Gå til innhold

Egoistisk å velge seg et liv uten barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes du det er egoistisk å velge seg et liv uten barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i all verden skulle det være egoistisk?

Anonymkode: 94b91...997

• Liker 32
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvis man ønsker seg barn og får barn, så er man egoistisk fordi man tenker på hva man vil selv.

Hvis man ikke ønsker seg barn og ikke får barn, så er man egoistisk fordi man tenker på hva man vil selv.

Sånn sett er valget like egoistiske, eller ikke-egoistisk. Begge deler handler om å gjøre det man selv vil med livet.

Anonymkode: 521f5...a67

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet

For meg ville det vært langt mer egoistisk å sette barn til verden, gitt mine problemer og sannsynlighet for arvede sykdommer. 

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor skulle det vært egoistisk?

• Liker 5
Skrevet

Både å få barn og å ikke få barn er egoistisk, men på forskjellige måter.

Anonymkode: e5bb2...d45

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Selvsagt ikke. Eller i det minste ikke noe mer enn de som får barn.  Enhver bestemmer over sin egen kropp. Og egoisme er ikke om å leve som man selv ønsker å leve. Det er å be andre leve slik som man selv ønsker å leve. Som oscar wilde sa det så fint.. 

En får barn fordi en ønsker det for livet sitt, en velger å ikke få barn fordi en ønsker det for livet sitt. Ingen av de to livsvalgene er noe mer eller noe mindre egosentrisk. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Å få barn og ikke få barn er like egoistisk begge deler. 

Gjør det DU vil, ikke hva andre forventer av deg. Dette er DITT liv. 

Anonymkode: 7178a...fec

• Liker 5
Skrevet

Jeg angrer som en hund. Trodde på at min oppvekst med omsorgssvikt, fysisk og psykisk vold av begge foreldre ikke skulle få betydning for mine barn. I teorien visste jeg hvordan en lykkelig barndom burde være, da min datter kom til verden da jeg var 19 år.

Helt til depresjonen kom og tok meg da ungene var små. Jeg visste ikke i min naivitet at man måtte ha kontakt med egne følelser for å være en tilstedeværende og god mor. 

Jeg holdt ut, bet tennene sammen. Jeg ga dem ingen store konkrete traumer, de hadde en tilsynelatende trygg barndom sånn sett. Men ingen er i dag fornøyd med barndommen sin, de følte seg overhode ikke elsket, og sliter psykisk på hver sine måten. De hadde fortjent en bedre mor og en bedre oppvekst enn hva jeg kunne gi dem.

Anonymkode: 70a3f...b76

• Liker 2
  • Hjerte 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Både ja og nei, hvis en er gravid så synes jeg det er egoistisk å ikke få barnet. Men hvis ikke, hver og en må få lov til å velge hva de ønsker for sitt liv så lenge det ikke går ut over andre

Skrevet

Absolutt ikke, flere burde holdt seg unna å få barn

• Liker 13
Skrevet

Absolutt ikke. Hvis partner ønsker, er det noe som må diskuteres, men virkelig ikke noe man skal tvinge seg selv til. 

Anonymkode: 219a0...df5

Gjest Dingeldangel
Skrevet

Nei, synes aldeles ikke det er egoistisk. 

Skrevet

Hvem sine ønsker oppfylles når noen får barn? 

Anonymkode: 7b350...94d

Skrevet

Er enig i at begge deler er like mye eller lite egoistisk. Her i landet prates det om at vi trenger at folk får flere barn. Men på verdensbasis snakkes det om overpopulasjon av mennesker, så da trenger vi færre barn. Damned if you do, damned if you don't. Til syvende og sist er det heldigvis ens eget valg.

Anonymkode: 2adf9...830

• Liker 1
Skrevet

Nei, selvsagt er det ikke egoistisk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, overhodet ikke. Det er færreste som får barn for samfunnsnytten. Jeg har ett barn som nå er voksent, gift og, uten å ha spurt, skjønner jeg at barn ikke er en del av deres plan. Jeg er egentlig litt lettet for da tror jeg ekteskapet har større sjanse for å holde. 

Anonymkode: 8dc80...728

• Liker 4
Skrevet (endret)

Nei, absolutt ikke. 

Endret av Jocelynn
  • Liker 2
Gjest Agent smith
Skrevet

Det er vel mer egoistisk å få barn enn å ikke få det

Skrevet

Minst like egoistisk å få barn.

Man gjør ikke akkurat verden en tjeneste.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...