ut brus, iste, energidrikk. Bak brød selv i stedet for å kjøpe Sett dere ned å lag budsjett. Gå gjennom abonnementer på div. strømmetjenester. Kan dere kutte noe? Sjekk med kommunen om de har noe støtteordninger til studenter. 2
Fireflies Skrevet 15. januar 2023 #14 Skrevet 15. januar 2023 Bubs000 skrev (3 minutter siden): Jeg jobber på matbutikk ved siden av studiet så mye jeg får til. Samboeren min får støtte fra sin mor, så han klarer å bo her akkurat. Det er mer jeg som sliter og jeg har ikke foreldre som støtter meg slikt. De har akkurat råd til seg selv. Er ikke noe galt i å spise nudler til middag. Men vi går rundt sultne og jeg syntes bare det er fælt. Vi har spist brødskiver til middag og er fornøyde med det, men saken i det hele her er at jeg sliter selvom. Er så sliten ts Til de gangene du spiser nudler, kan du legge til egg for å få litt mer fylde i maten? (ikke en permanent løsning, men bare et forslag til noe man kan gjøre). Hvor mye sitter du igjen med etter faste utgifter? Kan dere finne billigere leilighet? 6 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #15 Skrevet 15. januar 2023 Hvordan skal du klare studiene hvis du flytter hjem til familie som bor langt unna? Du og han må snakke sammen, tøffe tider økonomisk er noe de fleste opplever i perioder av livet men du har jo ett mål å jobbe mot, utdannelse og fast jobb. Anonymkode: 3ee8f...67c 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #16 Skrevet 15. januar 2023 Bubs000 skrev (26 minutter siden): Jeg jobber på matbutikk ved siden av studiet så mye jeg får til. Samboeren min får støtte fra sin mor, så han klarer å bo her akkurat. Det er mer jeg som sliter og jeg har ikke foreldre som støtter meg slikt. De har akkurat råd til seg selv. Er ikke noe galt i å spise nudler til middag. Men vi går rundt sultne og jeg syntes bare det er fælt. Vi har spist brødskiver til middag og er fornøyde med det, men saken i det hele her er at jeg sliter selvom. Er så sliten ts Hvor mye har dere i inntekt og hvor mye koster leia? Anonymkode: d1da9...753 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #17 Skrevet 15. januar 2023 Om dere er to stykker, og du jobber litt ved siden av studiene, så burde dere klare å betale for en liten hybel/leilighet for dere to. Får du ikke studielån? (Det er i snitt over 10k pr mnd.) Om ikke bor dere alt for dyrt, og/eller bruker penger på andre ting. Om strømregningen nesten er like stor som husleia, så er husleia enten veldig billig, eller så leier dere en stor enebolig som krever masse strøm. Har du fått med deg at man får strømstøtte? Greit at strømmen har blitt dyr, men den er ikke i nærheten av leiepris for små leiligheter. Å flytte hjem høres ikke bra ut. Om dere skal bo sammen så må dere finne dere noe billigere. Anonymkode: d0276...cba 5 4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #18 Skrevet 15. januar 2023 Synes det du forteller høres merkelig ut.... Du er student og bor sammen med kjæresten, så antar dere deler på utgifter som husleie, strøm, mat osv. Dere har begge jobb ved siden av studiene, og samboer får i tillegg økonomisk støtte av foreldrene. Men dere har så dårlig råd at dere går sultne....?? Er jo hundretusener av studenter i Norge som studerer og jobber, og ikke alle har kjæreste å dele utgifter med.... Eneste jeg kan forstå som forklarer det du skriver, er at dere bor i en leilighet med veldig høy husleie- og da må dere jo heller flytte..?? Eller bruker dere penger på masse unødvendig og dyre ting...? Anonymkode: 6accf...c64 12 4
PM75 Skrevet 15. januar 2023 #19 Skrevet 15. januar 2023 Du må prate med samboeren din om økonomi. Hvis dere begge har studielån, han får ekstra penger og du jobber, så burde det gå rundt økonomisk. Hvis det ikke går, så er det andre muligheter enn å flytte hjem. Første mulighet er å se om dere kan finne et rimeligere sted å bo. Og så alt det vanlige med økonomi - få oversikt over inntekter og utgifter, sette opp er budsjett og forsøke å bygge opp en liten buffer (etter å ha jobbet sommeren el.l). 2 3
Helene1982 Skrevet 15. januar 2023 #20 Skrevet 15. januar 2023 Dere må uansett snakke sammen. Har dere satt opp et budsjett? Jeg vet det er kjedelig, men det er veldig nyttig for å se hvor pengene havner hver måned og hvor dere kan spare. kan dere flytte til en mindre leilighet med lavere husleie og strømutgifter? Kan dere skaffe dere ekstrajobber? Og da kanskje en ekstrajobb som gir dere gratis/nedsatt pris på mat? kiosk, bakeri, matvarebutikk eller restaurant? Kan dere kutte på vaneprodukter som kaffe, røyk, snus eller brus? Kan dere kjøpe råvarer billigere et sted, slik at dere kan variere kostholdet samtidig som dere lærer dere å lage nye retter? Jeg tenker først og fremst på grønnsaker. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå