Gå til innhold

Jobbe et sted med mange triggere eller slutte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ptsd etter alvorlig og langvarig mobbing og vold. Merket lite til det før jeg ble retraumatisert for et år siden, men nå er det helt jævlig. 

Problemet er at jeg jobber som lærer, og på en vanlig dag er det minst femti ulike triggere som gjør meg uvel, kvalm, redd, sint osv - kort sagt vipper meg ut av trygghetsvinduet mitt. Det kan være trusler fra elever, blikk, voksne som utestenger osv. Noen ganger dissosierer jeg og blir den ungen igjen fra den gangen… 

Jeg forstår jo at sånn kan det ikke være, men er det håp om at det blir bedre eller bør jeg bare slutte? Erfaringer?

Anonymkode: 742bb...802

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk du noe hjelp etter retraumatiseringen?

Min nære venn gikk det ikke bra for, hun gikk på en skikkelig smell. Men dette skjedde relativt raskt, i løpet av et par uker, så hun var nok i dårligere form enn deg, da.

Anonymkode: af978...366

Skrevet

Jeg måtte slutte... læreryrket var virkelig den store drømmen min, men etterhvert som jeg fikk mer og mer erfaring som lærer var jeg mer utenfor toleransevinduet mitt enn innenfor pga alt som skjedde i løpet av en arbeidsdag...  jeg hadde ekstremt mange flashbacks i løpet av arbeidsdagen, når jeg kom hjem enten gråt eller sov jeg. Dette trodde jeg faktisk var helt normalt inntil jeg skjønte at alt jeg gjenopplevde var pga ubehandlet ptsd! Det hjalp ekstremt med traumebehandling, men fordi jeg gikk i veldig mange år uten terapi så klarte jeg aldri å komme tilbake til yrket.

Hadde jeg vært deg hadde jeg forsøkt terapi før jeg hadde sluttet om jeg var deg! Det kan hjelpe veldig!

Anonymkode: 4a9c6...29f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fikk du noe hjelp etter retraumatiseringen?

Min nære venn gikk det ikke bra for, hun gikk på en skikkelig smell. Men dette skjedde relativt raskt, i løpet av et par uker, så hun var nok i dårligere form enn deg, da.

Anonymkode: af978...366

Nei, helsetilbudet her er veldig presset. Jeg fikk snakke med en behandler hos dps som ikke kunne noe om ptsd eller traumer, men det gjorde bare ting verre, så jeg sluttet. 

Har også prøvd kommunen, men det var er utrolig dårlig tilbud. 

Jeg var sykemeldt i et år etter hendelse og prøver å komme tilbake nå, men det er vanskelig.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg måtte slutte... læreryrket var virkelig den store drømmen min, men etterhvert som jeg fikk mer og mer erfaring som lærer var jeg mer utenfor toleransevinduet mitt enn innenfor pga alt som skjedde i løpet av en arbeidsdag...  jeg hadde ekstremt mange flashbacks i løpet av arbeidsdagen, når jeg kom hjem enten gråt eller sov jeg. Dette trodde jeg faktisk var helt normalt inntil jeg skjønte at alt jeg gjenopplevde var pga ubehandlet ptsd! Det hjalp ekstremt med traumebehandling, men fordi jeg gikk i veldig mange år uten terapi så klarte jeg aldri å komme tilbake til yrket.

Hadde jeg vært deg hadde jeg forsøkt terapi før jeg hadde sluttet om jeg var deg! Det kan hjelpe veldig!

Takk for at du forteller dette. Det er litt godt at andre også har opplevd det - selv om det ikke er godt. Håper du skjønner hva jeg mener. 

Jeg prøver gjerne terapi, men da må jeg gå privat, og det vet jeg egentlig ikke om jeg har råd til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, helsetilbudet her er veldig presset. Jeg fikk snakke med en behandler hos dps som ikke kunne noe om ptsd eller traumer, men det gjorde bare ting verre, så jeg sluttet. 

Har også prøvd kommunen, men det var er utrolig dårlig tilbud. 

Jeg var sykemeldt i et år etter hendelse og prøver å komme tilbake nå, men det er vanskelig.

