Gå til innhold

Blod fra pattene og kul i jurvevet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag fant jeg en ruglete og uformelig hevelse/kul i brystvevet til tispa på 10 år. Da jeg sjekket selve patten kom det ut et stort trykk (som ved melkespreng) av vannet blod. Hun viser ubehag og vil slikke seg  når jeg gjør dette. Så det er tydelig at det er enten smerte eller irritasjon. Ingen feber men veldig forstoppet over tid. 

Jeg skal ringe veterinær mandag morgen. Men man blir jo så sykt bekymret.  

Noen som har erfaring med blodspreng fra pattene? Kan jeg slå meg til ro i kveld med at det kan være betennelse, eller må jeg tenke det verste; jursvulst? 

Anonymkode: 6afb1...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du "heldig" er det noe så enkelt som jurbetennelse. Det er smertefullt, men lett å behandle. Vask med grønnsåpe, tørk godt med hårføner og legg en varmeflaske inntil juret etterpå. Mtp forstoppelsen, gi kun litt kulturmelk i løpet av dagen og dropp å fôre frem til du har vært hos veterinæren i morgen. Ikke klem mer på området enn det du har gjort til nå. 

Jursvulster opptrer gjerne som kuler som minner om en hard ert. Er det ruglete og litt større, er det ofte betennelse. Det stemmer ikke alltid, derfor er det viktig å sjekke. 

Lykke til!

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (På 15.1.2023 den 6.18):

Er du "heldig" er det noe så enkelt som jurbetennelse. Det er smertefullt, men lett å behandle. Vask med grønnsåpe, tørk godt med hårføner og legg en varmeflaske inntil juret etterpå. Mtp forstoppelsen, gi kun litt kulturmelk i løpet av dagen og dropp å fôre frem til du har vært hos veterinæren i morgen. Ikke klem mer på området enn det du har gjort til nå. 

Jursvulster opptrer gjerne som kuler som minner om en hard ert. Er det ruglete og litt større, er det ofte betennelse. Det stemmer ikke alltid, derfor er det viktig å sjekke. 

Lykke til!

Takk for svar. Brukte tipset med grønnsåpe og varmepute. Vet ikke om det lindrer da hun er så sykt flink til å skjule smerte. Har time til veterinær kl 15.00 i dag

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Veterinæren kunne ikke fastslå noe, da det var vanskelig å se på celleprøve om det var noe uregelmessig. Men skal på antibiotika en uke, og hvis det er forbedringer så er det nok "bare" en betennelse. Hvis ikke må veterinæren ta en biopsi og sende til lab. 

Ts

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Bare fordi jeg selv savner oppdateringer på tråder når man søker råd og andres erfaringer, så oppdaterer jeg denne i håp om å gi andre det jeg selv savner. 

Etter en uke på antibiotika ble det ingen forbedring. Veterinæren konkluderer med svulst.

Nå to uker etterpå har hunden begynt å tisse inne i store mengder hele tiden, både natt og dag (dette har hun ALDRI gjort før) og de siste to dagene har hun heller ikke klart å holde på avføringen når hun er innendørs og det kommer store mengder blod i avføringen. 

Men hunden er ti år (gjennomsnittet på rasen er 9). Så jeg synes ikke det er etisk riktig å operere for å holde henne i live for atvjeg skal ha henne et halvt år til et år ekstra når det ikke er noen garanti for at hun blir frisk og vil leve iten smerter. 

Så i morgen skal vi på en siste time hos veterinær for smertestillende mens vi venter på time til avlivning neste uke.  Da får vi tid til å kose ekstra en ukes tid og forberede barna på at hun skal avlives. 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så trist, føler med dere. 
MEN, seriøst? Har du virkelig tenkt å holde på hunden en uke til, når den har masse blod i avføringen? Det høres ikke ut som en verdig avslutning for hunden. Her må dere sette egne følelser til side og fremskynde avliving til snarest. Er tilstanden som du beskriver kan jo hunden dø når som helst, og det blir iallefall traumatisk for barna.

Anonymkode: 19c1b...2ad

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Uff så trist, føler med dere. 
MEN, seriøst? Har du virkelig tenkt å holde på hunden en uke til, når den har masse blod i avføringen? Det høres ikke ut som en verdig avslutning for hunden. Her må dere sette egne følelser til side og fremskynde avliving til snarest. Er tilstanden som du beskriver kan jo hunden dø når som helst, og det blir iallefall traumatisk for barna.

Anonymkode: 19c1b...2ad

Siden det er gjort i samsvar med veterinær så tror jeg det går bra. Veterinær sier at det ikke er akutt men symptomer på kreften er fremtredende. Avgjørelsen på å avlive var min. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...