Gå til innhold

Sobril abstinenser!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har nettopp sluttet med sobril. Blitt medisinert mot angst og PTSD i ca 2 år. Doseringen er 15 mg og jeg tar 1-2 tabletter om dagen. Men jeg følte at dette ikke hadde noe effekt lengre. Så jeg valgte å kutte helt ut for 14 dager siden. Det gikk fint i 4-5 dager, men så kom abstinensene i fleng. Stive muskler og hovne muskler og svimmelhet og for ikke snakk om indre uro. Har ikke fått noe særlig pause fra dette siden abstinensene startet. Er det noen som kan hjelpe en stakkars mann som har tatt et stort skritt i livet, men likevell ikke helt klarer å takle forandringerene?

Anonymkode: a6738...3b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei. Jeg har nettopp sluttet med sobril. Blitt medisinert mot angst og PTSD i ca 2 år. Doseringen er 15 mg og jeg tar 1-2 tabletter om dagen. Men jeg følte at dette ikke hadde noe effekt lengre. Så jeg valgte å kutte helt ut for 14 dager siden. Det gikk fint i 4-5 dager, men så kom abstinensene i fleng. Stive muskler og hovne muskler og svimmelhet og for ikke snakk om indre uro. Har ikke fått noe særlig pause fra dette siden abstinensene startet. Er det noen som kan hjelpe en stakkars mann som har tatt et stort skritt i livet, men likevell ikke helt klarer å takle forandringerene?

Solbril er ment til kortidsbruk, intet annet. Snakk med legen er mitt råd.. 

Anonymkode: 019cd...73a

• Liker 3
Skrevet

Hei. Burde du ikke fulgt en nedtrappingsplan på flere uker eller måneder? Har du snakket med legen din om dette? Jeg leser her om noe som heter abstinenskramper som kan være farlig. Ta vare på deg selv.

https://rusinfo.no/2014/12/nedtrapping-sobril/

Anonymkode: 22ada...f53

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei. Burde du ikke fulgt en nedtrappingsplan på flere uker eller måneder? Har du snakket med legen din om dette? Jeg leser her om noe som heter abstinenskramper som kan være farlig. Ta vare på deg selv.

https://rusinfo.no/2014/12/nedtrapping-sobril/

Anonymkode: 22ada...f53

Jeg burde absolutt fulgt en nedtrapping. Men jeg valgte å gjøre det bare for å se om jeg klarte det. 1 dag ble til 2 dager osv osv. Jeg har selvfølgelig tenkt å snakke med legen, men jeg har en tendens til å gjøre ting selv fordi jeg vil være sterk nok til å klare det selv. Kanskje dette burde blitt gjort på en smartere måte.

• Hjerte 1
Skrevet

Noen medisiner kan faktisk være skadelig/farlig å bråslutte på. Det er ikke bare for å gjøre ting psykisk lettere at man trapper ned. 

Helt ærlig ville jeg gått til legen på mandag og fått en fornuftig nedtrappingsplan og tatt meg en sobril i kveld. Mest sannsynlig dukker det ikke opp abstinenser allerede i morgen siden det tok noen dager sist også. Kanskje du får ro og bedring fram til legetime på mandag. 

vanlig nedtrapping med sobril er over flere uker. 

Anonymkode: bc970...86d

• Liker 3
Skrevet

Tenker du bør kontakte fastlegen din å lage en nedtrappingsplan. Å bråslutte på benzodiazepiner du har brukt over lengre tid er en dårlig plan. Abstinensene varer lenge og ofte kommer det en runde til med abstinenser et par måneder etter at du tror du har kommet det gjennom det. Lykke til!❤️

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen medisiner kan faktisk være skadelig/farlig å bråslutte på. Det er ikke bare for å gjøre ting psykisk lettere at man trapper ned. 

Helt ærlig ville jeg gått til legen på mandag og fått en fornuftig nedtrappingsplan og tatt meg en sobril i kveld. Mest sannsynlig dukker det ikke opp abstinenser allerede i morgen siden det tok noen dager sist også. Kanskje du får ro og bedring fram til legetime på mandag. 

vanlig nedtrapping med sobril er over flere uker. 

Tusen hjertelig takk for svaret ditt. Jeg skal ta en sobril idag og så ringer jeg legen på mandag.

• Hjerte 1
Skrevet
Wilma89 skrev (Akkurat nå):

Tenker du bør kontakte fastlegen din å lage en nedtrappingsplan. Å bråslutte på benzodiazepiner du har brukt over lengre tid er en dårlig plan. Abstinensene varer lenge og ofte kommer det en runde til med abstinenser et par måneder etter at du tror du har kommet det gjennom det. Lykke til!❤️

Takk for omtanken. Jeg skal ta noen fornuftige valg og snakke med legen min på mandag. Takk<3

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen hjertelig takk for svaret ditt. Jeg skal ta en sobril idag og så ringer jeg legen på mandag.

Ja gjør nå inderlig det. Og forsøk å ikke lage et stort problem ut av dette i tankene dine, ikke tro at det er umulig å slutte på sobril liksom. Det er helt mulig. Gjør man det riktig og med oppfølging så kan du klare det helt uten abstinenser eller seponeringssymptomer. Du må bare gjøre det sakte nok. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja gjør nå inderlig det. Og forsøk å ikke lage et stort problem ut av dette i tankene dine, ikke tro at det er umulig å slutte på sobril liksom. Det er helt mulig. Gjør man det riktig og med oppfølging så kan du klare det helt uten abstinenser eller seponeringssymptomer. Du må bare gjøre det sakte nok. 

Jeg føler meg litt bedre nå. Helt ærlig jeg er livredd for å snakke med legen. Har noen tanker om at jeg sier ifra å så er det seponering og alt stopper. Så får jeg angst igjen og får ikke hjelp på samme måte igjen. Redd for å miste sobrilen. Men orker ikke tanken på å måtte være avhengig av dette for å føle at jeg kan mestre livet.

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Tråden er også ryddet for tips til medisindosering. 

Med vennlig hilsen
_popcorn_, adm

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...