Takk for at du forteller dette. Det er litt godt at andre også har opplevd det - selv om det ikke er godt. Håper du skjønner hva jeg mener. 

Jeg prøver gjerne terapi, men da må jeg gå privat, og det vet jeg egentlig ikke om jeg har råd til. 

Hvis du får fastlegen til å søke på privat psykolog så må du kun betale egenandel. Det tar litt tid å vente, men det kan være verdt det.

Lykke til!

Anonymkode: bca59...430

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du får fastlegen til å søke på privat psykolog så må du kun betale egenandel. Det tar litt tid å vente, men det kan være verdt det.

Lykke til!

Anonymkode: bca59...430

Fastlegen min sier faktisk at det ikke finnes noen private psykologer med kompetanse på ptsd og driftstilskudd her. Jeg må gå helt privat. Det koster ca 1400 per time (45 min). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fastlegen min sier faktisk at det ikke finnes noen private psykologer med kompetanse på ptsd og driftstilskudd her. Jeg må gå helt privat. Det koster ca 1400 per time (45 min). 

Da går du jo privat? :) 

Anonymkode: a9917...075

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da går du jo privat? :) 

Som jeg skriver i innlegg #4:

Sitat

Jeg prøver gjerne terapi, men da må jeg gå privat, og det vet jeg egentlig ikke om jeg har råd til. 

Det koster altså 1500/time, så jeg synes det er veldig masse penger. Spesielt siden jeg ikke vet om det hjelper.

Skrevet

1500 kr/t er jo en god sum, men antakeligvis mindre enn de fysiske, psykiske og økonomiske konsekvensene av at du ikke får den hjelpen du trenger. 

Anonymkode: 2f62a...c3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1500 kr/t er jo en god sum, men antakeligvis mindre enn de fysiske, psykiske og økonomiske konsekvensene av at du ikke får den hjelpen du trenger. 

Anonymkode: 2f62a...c3a

Ja. Hvis jeg visste at det hjalp, hadde jeg ikke vært i tvil. Dessverre har jeg opplevd mye dårlig «hjelp» som gjør at jeg tviler på om det er mulig å få ordentlig behandling i det hele tatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja. Hvis jeg visste at det hjalp, hadde jeg ikke vært i tvil. Dessverre har jeg opplevd mye dårlig «hjelp» som gjør at jeg tviler på om det er mulig å få ordentlig behandling i det hele tatt. 

Det forstår jeg.

Men alternativet slik du har det nå (hvor du naturlig nok reagerer på trusler osv - men også mikroting som blikk. Og dårlige kollegaer innimellom) - er ingen jobb.

Det betyr sykemelding og AAP, hvor du da uansett blir presset gjennom tiltak osv.

Og går ned til 66% i inntekt, og da har du IALLEFALL ikke råd.

Finnes det ingen plasser i landet man kan søke seg til opphold? 

Slikt blir du presset til uansett på AAP, men da sannsynligvis dårligere tilbud. 

Klart du kan ha annen jobb enn lærer (å slippe trusler er jo en lur ting), men du vil møte triggere av enellerannen sort i jobb uansett. 

Jeg betaler samme pris for behandling jeg ikke vet om virker, og har blitt ufør på veien. Men jeg nekter gi meg, og vil prøve alt. 
Det er ikke noe liv som ufør og veldig dårlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Finnes det ingen plasser i landet man kan søke seg til opphold? 

Det vet jeg ikke, men nå er jo fritt behandlingsvalg fjernet, så da må vel det også bli noe privat?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde tatt en ringerunde selv og hørt, fastlegen har nødvendigvis ikke rett om at ingen av de som er i nærheten har kompetanse på det! Og det er ikke sikkert du trenger noen med kompetanse på ptsd, du trenger noen som kan traumer og det er ikke alltid ptsd.

Skrevet

Ikke slutt eller gå ned i stilling. Da går du i en den typiske fellen hvis du er uheldig å ender som ufør. 

Bli heller sykemeldt, og be om hjelp og tilrettelegging. Muligens du må over på AAP og omskolering. 

Anonymkode: b4f3f...7c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...