Gå til innhold

Info om celleprøve for 30 år siden vs i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser debattene her inne om mangel på kjennskap til celleprøve blant unge damer, og blir forbauset over at det er så lite kjennskap om hva en celleprøve er og hvorfor man tar celleprøve/hpv virus test (som det ikke engang var et ord for da jeg var ung.)

I 1987 var jeg 18 år, fikk fast kjæreste og gikk til legen for å få p-piller.

Han sjekket blodtrykket mitt, undersøke meg gynekologisk og tok celleprøve.

Senere da jeg var student (20-26 år) dro jeg og venninnen min flere ganger til Venerisk avdeling på sykehuset for å ta gratis celleprøve.

Vi løy på oss kjønnssykdommer for å få tatt den gratis, siden vi måtte betale for den hos fastlegen.

Celleprøve var noe som min veninner/ bekjente snakket om, og det virket som det var vanlig at jenter tok den regelmessig.

Vi hadde ikke internett, kun én tv kanal (Tv 2 kom i 1992) og bladet "Det Nye" og "KK" å hente informasjon om kvinnehelse fra.

Når man først begynte å ta celleprøven, fikk man innkalling jevnlig og det får jeg fortsatt i en alder av snart 54 år.

I dag har det aldri vært flere tilfeller av hpv virus/ celleforandringer hos jenter.

Det er hpv vaksinering av jenter i skolen, internett, sosiale medier og mange tv kanaler som informerer, og likevel er det overraskende mange jenter som ikke vet hva en celleprøve er eller viktigheten av den.

At myndighetene har bestemt at man ikke trenger å ta det før fylte 25 år, er alarmerende mtp alle unge damer som får celleforandringer og livmorhalskreft i ung alder.

Hvorfor er det oss damer i 40/50 årene som er mest oppdatert, når vi vokste opp uten infoen som er om dette temaet i dag?

Følger ikke de unge med?

Anonymkode: 87d5f...dd3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette fikk du vell svar på i den andre tråden?

Hva er hensikten med nok en tråd?

Anonymkode: 42ebe...07e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...